Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Raspberry Pi via Remote desktop - Deconz vises bare på tilkoblet skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat satt opp en Raspberry Pi (første gang for meg) og installert Deconz for å bruke denne som en Zigbee-server. Installasjonen gikk fint, men i det jeg gikk over fra å bruke tilkoblet skjerm/tastatur/mus til å bruke Pien via en annen pc via Remote desktop får jeg ikke deConz til å vises i det hele tatt. Jeg kan starte deConz via remote desktop, og da vises det på den tilkoblede skjermen, men aldri i Remote desktop. Andre programmer starter og vises som normalt i remote desktop. Er det noe helt fundamentalt jeg ikke har forstått? 😅

 

 

IMG_20211008_160515.jpg

Endret av Im_IB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en Pi4 så har den 2 HDMI utganger og dermed kanskje 2 desktops som standard også. I så fall kan DeCONZ ha havnet på den andre desktopen, prøv Ctrl-Alt og pil høyre eller venstre, det pleier å skifte mellom desktops i Linux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (26 minutter siden):

Om det er en Pi4 så har den 2 HDMI utganger og dermed kanskje 2 desktops som standard også. I så fall kan DeCONZ ha havnet på den andre desktopen, prøv Ctrl-Alt og pil høyre eller venstre, det pleier å skifte mellom desktops i Linux.

 

Det er en Pi 3 B+, og jeg testa Ctrl+Alt+Pil H/V uten hell. Hvis jeg høyreklikker øverst på deConz kan jeg også velge "Send to desktop", men jeg kan bare velge mellom "desktop 1" og "All desktops".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut til at Remote Desktop på Pi'en starter en annen sesjon for brukeren (eller logger på med en annen bruker, deConz-ikonet mangler for RDP). Remote Desktop speiler nødvendigvis ikke det som skjer på skjermen. Men VNC gjør. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ante ikke at Xrdp fantes engang. Det må jeg teste en vakker dag 😉

Uansett, RDP eller VNC, så må man sørge for at man havner i riktig grafisk "session".

Dvs; om man vil kople seg opp mot en eksisterende grafisk desktop "session" så må det vere satt opp for det.

Dette i motsetning til at en ny grafisk "session" starter hver gang man kopler seg opp.

 

Linux er et ekte flerbruker-system, altså ikke helt på samme måte som Windos fungerer (på dette punktet), det er feks.  standard at man har muligheten til flere desktops/bruker-login samtidig. Også som samme bruker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.