Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Par dumme spørsmål


MortenM

Spørsmål

Har fått meg en ny hobby, og det var å prøve meg på dette med smarthus. Valget falt på futurehome sin løsning, og det tok ikke lang tid før man plutselig ble sittende fast. Moro, men foreløpig en bratt læringskurve. 

 

Har fått montert 4 Elko termostater av typen Smart RS Super som støtter Zigbee 3.0 - Dette skulle visst være kompatibelt med future home. Å koble opp smarthub og tilkoble ymse forskjellige apper var enkelt nok. Når man kom til å koble termostatene til, så skjer absolutt ingenting, og det står heller ikke stort i dokumentasjonen fra Elko om hvordan dette skal gjøres. 

 

Klikker i smarthub løsningen på legg til Zigbee enhet, men den finner ingenting. Noen som vet hvordan dette kobles sammen ?. 

 

Morten

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei 

 

Takk for svar. Alt er naturligvis enkelt når man først skjønner det. Et lite ikon i hjørnet på dokumentasjonen og så skjønte jeg det. Pil opp og meny, så gikk i pairing mode, og ble funnet og funket etter det. 

 

Eneste nå er at alle enhetene står med ! og problem med signal i innstillingene. Selv om første enhet er mindre enn 5 meter unna hub. Enhetene fungerer så det er vel ikke så nøye. 

 

Godt i gang og artig å drive md. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
MortenM skrev (På 3.10.2021 den 13.54):

Hei 

 

Takk for svar. Alt er naturligvis enkelt når man først skjønner det. Et lite ikon i hjørnet på dokumentasjonen og så skjønte jeg det. Pil opp og meny, så gikk i pairing mode, og ble funnet og funket etter det. 

 

Eneste nå er at alle enhetene står med ! og problem med signal i innstillingene. Selv om første enhet er mindre enn 5 meter unna hub. Enhetene fungerer så det er vel ikke så nøye. 

 

Godt i gang og artig å drive md. 

Hei, jeg driver med det samme nå. Jeg finner enhetene når jeg holder inne pil opp og meny, da står det "Enhet Super TR" og ok ferdig? Når jeg trykker på ok, så finner jeg ikke enheten mer. Hva skjer i ditt tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei

 

Når jeg gjorde det så gikk det i modus radio pairing. Måtte holde inne ca 5-10 sekunder før den reagerte. Så trykka jeg koble til via Zigbee i futurehome appen, så så fant den og konfigurerte enheten. Etter det har det funka greit. 

 

Men blir nok de eneste Elko tingene jeg blir å bruke. Ble anbefalt å heller gå for enheter på Z wave så blir å følge det fremover. Men Futurehome som jeg bruker støtter begge, så spiller jo egentlig ingen rolle. 

 

Oppe i 24 enheter koblet til nå. Godt å kunne styre og påvirke oppvarmingen av huset noe i disse strøm mareritt tidene vi er inne i. 

 

Morten

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
40 minutes ago, MortenM said:

Ble anbefalt å heller gå for enheter på Z wave så blir å følge det fremover.

Elko er jo generelt sett bra. Sies det, iallfall. Jeg har veggen fulle av Fibaro dimmere i Z-wave-format, og hadde valgt det en gang til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.