Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Flexit balansert ventilasjon - varmebatteri


Anbefalte innlegg

Hei, 

noen som vet om det er økonomisk å kjøre varmebatteriet på aggregatet? Med synkende utetemp er også tilluft synkende med varmeveksler konstant på 100%.


Jeg har nordic 4 anlegg. ellers er det varmekabler i underetasje og en varmepumpe og mill ovn i 2 etg. 
 

Tror varmebatteriet er oppgitt til 800w.

Endret av hjemmedude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Usikker hva du mener? Tillufttemperatur bør ligge 3 grader under ønsket innetemperatur. Varmebatteriet varmer opp siste gradene etter varmegjennvinner har varmet opp det de klarer.

Om varmebatteriet er økonomisk? Om varmebatteriet står av vil tillufttemperaturen blir enda lavere (større forskjell fra innetemperatur). Ikke slå det av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke hørt før. Du har sikkert noen gode grunner til det?

Flexit kundeservice sa man fint kan stille temperatur til 22 grader, om det er ønskelig temperatur. Er det for lavt kan man stille til 23 og elbatteriet vil bidra mer..

Edit: elbatteri er på - når temperatur kryper mot 0 grader er forskjellen 2-3 grader på tilluft med og uten elbatteriet.

Endret av hjemmedude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kald luft faller ned, varm luft stiger.

For at luften skal ha god utskiftning kan man dra nytte av dette ved å la tilluften være noe kaldere enn luften i rommet. Da vil den falle ned og gammel luft stige.

En kan gjerne si at det da blir kaldere, men det blir også friskere.

Jeg bruker ikke varmeelementet i ventilasjonen i det hele tatt, det blir for dumt når man ellers har varmepumpe.

Men jeg montert vannbårent batteri på tilluft til stuen, ikke koblet til enda men tanken er å kunne ha varmer luft inn der uten at det går varm luft til soverom. Forøvrig blir det montert tilsvarende kjølebatteri på flere rom men det er en annen historie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke varme soverom i underetasje med varmepumpe i 2. etg, men med balansert ventilasjon og varmebatteriet aktivt er rommene varme uten spesielt mye varmekabler. 
Ikke kaldt nok til å sjekke i minusgrader enda. 
Om tilluft er for lav kjenner jeg den som en kald trekk, er ikke aktuelt med temperatur under 19-20gr på tilluft av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
1 hour ago, hjemmedude said:

Hvor mye luft skiftes ut i ditt tilfelle? Du kjører ventilasjon basert på co2-nivå antakelig?

Jeg har justert ned viftehastighetene med 10%, det fungerer veldig greit her med co2-nivå rundt 1000ppm på soverom.

Både co2, fuktighet og temperatur overvåkes og jeg ventilerer med spjeld i hvert rom. Ventilasjon følger på om trykket faller.

Når rommet ikke er i bruk går det 3m3 i timen og det ventileres typisk 15m3 på soverom om natten. Har jeg besøk kan det komme opp i 450m3 i stuen alene.

Du må nesten vurdere selv hvor mye du skal ventilere og hvor mye trekk du "tåler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, hjemmedude said:

Det blir en Kald trekk og ca 15-16 grader luft inn. Er nok mulig å stille ned viftene enda mer 

Har du vurdert å bytte ventiler slik at du får retningstyrt tilluften?

Jeg bruker Airy ventilene til Lindab, der er det en plate under (som males i fargen til taket) og ett innlegg i gummi som bestemmer retningen luften skal sendes. Da sender luften inn langs taket i valgfri retning i stedet for å styres rett ned. Da "dusjes" hele rommet med frisk luft istedet for en enkel plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bergen77 skrev (På 1.2.2022 den 12.24):

Både co2, fuktighet og temperatur overvåkes og jeg ventilerer med ...spjeld i hvert rom...

Hei! :)

 

Hvilke spjeld kjører du? Treng 4stk styrte Ø160mm spjeld til garasjen, treng tips. 

 

Mvh

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (42 minutter siden):

Problemet er at det så vanskelig for ordinære folk å få tak i VAV-spjeld..

Dei her fann eg på nett no, som er kun åpne/lukke, med mekanisk justerbar stopp, for bypass i stengt posisjon.

https://www.computersalg.no/i/3338814/lindab-motorspjæld-dtbu160-230v-med-on-off-motor-type-lm-230a-f

Om eg nytter 24V kan eg styre desse med smarthuset.

 

Eg tenkte bruke enten/eller logikk, så treng kanskje ikkje full luftmengderegulering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (41 minutter siden):

Min plan var å regulere luftmengde etter CO2 når de var i bruk, og gå ned til minimum luftmengde på rom som ikke var i bruk. Da skulle jeg helst hatt VAV-spjeld (variable air volume)..

Dei hadde dette også: https://www.computersalg.no/i/6169236/air2trust-vav-spjæld-rvpc125-mfb-for-analog-styring-0-10-0-2-10v-uden-bus-med-belimo-mf-aktuator-og-ovalt-spjældblad-for-60

 

0-10V styresignal, trur eg har sett en z-wave enhet med 0-10V?

Endret av Join
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 04/02/2022 at 10:13, MrE said:

Min plan var å regulere luftmengde etter CO2 når de var i bruk, og gå ned til minimum luftmengde på rom som ikke var i bruk. Da skulle jeg helst hatt VAV-spjeld (variable air volume)..

Sånn har jeg det på alle rom, bruker i tillegg fuktighet og temperatur for å styre de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.