Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

System som fungerer både med og uten hub?


Dr.S

Spørsmål

Hei,

 

Vi har tatt over et hus, som et i god stand elektrisk, men det er ikke noe smarthus. Jeg ønsker ikke å gjøre det kjempe smart men ser at noen løsninger en nå ønskelig.

 

Jeg har satt opp en RPI3(HUB) med connbee, og har også gått til innkjøp av en USB z-wave. Har satt opp noen Xiaomi temperaturfølere samt et kamera som jeg nå får opp på Hassio dashbordet.

 

Det jeg nå trenger er:

 

3 utelamper med vanlig bryter inne( som jeg ønsker skal slå seg av og på i forhold til sol/mørkt ute), men det skal enkelt kunne overstyres med å trykke på knappen inne. Ser for meg da at jeg må bytte ut bryteren inne med smartbryter?

 

2 taklamper som har fast 230v, ikke mulighet til å kunne koble på bryter med kabel her. Skal også ha dimmemulighet her. Da trenger jeg vel en(eller to) brytere på vegg, samt to mottakere som kobles i lampe punktet?

 

1 taklampe, som har dimmer på vegg i dag, som ønskes å kunne bli byttet ut med en smartdimmer.

 

Nye røykvarslere, trådløse. Helt essensielt at de kan snakke sammen uten HUB. 

 

Erfaringsmessig så vet jeg at HUBn kan gå ned og da er det viktig at bryterne fortsatt kan brukes som et normalt anlegg fungerer, av/på/dimming.

 

Også viktig at alt kan plasseres i samme rammer på veggen.

 

Med tiden så ser jeg at flere av brytere og lys, og kanskje gulvvarme kan kobles til.

 

Men hva velger man av produkter her? Ser det er noe z-wave fra Namron på tilbud, men har forstått det slik at de ikke kan fungerer om HUB går ned? Jeg vil aller helst unngå rutere med batteribytte, røykvarslere skjønner jeg at jeg må det med. Hva ville dere valgt i dette tilfellet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Om huben går ned, så er det jo bare all automatikken og det smarte som forsvinner, huse blir dumt men fungerende.

Dimmere og brytere vil fungere som normalt da det er kabel imellom dem... feks en impulsbryter for dimmeren.. ellers så får man jo også zwave og zigbee dimmere med dimmehjul om man ønsker det.

 

zwave har også mulighet for direkte assosiasjoner imellom enhetene, dvs at kommunikasjon imellom en trådløs z-wave bryter/fjernkontroll går direkte til z-wave dimmeren/av-på enheten.

zigbee har også noe tilsvarende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Dr.S skrev (18 timer siden):

Ser det er noe z-wave fra Namron på tilbud, men har forstått det slik at de ikke kan fungerer om HUB går ned? Jeg vil aller helst unngå rutere med batteribytte

Ja, der er jo noen filosofivalg som må gjøres... Jeg har gjort det relativt enkelt hjemme hos meg:

  1. Ikke-oppholdsrom har bevegelsessensor som slår på lys med intensitet og timere alt etter når på døgnet det er (dag-skumring-natt, natt krever langt mindre lysintensitet og normalt langt kortere etterløpstid). Ingen manuelle brytere.
  2. Oppholds- og soverom har manuelt lys med bryter og/eller skjermstyring (HSTouch). Bryteren på soverom har litt automatikk: Slår av eller på 2% (er lyset av slås det på 2%, er det på slås det av). Når HS4 ser at lyset står på 2% kjører et event som på kvelden setter 60% lysstyrke og på dagen setter 100%, greit med litt beskjedent lys på natt...
  3. Har et par strategisk plasserte brytere (ved entredør og soverom) som kjører et script som slår av alt manuelt lys, låser entredør, slår av Sonos og slikt og et script som låser opp entredør, slår på espressomaskinen (trenger minst 15 minutt) og slår på litt basislys slik jeg normalt ville gjort når jeg står opp.
  4. Utelys helautomatisk som på ved solnedgang, av kl 23 (ukedager) og 24 (helg). Overstyres med bevegelssensorer ute om natten.

Har noen slike strømløse/batteriløse brytere: https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/fjernkontroller/smarte-dimmerer/sunricher-zigbee-fjernstrombryter-for-veggmontering-p51600 Funker supert og assosieres direkte til dimmere, da kan dimmeren styres direkte uteom hub men OGSÅ fra hub. Har bare prøvd mot Sunricher dimmer, vet ikke om det funker mot andre men nydelig at bryteren ikke krever ekstern strøm på noen måte.

 

Jeg ser godt tanken med å ha et system som funker om hub går ned men vet ikke om jeg hadde prioritert å legge mye penger eller arbeid i noe som egentlig aldri skal brukes...

 

Just my 5 cents, du får tenke litt selv hvordan du vil ha ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
slippern skrev (12 timer siden):

Om huben går ned, så er det jo bare all automatikken og det smarte som forsvinner, huse blir dumt men fungerende.

Dimmere og brytere vil fungere som normalt da det er kabel imellom dem... feks en impulsbryter for dimmeren.. ellers så får man jo også zwave og zigbee dimmere med dimmehjul om man ønsker det.

 

zwave har også mulighet for direkte assosiasjoner imellom enhetene, dvs at kommunikasjon imellom en trådløs z-wave bryter/fjernkontroll går direkte til z-wave dimmeren/av-på enheten.

zigbee har også noe tilsvarende.

 

 

Problemet her er at alt ikke er kablet, og om jeg skjønner det rett så vil da feks z-wave fungere dårlig.

 

 

SveinHa skrev (3 timer siden):

Ja, der er jo noen filosofivalg som må gjøres... Jeg har gjort det relativt enkelt hjemme hos meg:

  1. Ikke-oppholdsrom har bevegelsessensor som slår på lys med intensitet og timere alt etter når på døgnet det er (dag-skumring-natt, natt krever langt mindre lysintensitet og normalt langt kortere etterløpstid). Ingen manuelle brytere.
  2. Oppholds- og soverom har manuelt lys med bryter og/eller skjermstyring (HSTouch). Bryteren på soverom har litt automatikk: Slår av eller på 2% (er lyset av slås det på 2%, er det på slås det av). Når HS4 ser at lyset står på 2% kjører et event som på kvelden setter 60% lysstyrke og på dagen setter 100%, greit med litt beskjedent lys på natt...
  3. Har et par strategisk plasserte brytere (ved entredør og soverom) som kjører et script som slår av alt manuelt lys, låser entredør, slår av Sonos og slikt og et script som låser opp entredør, slår på espressomaskinen (trenger minst 15 minutt) og slår på litt basislys slik jeg normalt ville gjort når jeg står opp.
  4. Utelys helautomatisk som på ved solnedgang, av kl 23 (ukedager) og 24 (helg). Overstyres med bevegelssensorer ute om natten.

Har noen slike strømløse/batteriløse brytere: https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/fjernkontroller/smarte-dimmerer/sunricher-zigbee-fjernstrombryter-for-veggmontering-p51600 Funker supert og assosieres direkte til dimmere, da kan dimmeren styres direkte uteom hub men OGSÅ fra hub. Har bare prøvd mot Sunricher dimmer, vet ikke om det funker mot andre men nydelig at bryteren ikke krever ekstern strøm på noen måte.

 

Jeg ser godt tanken med å ha et system som funker om hub går ned men vet ikke om jeg hadde prioritert å legge mye penger eller arbeid i noe som egentlig aldri skal brukes...

 

Just my 5 cents, du får tenke litt selv hvordan du vil ha ting...

Ønsket er jo å ha HUB oppe 24/7, men må også forsikre med om at utstyret vil fungere om HUB skulle være utilgjengelig en uke..

 

Er det kun ZigBee du kjører?

Vil lysene dine(der du har trådløs bryter) fungere som normalt(av/på/dimming) om HUB går ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Dr.S skrev (12 minutter siden):

Er det kun ZigBee du kjører?

Vil lysene dine(der du har trådløs bryter) fungere som normalt(av/på/dimming) om HUB går ned?

Har en blanding av Z-Wave og Zigbee. Den nevnte Sunricher bryteren er Zigbee og den vil fungere helt uavhengig av hub, den andre varianten (soverom) krever hub slik jeg har laget det, vurderer Sunricher løsningen der og men det funker så godt i dag at det ikke er prioritert nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Dr.S skrev (2 timer siden):

Problemet her er at alt ikke er kablet, og om jeg skjønner det rett så vil da feks z-wave fungere dårlig.

Hva er det som ikke er kablet? Ellers så vil jo alle z-wave brytere virke uavhengig av hub. Det er jo som nevnt over kun automasjon styrt av hub som vil slutte å virke mot de respektive enhetene.

 

Når det gjelder røykvarsler, så er dette en såpass kritisk funksjon at jeg ville jeg i utgangspunktet sett etter et uavhengig system. Om det så er mulig å i tillegg integrere dette i et system, ville jeg heller sett på det som en bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg ønsker å montere noen lys som i dag hvor det er fast 230v, typisk stikkontakt. Skal jeg ha det kablet, må jeg legge kabel på vegg til bryter i tillegg og det vil jeg ikke. Med trådløst, så kan jeg jo feste bryter hvor jeg vil som styrer denne lampen om det sitter en receiver bak.

 

Jeg har fått forståelse at z-wave ikke vil fungere mot sine respektive enheter når hub er nede. Snakket med elektroimportøren og de bekreftet dette (hvertfall Namron z-wave som jeg spurte om) at de ikke ville fungere uten hub.

 

Angi røykvarslere er jeg helt enig, men om det er en smartfunksjon i dem så er jo det en bonus som jeg ønsker når jeg først skal i gang med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Dr.S skrev (47 minutter siden):

Jeg har fått forståelse at z-wave ikke vil fungere mot sine respektive enheter når hub er nede.

Det kommer an på... Du kan assosiere bryter direkte til dimmer, ikke garantert at det funker i alle kombinasjoner men stort sett funker det. Assosiasjoner gjøres vha hub men er helt uavhengige etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tror jeg skjønner, du ønsker å ha en vridimmer der du nå har strøm fra før, men styre en lampe som er koblet i feks stikk en annen plass i rommet? Dette kan man løse med både z-wave og zigbee. Du ha da ha en bryter/dimmer med z-wave/zigbee på veggen. Og så må du har en innstikksmodul til lampen (forutsatt at du har en lampe med stikk du ønsker å styre). Feks denne modulen https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-veggplugg/4512717/Product.html?Path=2000000&Event=pathlist

Da assosierer du bryter/dimmer med innstikksmodul, slik at disse får en trådløs sammenkobling og virker som en enhet.

 

Det at z-wave generelt ikke fungerer uten hub stemmer ikke. Man kan assosiere enheter direkte mot hverandre, og dette fungerer uavhengig av hub siden denne informasjon lagres i z-wave nettwerket. Det at namron ikke virker uten hub vil isåfall være en grunn til å styre unna den, ikke z-wave generelt. Og så må jeg jo si at det kan være varierende med kunnskap angående smarthus produkter, selv der slikt selges.

 

Ville jo nesten tro at det er flere som her inne som har denne typen vridimmer. Kunne absolutt vært interessant med tilbakemelding fra noen som faktisk har den i bruk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.