Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varmefølje til laminatgulv med smart termostat?


Anbefalte innlegg

Hei :) vi skal legge nytt laminatgulv og vi vil installere noe som kan styres ved en smart termostat, særlig med tanke på å spare energi/strøm ved å f.eks. lese når strømprisene er lavest, i tillegg til å kunne ha de vanlige "smarte" funksjoner som wifi-styring, programmering, feriemodus, osv.


Finnes det en liste med gulvvarme-løsninger som er kompatible med smart termostat? Gjerne de som kan installeres selv, som Profag Gulvvarmen som selges på Maxbo (vi har tidligere brukt det og det fungerer veldig godt, men har kun en wifi termostat og nettsiden gir ikke noe spesielle info).

Takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fant ut at det bør være mulig å bruke hvilke som helst termostat med hvilke som helst varmefølje 😀Til og med Profag sa at det går an å koble av deres termostat og tilpasse en annen termostat, selv om dette er en do-it-yourself løsning.

Har dere noe gode tips om valg av smart termostat? Jeg er fortsatt i tvil, med tanke om å kunne etterhvert kjøpe en hub som kan styre både dem og Wiz-lyspærene mine (som går kun på wifi). Jeg er i tvil mellom:
- Heatit Z-trm-3 (som er den eneste som Tibber foreslår), men som går på Z-wave, noe jeg ikke er så fan av, og som vil kreve at jeg kjøper en hub.
- Elko smart termostat super TR RF. Dette vil også kreve en hub, og går på zigbee.
- Microtemp WiFi MWD5-1999. Elektrikeren anbefaler dette, men jeg vet ikke, dette fungerer kun med wifi og jeg er usikker hvor future-proofed dette er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker mest på at jeg vil gjerne ha noe som kan brukes med en gang uten behov for hub, men som er future-proofed og kan etterhvert koble til en hub. Jeg vet ikke enda helt hvordan smart-hjemme min vil utvikle seg. Det eneste jeg vet per nå er at jeg har wiz-produkter fra før, som går kun på wifi og styres via egen app/fjernkotnroll, og at vi kjøper en Høiax Connected (jeg tror dette går på vanlig wifi, samt er kompatibel med futurehome). Også vil vi nok utvide til et par røykvarsler, og brytere til wiz-lyspærer.

Jeg har lest at fremtiden til z-wave er truet fordi Amazon valgte å kun integrere zigbee i deres produkter, og dette vil nok bety slutten for z-wave. Kanskje litt for pessimistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 02/11/2021 at 22:40, Steven said:

jeg tenker mest på at jeg vil gjerne ha noe som kan brukes med en gang uten behov for hub

Det kan alle. :) 

 

On 02/11/2021 at 22:40, Steven said:

Jeg har lest at fremtiden til z-wave er truet fordi Amazon valgte å kun integrere zigbee i deres produkter, og dette vil nok bety slutten for z-wave. Kanskje litt for pessimistisk?

Hahaha!

... vent litt, noen mener det sikkert seriøst også.

 

HAHAHAHAHAH!!!!!! 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter at Zigbee/Thread vil være mer future proof enn Z-wave. Men det tar nok flere år. Skulle gjerne sett en sammenligning over Thread vs Z-wave og sett hvor Z-wave er bedre!

 

Uten at det har noe å si. De fleste av de store gutta ser ut til å gå for Thread fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan jo bruke alle smart termostater direkte med knappene ville jeg tro/håpe, men f.eks heatit eller Elko vil ikke kunne styres uten å kjøpe en kompatibel hub?

Det jeg skrev om z-wave er bare noe jeg hørte på noen smart-home kanaler, særlig Paul Hibbert. Jeg er ikke noe ekspert men ser poenget i at markedet vil etterhvert forenkles (det er jo ikke noe brukervennlig nå med så mange ulike protokoller?) og at det er ofte sånn at dessverre når disse store selskapene velger noe, setter de standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.