Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hardware for integrasjoner i Home Assistant


iwa

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er ny på forumet, men har holdt på med Home Assistant i to-tre år.

Systemet er satt opp på hytte. Det gir mulighet for 'overvåkning' når jeg ikke er der og det er en løsning med en Android-tablet på veggen med dashboard for div. styring av lys og info fra div. sensorer. Systemet er satt opp på en Rpi4.

AV integrasjoner, benyttes Z-Wave (Aeotec Z-stick gen5), Zigbee (Conbee II/DeConz), 433 Mhz-utstyr fra Nexa (gjennom Telldus Live), Netatmo, IP-kamera gjennom Frigate, etc. I tillegg kan jeg avlese data fra mitt off-grid strømsystem som omfatter en del utstyr fra en produsent som heter Victron (custom integrasjoner over MODBUS eller MQTT.)
Strømsystemet er i utgangspunktet 48V DC, men med en DC-DC-omformer til 12V. Det er også en lader/inverter som gir 230V AC. Inverterdelen av denne er bare i drift når jeg er på hytta og det aller meste av lys, nett, TV, etc. kjører på 12V. 

 

Har forsøkt ulike løysinger for lys og annet med led-drivere og releer som kommuniserer via z-wave, Nexa (Telldus) men i det siste har jeg gått mer og mer over til zigbee.

Utfordringene har vært mange (integrasjoner slutter å virke, kompatibilitet mellom kontroller og endrepunkt (drivere og brytere)). Samt at jeg nok har et problem med den trådløse dekningen i de interne systemene.

 

Jeg er nå på utkikk etter en mer stabil løsning. Primært en enhet som kan monteres hvor som helst i hytta og som kommuniserer med HASS-boksen via ethernet eller wifi, men som samtidig kan fungere som en hovedhub for den trådløse kommunikasjonen. Optimalt sett støtter den Z-wave, 433-mhz (nexa) og ikke minst Zigbee. Dessuten bør den ha en stabil og pålitlig integrasjon mot Home Assisstant. Det finnes etterhvert så mange produkter at det er vanskelig å orientere seg. Har brukt ganske mange tusen gjennom årene på enheter som viser seg å ikke fungere.

Har tenkt på Sonoff, men jeg ønsker råd om hvilke enheter som kan passe ut fra spesifikasjonene over.

Er også åpen for en helt ny løsning som Homey el.l., men opptatt av at systemet har en fleksibilitet hvor det finnes integrasjoner med åpen kildekode, så den kan skreddersys mot de mer odde enhetene / protokollene som f.eks. MODBUS-protokoll. Altså ikke alt for proprietært, hvor kun utstyr fra den ene produsenten vil fungere.

 

Noen som har et forslag til en god zigbee/z-wave/433 hub med wifi/ethernet og støtte mot Home Assistant?

 

Takknemlig for innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hva du er ute etter... Du vil ha noe som er kompatibelt med Home Assistant, men som ikke er Home Assistant? Du kan vel få til alt av integreringer f.eks. fra Homey eller HomeSeer via MQTT, hvis det er er en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testet zigbee/zwave direkte i Home Assistant? Feks Conbee II og Aeotec Z-stick?


Av integrasjoner mot Home Assistant som er dønn stabilt og har vært det i mange år er Philips HUE. Jeg sverger til HUE på lys. Jeg har ikke samme gode erfaring med Ikea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger og skjønner at problemstillingen var noe uklar.

 

Jeg har båre z-wave via Aeotez Z-stic og Zigbee gjennom en Conbee II.

At det er dønn stabilt, kjenner jeg meg imidlertid ikke igjen i. Opplever stadig at devicer faller ut eller slutter å fungere.

Eksmpel: For et par uker siden, etter å ha integrert Zigbee med Deconz og noen led-drivere fra Namron, konfigurert det hele og fått det til å fungere, våknet jeg en morgen og registrerte at alle lysene stod på. Av en eller annen grunn hadde nodene falt ut av HA-integrasjonen. Følgelig nye timer med resett av alle noder og konroller (usb), avistallere, google og slett alskens skjulte konfigurasjonsfiler og ny timer med oppsett.

 

Har en mistanke om at SSD-disken på HA-en via USB samt wifi forstyrrer signaler. I tillegg må det settes opp usb 2.0-huber med strømforsyning for å få Conbee og Z-stick til å fungere.

 

Mener å ha sett at det finnes løsninger som kan kommunisere med HA via ethernet, som dermed gir bedre muligheter for plassering - og forhåpentligvis er mer stabile.

 

Skulle gjerne brukt HUE, men som sagt drives det meste av lys på 12V, så jeg er avhengig av led-drivere og releer som tar DC-strøm.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.