Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elbilladere - Hvilken integreres best med smarthuset?


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter elbillader(e), har knx smarthus.

Mine krav:

-Bolig har 3x230V 63A IT

-Må kunne integreres med KNX på en eller annen måte, dette må fungere lokalt

-Må ha mulighet for laststyring, både mellom ladere og med boligen

-Må ha muligheten for å styres etter strømpriser, og overstyres om man må ha lading med en gang.

-HAN port brukes i dag av en knx-gateway slik at HAN data er tilgjengelig på knx busen

 

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, daniel.h.iversen said:

http://www.nofuel.no/Produkt/go-echarger-22kw er eneste laderen jeg kjenner til med lokalt API

Takk for tips. Vil helst ha lader med fysisk tilkobling. Altså ethernet, modbus eller tilsvarende.

Kan eventuelt vurdere sentrale enheter som styrer laderne, så lenge de har funksjonene som ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Zappi lader som har en kontakt som kan brukes for å slå av og på lading. Om jeg husker rett, kobbler man 220V styresignal til disse kontaktene. Den skal visstnok ikke bruke strøm for dette, bare bruke tilstedeværelse av spenning som av/ på signal. Jeg hadde tenkt å sette opp en z-wave kontakt for å styre den, kobblet opp mot mitt smarthussystem, men jeg har aldri kommet så langt. Jeg tipper det er flere ladere som har tilsvarende muligheter. Det gir deg mulighet til å skru den av/ på fra "whatever" smarthussystem du har, men jeg tror ikke du kan styre ladehastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, borg1n said:

Jeg har en Zappi lader som har en kontakt som kan brukes for å slå av og på lading. Om jeg husker rett, kobbler man 220V styresignal til disse kontaktene. Den skal visstnok ikke bruke strøm for dette, bare bruke tilstedeværelse av spenning som av/ på signal. Jeg hadde tenkt å sette opp en z-wave kontakt for å styre den, kobblet opp mot mitt smarthussystem, men jeg har aldri kommet så langt. Jeg tipper det er flere ladere som har tilsvarende muligheter. Det gir deg mulighet til å skru den av/ på fra "whatever" smarthussystem du har, men jeg tror ikke du kan styre ladehastighet.

Det blir for simpelt. Jeg ønsker utfyllende informasjon fra laderen som kan presenteres på visualiseringskjerm. Samt muligheten for å påvirke ladingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du kjøpe deg en OpenEVSE ferdig bygget eller som kit, eller helt fra bunn, og tilpasse den etter dine behov da den er open source.

Den har en del MQTT støtte, men ikke på alt, jeg bruker en kombo av MQTT og REST mot HA, men som sagt den er åpen så du kan jo lage til som du selv ønsker. 

Satt sammen et kit forrige uke og har begynt å bruke den mot en egolf. Veldig fornøyd med den. Måtte endre litt i koden for å få den til å vekke egolfen fra sleep, (noen hadde allerede laget en patch for det). Ikke noe galt fra OpenEVSE, men VW som ikke har fulgt standarden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
7 hours ago, daniel.h.iversen said:

Del gjerne erfaringene dine med den etterhvert.
Var det andre alternativer du vurderte?

Det kan jeg men det vil nok gå litt tid!

Jeg har sett på de som står oppført i listen til ISE e-charge enheten, blandt annet Mennekes Amtron. Jeg ønsker ikke lader som må styres via cloud basert api eller annet som er tilknyttet en leverandør, forutsetningen har vert lokal kommunikasjon. Jeg har ikke noe modbus-tcp/knx interface enda så får ikke teste noe på en stund. Jeg mangler også b-vern som ikke kommer før om noen uker.
Har du noen planer eller erfaringer?

Det jeg først og fremst er ute etter er å få opp status på lading på toppsystemet samt mulighet for å styre lasten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå satt opp ett knx - modbus-tcp interface og testet lett mot laderen på testbenken. Jeg får opprettet kontakt med lader og de få modbus registrene beskrevet i pdfen fra Schneider ser ut til å virke. Desverre er denne pdfen mangelfull og har ikke alle registrene med. I tyske forum har jeg funnet noen fler modbus registre som har blitt testet og forhåpentligvis kommer det flere siden.

Det som er hovedmålet er å visualisere hva lader holder på med samt å styre lading etter strømpris/klokkeslett.

 

Hvis noen sitter på mer informasjon om disse registrene er jeg interessert i disse.

Er det noen som har oversikt over hvilken informasjon bil og lader utveksler? Såvidt jeg forstår skal man kunne lese ut hvor mye strøm bil er i stand til å håndtere men hva med batteriprosent og gjenstående ladetid til 100%?

For ordens skyld, har ikke koblet til bil enda, delvis fordi jeg mangler b-vern og delvis fordi jeg ikke får plass til elbilen på testbenken!

Endret av bergen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bergen77 skrev (2 timer siden):

Er det noen som har oversikt over hvilken informasjon bil og lader utveksler? Såvidt jeg forstår skal man kunne lese ut hvor mye strøm bil er i stand til å håndtere men hva med batteriprosent og gjenstående ladetid til 100%?

For ordens skyld, har ikke koblet til bil enda, delvis fordi jeg mangler b-vern og delvis fordi jeg ikke får plass til elbilen på testbenken!

Batteriprosent og gjengestående ladetid får ikke laderen noe oversikt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bergen77 skrev (22 minutter siden):

Har du en oversikt over hvilke data lader og bil utveksler? Er det likt på dc hurtigladere?

Har ikke det nei, bare lest at easee/tibber har skrevet det flere ganger rundt spørsmål om smart lading. 

 

Ikke likt på dc hurtiglader nei, de får opp batteri prosent fra bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lille jeg har lest er at ene pinnen i kontakten kan fungere som kommunikasjon mellom lader og bil og at det er vanlig på DC lading. Men jeg leser også at standarden som beskriver denne gjelder både AC og DC og forstår det slik at det ikke er noe i veien for å bruke pinnen for å kommunisere også ved AC lading. Det eneste man får tilbake fra bil er vel dens begrensning i å ta imot strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bergen77 skrev (1 time siden):

Det lille jeg har lest er at ene pinnen i kontakten kan fungere som kommunikasjon mellom lader og bil og at det er vanlig på DC lading. Men jeg leser også at standarden som beskriver denne gjelder både AC og DC og forstår det slik at det ikke er noe i veien for å bruke pinnen for å kommunisere også ved AC lading. Det eneste man får tilbake fra bil er vel dens begrensning i å ta imot strøm.

Ved AC lading sender ladeboksen et PWM signal for å informere om begrensingen og så må bilens ombordlader justere seg deretter. Tilbake blir spenningsnivået på denne pinnen satt av bilen i 3V inkrementer for å informere om et par forskjellige statuser. Er også en form for SWCAN men den har jeg ikke ide om hvordan virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har styrt ABL wallbox (aka Salto), EO Mini og Eldre Proxll ladstasjoner via RS485.

ABL hadde iallefall protokollen offentlig før, mens de andre har krevt litt kreativitet.

Jeg har hatt eget custom pcb for å få dem over på Wifi, men ingenting i veien å kjøre busen til en server etc.

 

Nå kjører jeg EO mini hvor jeg dynamisk tilpasser ladefart etter annet forbruk.

 

Som Chrisoffer sier så er det en pwm duty cycle som definerer hvor mange ampere bilen får trekke (fleste biler aksepterer ned til 6A, Zoe stopper vel på 10).

En rask hack om man bare vil starte og stoppe lading kan man putte et signalrele rele på CP (pwm) pinne. Det funker på alle ladestasjoner.

 

(Bilde av mitt custom EO mini pcb basert på esp32).

 

bdefmgfmegolokda.jpg

Endret av Ravn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har grei oversikt over modbusregistre til EVlink og lagt inn noen av de i knx gatewayen min. Jeg har også lest andre med erfaring at 6A er laveste mulig strømtrekk.

Jeg synes det er greit å gjøre alle sensorer og aktuatorer, i dette tilfelle EVlink lader, tilgjengelig på knx busen. Så lar jeg knx logikk utføre handlinger.

Fra før har jeg knx-han interface slik at jeg har oversikt over forbruk.

 

TU hadde jo en artikkel nettopp om de nye modellene til strømprodusentene. Så jeg ser for meg at så lenge jeg holder rede på strømtrekket siste timen så kan jeg styre laderen slik at jeg ikke passerer grensen på 10kwt/t. Den lavere grensen på 5kwt/t er ikke vits å forsøke seg på engang. Jeg tenker jeg monterer laderen om noen uker men er usikker på om jeg får lagt opp nettverk med det samme (modbus/tcp). Laderen vil kunne gi 7,4kw/32A på det meste så er nok lurt å begrense den om samlet effekt nærmer seg 10 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bergen77 skrev (1 time siden):

Den lavere grensen på 5kwt/t er ikke vits å forsøke seg på engang.

Jeg har eksperimentert siste uke og klarer å holde meg under 5kWh. Lading av bil foregår på 1,4kW (6A) og en fase. 1,4kW er faktisk rikelig til å dekke det daglige kjørebehovet mitt med god margin. Det er på ca 50km til dagen i snitt siste måned. Jeg setter lading på pause hvis det innenfor en time skulle knipe med å holde seg under 5kWh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, stigvi said:

Jeg har eksperimentert siste uke og klarer å holde meg under 5kWh. Lading av bil foregår på 1,4kW (6A) og en fase. 1,4kW er faktisk rikelig til å dekke det daglige kjørebehovet mitt med god margin. Det er på ca 50km til dagen i snitt siste måned. Jeg setter lading på pause hvis det innenfor en time skulle knipe med å holde seg under 5kWh.

Ja du kan sikkert spare de 200 kronene på å spre ladingen på flere timer. Men da vil også prisen på ladingen øke. Om vinteren bruker jeg ett par kilowatt i snitt på oppvarming (varmepumpen), det er endel kontinuerlig strøm til data, lys osv. På sommeren har jeg gjerne ett boblebad gående. Tar man seg en lang dusj har jeg en varmepumpe som alene trekker over 3kw for å varme opp igjen varmtvannet. Summen av det hele er ikke nødvendigvis at jeg alltid er over 5kwt/t, men skal jeg holde meg under 5kwt/t så vil det medføre så mange ulemper at det ikke er vits å forsøke. Det sparte vil dessuten spises opp av høyere strømpris på forbruket som ble flyttet. Men 10kwt/t skal jeg klare å holde meg under, stort sett ved å begrense elbilladeren.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bergen77 skrev (27 minutter siden):

Men da vil også prisen på ladingen øke.

Jeg lader ikke på de billigste timene, men heller så snart den kobles til. Det er en bensin-hybrid med 10kWh batteri som stort sett nærmer seg tomt hver gang jeg parkerer i garasjen. Hvis den ikke lades så betyr det egentlig at jeg bruker bensin istedenfor. Så den lades med en gang og som regel på 1,4kW. Men noen ganger setter jeg den opp til 3,6kW og da går all varme av i huset. Så det spørs om det går å holde seg under 5kWh i vintermånedene. Allerede nå med milde dager ser jeg at det er ikke mange timer med ledig kapasitet. Mye av døgnet er allerede forbruket mellom 4,5 og 5kWh. Lading av bil er en utfordring og 200kr kan nesten sees på som en elbil-avgift.

image.png.778d5db7013fd3b2672821ee4387c51e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ble modellen som er skissert enkel, skulle jeg forsøke å holde meg under 5kwt/t i en hel måned vil det medføre så mange ulemper at det ikke er noe poeng å prøve. Dessuten vil en hele tiden leve med faren for å passere grensen, og da har man jo spart til ingen nytte.

Hvis vi forenklet sier at man sparer 200 kroner måneden på å holde seg under 5 sammenlignet med 10. Altså -200kroner

For å gjøre dette må man fordele forbruk ut over døgnet, strøm man ellers kunne brukt om natten må brukes på dagen. La oss si man må flytte 6 timer med 2kw fra natt til dag. Med dobbel pris på energileddet vil det utgjøre cirka 65kroner dagen.

Så kommer strømprisen på toppen av dette. Hvis forskjellen på strømprisen natt og dag til sammen utgjør mer enn 135 kroner måneden har man ikke spart en krone. Det tilsvarer en forskjell på under 40 øre per kwt.

Hvis jeg tenker rett vil man med dette forsøket øke utgiftene til tross for at man holder seg under 5kwt/t. Da er det bedre å glemme fastbeløpet, holde seg under 10kwt/t og flytte det man kan til nattestid. Det vil være billigere og man får nesten ubegrenset fleksibilitet med tanke på når man bruker strøm.

 

Det jeg derimot stusser på er hvordan de som har kommet opp med denne ideen har tenkt at dette skal føre til noe positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, bergen77 said:

Det jeg derimot stusser på er hvordan de som har kommet opp med denne ideen har tenkt at dette skal føre til noe positivt.

Tenker meg at det kan ha noe å si for de som absolutt skal ha mest mulig effekt på elbil lader. Blir ikke lenger så attraktivt å legge opp 32A kurs.

 

On topic: bruker en Viridian EcoLite. Den lar en ekstern motstand styre PWM signalet.
Har en Arduino og et par releer på nettverket i garasjen, og styrer lading fra PCen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Hårek said:

Tenker meg at det kan ha noe å si for de som absolutt skal ha mest mulig effekt på elbil lader. Blir ikke lenger så attraktivt å legge opp 32A kurs.

Ja du kan ha ett poeng der, men for alle som har 230V it nett er 32A lik 7,4kw og helt greit å bruke uten å bikke 10kwt/t. Men da bør man begrense landingen slik at samlet energiforbruk ikke passerer 10kwt/t. Men skal ikke klage hvis denne relativ enkle reguleringen kan redusere kostnaden med noen tusenlapper i året. Har man ikke kontroll på det er vel eneste alternativet å sette en fast begrensning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Sparker liv i tråden da jeg kikker etter elbillader. 230V men usikker på type nett. Valget står mellom zaptec go eller easee, Home Assistant skal styre tidspunkt og regulere effekt slik man er under 10kwt/t. 
Kobles via wifi eller nettverkskabel (men helst wifi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.