Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Feil type aktuator til Z-water?


Kal-El

Anbefalte innlegg

Jeg har montert Z-water som skal styre 6 sløyfer i huset, og som sensorer har jeg Heatit Temp2. Har fått god hjelp fra folk her på forumet til å få dette i funksjon så jeg får releene i Z-water til å gå på og av ut fra valgt set-temperatur. Det som faktisk skjer er at når sensoren sier rommet skal ha 23 grader, men måler 25 står det spenning på rele-utgangen. Skrur jeg opp ønsket temperatur til 30 grader klikker det i releet, og spenningen forsvinner. Problemet er at aktuatorene mine åpner vanngjennomstrømningen når temperaturen er for høy...altså motsatt av hva jeg mener skal skje.

 

Jeg har 24v Wirsbo-aktuatorer, men de er ikke merket med NO eller NC så om jeg har feil type aktuator så vet jeg ikke hva jeg evt trenger. Noen som har svaret? 

Og er det evt mulig å koble om i Z-water slik at jeg kan bruke mine eksisterende aktuatorer? Mulig jeg tenker for enkelt, men om releet hadde slått av spenningen når den nå står på ville problemet vært løst?

 

20210926_115547.thumb.jpg.a2aea1ac40818ed8aa358a59824a8e14.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z-Water har ikke vekselkontakt så en enkel omkobling der går ikke. Har temperatursensorene innstilling for Heat/Cool? I så fall står den feil.

 

Regner med du har sjekket at der virkelig går varmtvann i sløyfene når aktuatorene har spenning, i så fall er de NC og slik de fleste har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (33 minutter siden):

 

 

Regner med du har sjekket at der virkelig går varmtvann i sløyfene når aktuatorene har spenning, i så fall er de NC og slik de fleste har.

Det er vel det som forundret meg, det er ikke vanngjennomstrømning når aktuatorene har spenning. I så fall må jeg ha NO?

Fikk et svar fra Heatit om at det var mulig å endre parametre slik at utgangen er av når den vanligvis er på og motsatt. Det ville i så fall ordne problemet så jeg fortsatt kan bruke aktuatorene. Om jeg får dette til i Homey gjenstår å se.

 

0?ui=2&ik=637ab4f896&attid=0.0.1&permmsgid=msg-f:1712242100490478478&th=17c31b1e5934238e&view=fimg&sz=s0-l75-ft&attbid=ANGjdJ_6mUWyXF_8ukQ5XVo9Rdrl0Dgl1rAQdYx9KadPliZgYsqWTEjqerbJ911SC3kifNCotafe99B4jII3p8Atgy51sxAMxHP1V5GjilF0yYAMQ05CgoOFr2slrl4&disp=emb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også et spørsmål om du ønsker at gulvene skal "koke" når z-water kvelder/defekt/spenningsløs, eller om kanskje det er lurest at gulv blir kalde, som normalt skjer.
(NC = lukket når spenningsløs, åpen når spenning.)

 

Har du plukket av aktuator å sett om det virkelig ikke står noe om NO NC under, siden eller på FDV om det står et nummer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The X skrev (5 timer siden):

Det er jo også et spørsmål om du ønsker at gulvene skal "koke" når z-water kvelder/defekt/spenningsløs, eller om kanskje det er lurest at gulv blir kalde, som normalt skjer.
(NC = lukket når spenningsløs, åpen når spenning.)

 

Har du plukket av aktuator å sett om det virkelig ikke står noe om NO NC under, siden eller på FDV om det står et nummer?

 

Står ingen merking over, under eller på siden. Gulvvarmen er omtrent eneste varmekilden i huset så jeg er nok mest redd for at det blir kaldt om strømmen går, enheten konker eller noe annet skjer. Og helt gærnt kan det ikke gå så lenge jeg kan stille makstemp på varmen i vannet på varmepumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lenge siden jeg satte opp, og bruker ikke Z-Water, men tilsvarende.

Det er riktig som de sa, at det er parameterstyring hvor du forteller enheten om aktuatorene er NC eller NO.

 

Om strømmen går, blir det nok kaldt uansett. Da vil jo også varmepumpe og vanngjennomstrømmingen stoppe, uavhengig av om du har NC eller NO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.