Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Telenor Fiber - Telenor Ruter spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei

 

er det noen med god peiling på Telenor fiber her ?

 

Bruker TP-Link Mesh nett

hele huset er i tillegg kablet. 
 

kan jeg ta bort ruteren fra Telenor, og koble rett fra ONT til switchen ? Vil fortsatt TV signalene fungere som de skal ? 
 

virker som WIFI Tele or ruteren kun er en trådløs ruter ? Jeg trodde denne hadde en form for config inni seg grunnet abonnementet ?

 

hvis dere forstår hva jeg mener?

alternativt må jeg ha ONT - WIFI Telenor ruter - switch - forbruker  ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm vet ikke helt om jeg skjønner hvor du vil hen.
Telenor ruteren når du config på når du logger på Mine sider hos Telenor hjemmefra.
Det vil si at er du på lokalnett og akkseserer Mine sider hos Telenor, kan du der få tilgang til brukergrensesnittet på ruteren.
Jeg har TV dekoderen koplet med kabel til Telenor sin ruter.
Så har jeg en egen ruter som er koplet til en LAN port på samme ruter.
Den får da en intern IP, noe sånt som 10.0.0.X som jeg sier er DMZ sone.

Da blir all innkommen trafikk rutet til min egen ruter (Mesh løsning)
Så slår jeg av WiFi på Telenor ruteren og benytter min egen ruter til all kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på det.
Hvis du har en T-We boks tror jeg du vil slite med å få den opp også.
Men hvorfor trenger du å slå av Telenor ruteren? Du peker all trafikk (untatt TV) til ditt Mesh nettverk via DMZ settingen.
Tråløsdelen i Telenor ruteren kan du jo også slå av. Da vil ruteren oppføre seg omtrent som om den er satt i bridge mode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd skrev (49 minutter siden):

Jeg tviler på det.
Hvis du har en T-We boks tror jeg du vil slite med å få den opp også.
Men hvorfor trenger du å slå av Telenor ruteren? Du peker all trafikk (untatt TV) til ditt Mesh nettverk via DMZ settingen.
Tråløsdelen i Telenor ruteren kan du jo også slå av. Da vil ruteren oppføre seg omtrent som om den er satt i bridge mode.

Er nok denne løsning som det blir har jeg innsett.  Var mere et spørsmål om plass og plassering 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Jeg er også ute etter å få løst dette med Telenorrouteren. 
 

Ønsker primært å få satt Telenor routeren i bromodus, nettopp pga IPTV og UDM pro’s manglende støtte for IGMPv3. 
Målet mitt er å unngå double NAT-problematikk. Så om det blir en DMZ-løsning så er det ok. Noen som har fått løst dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
staven866 skrev (På 22.1.2022 den 19.38):

Slik jeg har gjort det her så går det rett fra Fiber ONT og inn i Deco X20. Bruker ikke Telenor routeren i det hele tatt. 
Ingen problemer med tv signalene 

Hei, sliter med å få inn TV på T-we boks på mitt deco x60 nett... får ikke aktivert IPTV / VLan på Deco app og finner ingen kanaler på boksen.. tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAM85 skrev (11 minutter siden):

Hei, sliter med å få inn TV på T-we boks på mitt deco x60 nett... får ikke aktivert IPTV / VLan på Deco app og finner ingen kanaler på boksen.. tips? 

Hei,

 

TeWee bruker ikke «iptv» heller ikke vlan. Bruker du Vlan for seksjonering? Jeg hadde ingen vlan på mitt oppsett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, fikk det nå til å fungere med TP-link deco x60 på Telenor fiber

 

1. Gå til http://[ip-router] og logg på.

2. Under advanced, system og system parameters. Slå på ICMP

3. Gå inn på mobil app, mer, avansert, IPTV/VLAN.

4. ISP-profil, velg bro. Angi hvilken port dekoder er tilkoplet. Jeg har switch med flere enheter, og fungerer fortsatt etter endring

5. Fungerte ikke før jeg gikk på dekoder, meny, innstillinger, nettverk og fjernet og la til kablet nettverk( slik at den fikk ny adresse)

 

 

Endret av hellisloose
Mer info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
hellisloose skrev (På 22.10.2022 den 17.54):

Hei, fikk det nå til å fungere med TP-link deco x60 på Telenor fiber

 

1. Gå til http://[ip-router] og logg på.

2. Under advanced, system og system parameters. Slå på ICMP

3. Gå inn på mobil app, mer, avansert, IPTV/VLAN.

4. ISP-profil, velg bro. Angi hvilken port dekoder er tilkoplet. Jeg har switch med flere enheter, og fungerer fortsatt etter endring

5. Fungerte ikke før jeg gikk på dekoder, meny, innstillinger, nettverk og fjernet og la til kablet nettverk( slik at den fikk ny adresse)

 

 

Hellisloose; Så bra at du har fått dette til å virke. Jeg har litt tungt for det, så jeg trenger/ville satt pris på, litt t-skje- service 🙂 

punkt 1-4 gjelder TP-link ruteren, ikke sant?

(Har ikke TP-link selv, men vurderer å kjøpe en Netgate Pfsense 6100 brannmur/ruter men er også bekymret for at T-we boksen ikke vil funke dersom jeg hiver ut Telenor ruteren)

Punkt 5 forstår jeg at gjøres på T-we- boksen? Stemmer?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
DagSp skrev (På 21.2.2023 den 22.04):

Hellisloose; Så bra at du har fått dette til å virke. Jeg har litt tungt for det, så jeg trenger/ville satt pris på, litt t-skje- service 🙂 

punkt 1-4 gjelder TP-link ruteren, ikke sant?

(Har ikke TP-link selv, men vurderer å kjøpe en Netgate Pfsense 6100 brannmur/ruter men er også bekymret for at T-we boksen ikke vil funke dersom jeg hiver ut Telenor ruteren)

Punkt 5 forstår jeg at gjøres på T-we- boksen? Stemmer?

På forhånd takk!

Hei, har akkurat fått installert telenor fiber. Har du fått til å bruke en annen router? Fungerer T-We? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.