Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Livet etter Sensio.....finnes det en enkel ny start?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp meldt meg inn i denne kloke gruppen, da jeg står foran et veivalg - og håper noen har gått foran meg i denne løypen.

 

Huset er nå snart 10 år gammelt, og ble satt opp med et komplett Sensio-anlegg for å styre lys og vannbåren varme. Ingen ledninger til trykknapper eller følere og piller i alle lysbrytere og kontakter som skal ha styring.

Alt har fungert (tilnærmet) feilfritt i disse årene, og det er ikke noe å klage på.

De feilene som jeg nå kjenner til blir ikke løst av Sensio - de har gått i dvale. Det er definitivt et problem.

Jeg klarer å legge inn makroer og programmere litt, men det er ganske "knotete" på et proprietært språk.

Det er en SC-1 controller som styrer det hele, og den tusler og går inne i sikringsskapet uten noen problemer.

 

Utfordringene kommer nå jeg ønsker å utvide eller endre.

Jeg har behov for å legge til mer utstyr, Z-wave og andre åpne protokoller hadde vært et bedre og litt mer fleksibelt utgangspunkt for det.

Jeg har behov for mer automasjon, og ser at en del av de controllerne jeg har testet på Raspberry fungerer langt bedre til det.

 

Spørsmål - og eventuelt erfaring:

  • Er det å bytte til en Sensio X1-controller det første og smarteste steget? Da får jeg i hvert fall integrasjon mot Z-wave. Det er fort 10.000 pluss risiko.
  • Er det noen som har byttet alle piller og alt annet eaton-utstyr og skiftet over til ny plattform? Det er en jobb, men jeg er usikker på risiko og hvilket merke som da må benyttes for å få tilfredsstillende kvalitet.
  • Er det noen som har kjørt Home assistant med integrasjon mot Xcomfort vha. av kommunikasjonsgrensesnittet? Jeg ser at det ligger et bibliotek på Git-hub, men har selv ikke fått det til å virke. Kanskje det også krever X-1 controller?

 

Ble mye dette, men alle drypp av informasjon tar jeg takknemlig i mot.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke XComfort selv riktignok.  Men tror jeg hadde strukket meg langt for å unngå å bytte piller og slikt.  Men Sensio-kontrolleren kan det hende du vil slite med å finne integrasjon til.  Støtter den noen standard-protokoller som MQTT eller noe slikt?  Eventuelt går det an å bytte kontrolleren med en mer standardisert Eaton-kontroller?  I så fall kunne du jo brukt en ekstern applikasjon for å gå fra Eaton-kontrolleren til MQTT: https://github.com/karloygard/xcomfortd-go

 

Hvis du først har MQTT-styring av Eaton-kontrolleren, kan du vel bruke stort sett alle smarthussystemer.  Home Assistant har i hvert fall integrert støtte for MQTT, uten bruk av tredjeparts-komponenter via HACS i Home Assistant (merker jeg er litt skeptiske til disse, mest på grunn av manglende erfaring med de, ikke fordi jeg har brent meg på noen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.