Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nytt setup: termostat, røykvarsler...tips?


Steven

Spørsmål

Hei, jeg har en liten leilighet som skal oppgraderes litt, og tenkte derfor å bruke anledningen til å legge til noe smart-energisparende funksjoner. Jeg har prøvd å lese meg opp i de ulike protokollene osv, men det er begrenset med produkter på det norske markeder, så jeg tenkte å be om hjelp av norske smart-hjem entusiaster :)

Per nå har jeg planer om følgende:


TERMOSTAT: Vi har varmekabler med fire ulike ikke-wifi ikke-smart termostat (en per rom), og vi tenkte å oppgradere systemet med termostater som kan programmeres og styres via nett (e.g. feriemodus o.l.), og som kan bruke strømmen når det er billigst. Jeg ser f.eks at Tibber reklamerer for tado-termostat som gjør disse tingene.

RØYKVARSLER: Det er skummelt å være borte i mange uker uten å kunne vite om røyalarm går, så vil gjerne skaffe meg 2 røykvarslere som kan gi beskjed via appen. Jeg tenkte også at det ville ha vært kult å ha en kamera som kunne slås på når man vil sjekke om det er en reel brann, men dette er ikke nødvendig enda.

SMART VARMTVANNBEREDER: Vi skal få ny bereder, og da tenkte jeg at det er lurt å investere i noe som gir sparing. Ser at det ikke er så mye i Norge enda, men Høiax nylig lanserte en Connected bereder som ser lovende ut: https://www.hoiax.no/om-hoiax/articles/hoiax-connected-smartbereder-med-skylosning

BELYSNING: Vi har cirka 10 Wiz lyspær som vi tar med. De kobles direkte til wifi-modemet, jeg har to fjernkontroller og så lenge fungerer alt bra. Jeg har ikke tenkt å installere sensorer e.l. per nå.

Jeg er ikke så fan av voice control enheter, siden jeg ikke stoler på Google og co, så per nå vil jeg ikke installere noe der. Jeg har en vanlig wifi-ruter fra Telia, dessverre støtter det ikke Wifi6 enda.

Hva tenker dere? Har dere noe tips om hvilke produkter/økosystem er det best å investere i, særlig med tanke på termostat og røykvarsler? Vil jeg trenge en hub for å styre alt (hvis den eneste ulempe er at jeg vil måtte bruke ulike apper er det kanskej ikke så krise). Det som er viktigst for meg er å kjøpe produkter som kan snakke sammen hvis jeg vil etterhvert legge til flere funksjoner, og produkter som er "future-proofed" og gir mulighet til å koble flere ting etterhvert.

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
3 hours ago, Steven said:

Hva tenker dere?

Tja... jeg hadde gått noen runder for å få samlet at i en hub eller iallfall en app, for å rote rundt med flere er stort sett upraktisk.

 

3 hours ago, Steven said:

Det som er viktigst for meg er å kjøpe produkter som kan snakke sammen hvis jeg vil etterhvert legge til flere funksjoner

Ja, det er det du trenger, men da kommer du nok ikke utenom en Hub. Matter er på vei, men ikke forvent en umiddelbar revolusjon. Alt tar tid, og med en god hub er du nok sikret uansett. Det er ingen grunn til å tro at HomeSeer, Home Assistant, SmartThings, etc ikke vil få god støtte for Matter.

 

 

Takk for Høiax-linken forresten. Ser interessant ut, men for min del er den lite egnet hvis jeg ikke kan styre den via et API. Jeg får høre med dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

FutureHome bør dekke det meste du spør om vil jeg tro. Vurderer det selv til et oppsett med styring av belysning, heatit-termostater til gulvvarme, forhåpentligvis en Høiax connected varmtvannsbereder. De har også noen fancy røykvarslere med tilrettelagt funksjonalitet i appen, men kan også brukes med fibaro smoke detector som er en del rimeligere. Norsk system med kundestøtte tenker jeg er en pluss. Fordeler og ulemper med FutureHome i forhold til mer avanserte systemer finner du masse om inne på forumet her 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk, jeg skal sjekke det nærmere! Fra det jeg ser er det kanskje ikke så krise om man i beginnelse kjøper ting med ulike protokoller, siden man kan når som helst få tak i noe som Homey (eller Futurehome?) som, så vidt jeg forstår, vil kunne sette alt samme under ett system, siden disse hub-ene støtter z-wawe, zigbee og wifi.

Jeg har spurt Høiax men de har ikke noe salgsdato enda for den nye varmtvannbereder, det er dumt. Vanskelig å få tak i noe annet på det norske markedet, mens det finnes mye mer i Europa.

Hvilke løsning har du tenkt for termostater til gulvvarme? Jeg tenker på varmefølje som jeg kan installere selv (Profag), men usikker på om det vil være kompatibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Steven skrev (På 8.10.2021 den 17.57):

Hvilke løsning har du tenkt for termostater til gulvvarme? Jeg tenker på varmefølje som jeg kan installere selv (Profag), men usikker på om det vil være kompatibel.

 

Er det romføler? Eller golvføler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Oykleppe skrev (På 12.10.2021 den 18.24):

Er det romføler? Eller golvføler? 

golvføler, men alt er tilkoblet eget termostat (Kontroller PST50W, WiFi) som også gir strøm via vanlig stikkontakt. Jeg har spurt Profag om man kan f.eks erstatte deres termostat med en annen smart termostat. e.g. heatit sitt. De svarte ja, men det krever at man åoner deres kontrolleren, koble av kabler og finne ut hvordan man kobler av en annen termostat. Siden elektrikerne ofte ikke kjenner Profag sitt sustem (de tjener ingenting på det), tror jeg at  gjøre dette kan bli litt vanskelig.

Her svarene jeg fikk fra Profag:
Kontrolleren bytes enkelt ved å åpne boksen og skru ut ledningene som går ned i gulvet. Ønsker du å bruke andre termostater går det fint.

Du kan benytte alle termostater til varmefolien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.