Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre viftehastighet på Mitsubishi miniventilasjon


Anbefalte innlegg

Har flere av disse, både VL-50 og VL-100. Har 2 VL-50 med snorbetjening og en med fjernkontroll. Er i og for seg fornøyd med disse, men jeg syns de bytter for lite luft på laveste hastighet og  bråker for mye på høyeste. Er også litt i grenseland mtp radon, så laveste nivå er litt for lavt. 
 

Skulle gjerne hatt en smartifisert mulighet til å få flere enn to trinn på hastigheten. Noen som har gjort dette?

 

Har søkt rundt og funnet litt informasjon, men min kompetanse stopper litt opp. Og selvfølgelig kjekt evt. å kunne unngå en stor transformator på veggen. 


https://byggebolig.no/mekanisk-og-balansert-ventilasjon/mitsubishi-vl-100-pa-soverom/msg957373?latest=True#latest

 

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68033.30

 

https://library.mitsubishielectric.co.uk/pdf/download_full/3729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei, Er i samme situasjon som deg. Skulle gjerne ønsket å kunne regulere hastighet på VL-50.

Har du funne ut noe mer? Landet på en løsning? Jeg bruker Home Assistant og skulle gjerne kunnet styrt hastigheten ut fra CO2 nivå etc.

 

En annen ting eg har tenkt litt på er å bruke en VL-100 som ballansert ventilasjon i stuen. Tanken da var og montere den på kaldloftet som er rett over og modde til noen luftekanaler på den, lage hull i stuetake og sette inn ventiler der. På den måten å få en billig løsning som ikke innebærer et fult ventilasjonsagregat fra flexit f.eks. 

 

Mvh

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har dessverre ikke fått tid til å forske så mye på det. 
 

Er også midt i oppussing av loftstue og må snart bestemme VL-100 (har en liggende) eller evt. begynne på gradvis installasjon av full balansert ventilasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Har nesten samme utfordring. Kan man bruke Fibaro Smart Implant eller annen kontroller og overstyre et av kretskortene?

PS: siden det ikke var helt samme utfordring, så har jeg laget et eget innlegg her: 

image.thumb.png.fd079af89d8c59ffc6ef31859d4ed00f.png

image.thumb.png.57012aa17b8096fba4fa211c72eb384c.png

image.thumb.png.907aa49fd35d0ae2e7a399644501c0c7.png?

 

 

 

 

Brukermanual Fibaro Smart Implant

https://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGBS-222/FGBS-222-EN-T-v1.2.pdf

Fibaro Smart implant:

Allows for connecting sensors:

- 6 DS18B20 sensors

- 1 DHT sensor

- 2 2-wire analog sensor

- 2 3-wire analog sensor

- 2 binary sensors. 

image.thumb.png.c108793b6a4e14e024bdaa3e9e4652c0.png

Endret av andremyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg lurer litt på å installere en VL-50, men skulle gjerne hatt mer kontroll på den.
Er det noen som har kommet noen vei med å styre denne på noen måte?

Endret: Tror kanskje jeg heller går for VL-50 (enn VL-100), da den er mer stillegående, og jeg har annen ventilasjon i tillegg, samt at den kun trenger 1 hull i veggen.

Endret av PutiPlot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg styrer en VL-100 med en Shelly 2 PM i garasjen. Kobla meg inn imellom snorbryteren og motoren. Kan nå styre motoren i lav/høy modus, og i tillegg bruke snorbryteren, da de er tilkoblet inngangen på Shelly'en.

Fungerer helt utmerket.

 

 

Har laget en automasjon som starter den hvis luftfuktigheten er høy (for å avhjelpe luftavfukterne), men bare dersom lufta ute er tørrere enn inne.

(antall gram vann per m^3 luft, ikke %RH!)

Og i tilegg starter den hvis CO2 nivået er høyt

 

 

 

Screenshot 2023-08-10 110727.png

Screenshot 2023-08-10 110838.png

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Gjerne noen bilder eller koblingsskjema hvis du har det.

Ser også at en i Sverige har satt en brytertransformator (eller hva det nå heter 🙂 ) rett på inntaket(?)
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68033.30

 

Sitat

Jag uppgraderade till en VL 100 i höstas efter att ha testat VL 50, som var för klen. Innan jag slog till så ringde jag supporten på Mitsubishi och frågade vad de ansåg om att sätta en vanlig 5-stegs traffo på ingående, och en trygg skåning svarade att det var inga problem. :).
Resultatet är att när jag nu kör den på läge 4 (170 V) och den lägre fläkthastigheten så är den lika tyst som VL 50, men med mycket bättre kapacitet. Och med 10 steg istället för två så går det nu att hitta ytterliggare lämpliga lägen beroende på feststämning och annat CO2-alstrande 😄.
Borde ingå i en standardinstallation, om nån frågar mig.

 

Regulerer denne bare spenningen?
Da kunne man vel i teorien bare sette en dimmer foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Norseman skrev (På 10.8.2023 den 11.20):

Jeg styrer en VL-100 med en Shelly 2 PM i garasjen. Kobla meg inn imellom snorbryteren og motoren. Kan nå styre motoren i lav/høy modus, og i tillegg bruke snorbryteren, da de er tilkoblet inngangen på Shelly'en.

Fungerer helt utmerket.

 

 

Har laget en automasjon som starter den hvis luftfuktigheten er høy (for å avhjelpe luftavfukterne), men bare dersom lufta ute er tørrere enn inne.

(antall gram vann per m^3 luft, ikke %RH!)

Og i tilegg starter den hvis CO2 nivået er høyt

 

 

 

Screenshot 2023-08-10 110727.png

Screenshot 2023-08-10 110838.png

Hva bruker du for å måle co2, temp og fuktighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Norseman skrev (På 10.8.2023 den 11.20):

Jeg styrer en VL-100 med en Shelly 2 PM i garasjen. Kobla meg inn imellom snorbryteren og motoren. Kan nå styre motoren i lav/høy modus, og i tillegg bruke snorbryteren, da de er tilkoblet inngangen på Shelly'en.

Fungerer helt utmerket.

 

 

Har laget en automasjon som starter den hvis luftfuktigheten er høy (for å avhjelpe luftavfukterne), men bare dersom lufta ute er tørrere enn inne.

(antall gram vann per m^3 luft, ikke %RH!)

Og i tilegg starter den hvis CO2 nivået er høyt

 

 

 

Screenshot 2023-08-10 110727.png

Screenshot 2023-08-10 110838.png

 

 

Norseman, Perfekt løsning du beskriver der. Det er akkurat den løsningen jeg er ute etter.

 

Kan du vise meg på det elektriske diagrammet hvordan du koblet til en Shelly Plus 2PM foran motoren?
Har du funnet plass til 'Plus 2PM' inne i viften eller har du den ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, så ikke denne før nå.

 

Jeg har dessverre ikke diagram for VL-100, men fant for VL-50 på nett som ser helt tilsvarende ut. Det er mulig at noen av fargene er byttet om.

 

Dette må kontrollmåles, men jeg mener det var sånn:

På com1 henter du ut Live, og koblet den til Hi og Lo med de to utgangene på Shelly. har du begge releene på, så er det Hi som blir valgt, da man kobler seg utenom kondensantoren som dropper spenning til motoren.

 

I tilegg trenger Shellyen Neutral som du kan hente før printkortet.

På inngangen til Shelly kan du koble de to ledningene som gir spenning ut fra snor-bryteren.

Jeg bruker dette til å styre utgangene, og til å deaktivere noen automasjoner i x timer når jeg har gitt manuell input (Via homeassistant).

 

Det var plass til Shellyen inne i ventilatoren ja, all elektronikk er plassert inne i en metallboks på innsiden.

Fikk plass til den inni der, og har ikke hatt problemer med WiFi-dekning til tross for dette.

 

 

 

Screenshot2024-02-19114701.thumb.png.81eb3e66960c8f666355fa02064b57fc.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norseman skrev (28 minutter siden):

da man kobler seg utenom kondensantoren som dropper spenning til motoren.

Uten at jeg skal påstå noe, så tipper jeg at en kortslutter kondensator når begge rele er innkoblet. Det kan i så fall slite på rele'ene da en slik kondensator kan gi høy (og kortvarig) kortslutningsstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
stigvi skrev (På 19.2.2024 den 12.40):

Uten at jeg skal påstå noe, så tipper jeg at en kortslutter kondensator når begge rele er innkoblet. Det kan i så fall slite på rele'ene da en slik kondensator kan gi høy (og kortvarig) kortslutningsstrøm.

 

Det er nok best å unngå dette i lengden ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.