Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hue + Smart ZigBee-dimmer


Golding

Spørsmål

Hei

 

Jeg begynner å bli litt smårar i hodet og hadde satt stor pris på noen tips.

 

Har flere slike som jeg tenker å bytte ut dumme av-/på-brytere i leiligheten med: https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/fjernkontroller/smarte-dimmerer/sunricher-smart-zigbee-dimmer-p51595

Alle disse bryterne er i dag koblet på lamper med Hue-pærer.

Tanken er å kunne styre lyset både i Hue-appen OG med fysisk dimmer (det er jo av og til praktisk).

Har testet oppkobling av én slik, og jeg får da noen utfordringer:
1. I appen vil jeg da ha både Hue-pæren OG dimmeren som hvert sitt lys - dette skal jo i praksis være det samme lyset, dimmeren skal egentlig kun fungere som en fjernkontroll (men dimmeren må vel være påkoblet strøm uansett, samt sørge for at lampe/pære får strøm fra en På-posisjon)? Skal jeg forsøke legge den til i Hue-appen som "Hue dimmer switch" eller noe annet?

 

2. Forsøkte slette Hue-pæren fra app for å ikke få konflikt med dimmeren som eget lys. Derimot fungerer da verken scener eller dimming, pære begynner kun å blinke

 

Føler jeg tenker feil her og at det finnes en smart løsning på dette, men greier ikke tenke meg frem til det. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
17 hours ago, Golding said:

Har flere slike som jeg tenker å bytte ut dumme av-/på-brytere i leiligheten med: https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/fjernkontroller/smarte-dimmerer/sunricher-smart-zigbee-dimmer-p51595

Alle disse bryterne er i dag koblet på lamper med Hue-pærer.

Dette er ikke en god løsning. Du må ENTEN bruke en smart-dimmer ELLER bruke smarte dimmere. Du kan evt. bruke smarte brytere men da går du jo over bekken etter vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (4 timer siden):

Dette er ikke en god løsning. Du må ENTEN bruke en smart-dimmer ELLER bruke smarte dimmere. Du kan evt. bruke smarte brytere men da går du jo over bekken etter vann.


Hei og takk for svar!

Antar du mente "smart-dimmer ELLER bruke smarte pærer"?

Men slik jeg forstår det da så bør jeg kun legge til den smarte dimmeren i Hue-appen/bridge, og ikke Hue-pæren (slik at jeg da sender kommandoer til smart dimmer som sender til pæren). Men vil jeg da miste støtte for scener/farger/etc, og kun få dimming opp og ned, eller skal dette kunne fungere via ZigBee?

 

Hvis dette fratar meg muligheten for å bruke Hue-pærens farge, scener, etc., er det noe annen løsning (montert i veggen der hvor jeg har vanlige lysbrytere i dag) som kan fungere? Noe av det jeg forsøker å oppnå her er smarte dimmere overalt slik at man strengt tatt blir uavhengig av hvilke pærer man bruker, samt at man vil ha mulighet for styring både via app og fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Smartdimmerene sender ikke kommandoer til pæren. Den dimmer strømmen tilsvarende en normal dum dimmer. Du kan ikke bruke den sammen med hue pærer. Det finnes ingen løsning med smarte dimmere som lar deg være uavhenige av hvilke pærer man bruke. 

 

For å fysisk styring av hue pæren kan du  f.eks. bruke en Hue Wall Switch modul. Wall Switch modulen er batteridrevet sak som kobler opp til bryteren, samtidig så direktekobler du strømmen til lampa utenom bryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Kranglefant skrev (5 timer siden):

Smartdimmerene sender ikke kommandoer til pæren. Den dimmer strømmen tilsvarende en normal dum dimmer. Du kan ikke bruke den sammen med hue pærer. Det finnes ingen løsning med smarte dimmere som lar deg være uavhenige av hvilke pærer man bruke. 

 

For å fysisk styring av hue pæren kan du  f.eks. bruke en Hue Wall Switch modul. Wall Switch modulen er batteridrevet sak som kobler opp til bryteren, samtidig så direktekobler du strømmen til lampa utenom bryteren.

 

Ah, ok, da forstår jeg litt mer. Så en smart dimmers hovedfunksjon er vanligvis å kunne kontrollere en dum pære via ZigBee eller tilsvarende? Jeg har nemlig en del dumme LED-spotter i kjøkkenbenk og på bad, så da gir det mer mening å installere de smarte dimmerne der?

Eneste ulempe jeg ser da med Hue Wall Switch-modulen er at jeg ikke får scrollehjul, samt at de fysiske bryterne vil være uavhengig av app/lampens tilstand (altså, bryteren kan være i Av-posisjon på veggen, men lampen kan likevel være på om den er aktivert via app, og vice versa..

Er det evt en mulighet å installere dumme dimmere med scrollehjul i veggen, med en Hue Switch Module bak? Da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 13/10/2021 at 18:50, Golding said:

Antar du mente "smart-dimmer ELLER bruke smarte pærer"?

Haha, ja. Gikk litt fort i svingene. 

 

On 14/10/2021 at 13:28, Golding said:

Så en smart dimmers hovedfunksjon er vanligvis å kunne kontrollere en dum pære via ZigBee eller tilsvarende? Jeg har nemlig en del dumme LED-spotter i kjøkkenbenk og på bad, så da gir det mer mening å installere de smarte dimmerne der?

Ja. :)

 

On 14/10/2021 at 13:28, Golding said:

Er det evt en mulighet å installere dumme dimmere med scrollehjul i veggen, med en Hue Switch Module bak?

Nei, slike innebyggingsmoduler krever brytere foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (12 minutter siden):

Dimmere til 220V kjøper vi ikke på Ali. Men det er mange gode alternativer i Norge fra før. :) 

Er det? Jeg har ikke funnet noen smarte dimmere som funker med smarte pærer i Norge... Hvorfor vil du ikke kjøpe dimmere på Ali?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Xvani skrev (21 timer siden):

Hvorfor vil du ikke kjøpe dimmere på Ali?

Fordi man aldri vet hva man får?

Feks. en stor "industri" i Kina er samensnekring på kjøkkenbordet imellom bleieskift på minstemann og bestefar.

Dette kan være alt fra rep og modifikasjon av forkastede dingser fra en større fabrikk til bygging av kopi av kopi.

I tillegg er forfalskning av komponenter et stort problem.

 

Når en større aktør her hjemme skal ha noe for elnettet så bestilles det fra fabrikk etter spesifikasjon. Ikke fra Ali Baba og de syv røverne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (3 timer siden):

Som @NilsOF sier: Kvaliteten varierer MYE, og man vet ikke hva man får.

 

Denne synes jeg er fantastisk:

Haha, skjønner! Artig video.

 

Heldigvis kan man kjøpe samme produktet fra CDon eller Amazon hvis man vil det :) - sikkert andre steder og!

https://cdon.no/hus-hage/broadlink-smart-wi-fi-light-switch-tc3-eu-2-broadlink-2-channel-p85197077

 

Poenget var jo at det er en dimmer som støtter dimming av smarte pærer som er tilgjengelig i Norge... Hvis dere har andre alternativ, kjør på! 

 

xses skrev (18 timer siden):

https://www.youtube.com/watch?v=_-V7dLxLZXs

 

Denne kan du koble til Hue Appen. Namron Zigbee 4 in 1. Da vil du ha en "fysisk" bryter. Den vil så klart kommunisere via appen og ikke påvirke strømmen til pæra.

Takk! Jeg spurte faktisk elektroimportøren om denne. Ifølge den personen jeg fikk får man alt i samme app, men den reduserer strømmen til pærene og dermed blir det "krøll" med RGB lys i kombo med denne dimmeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Xvani skrev (1 time siden):

Heldigvis kan man kjøpe samme produktet fra CDon eller Amazon

Mja, nå kjenner jeg ikke CDon, men Amazon må nesten gå i samme kategori som Ali.. ..såvidt jeg vet kan hvem som helst selge noe over Amazon og det uten at kvalitets og sikkerhetskontroll er i høysetet.

Om noen vet bedre en meg så kim inn! 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Xvani skrev (5 timer siden):

Haha, skjønner! Artig video.

 

Heldigvis kan man kjøpe samme produktet fra CDon eller Amazon hvis man vil det :) - sikkert andre steder og!

https://cdon.no/hus-hage/broadlink-smart-wi-fi-light-switch-tc3-eu-2-broadlink-2-channel-p85197077

 

Poenget var jo at det er en dimmer som støtter dimming av smarte pærer som er tilgjengelig i Norge... Hvis dere har andre alternativ, kjør på! 

 

Takk! Jeg spurte faktisk elektroimportøren om denne. Ifølge den personen jeg fikk får man alt i samme app, men den reduserer strømmen til pærene og dermed blir det "krøll" med RGB lys i kombo med denne dimmeren...

 

Det kan være at denne personen ikke helt forstod deg. Det finnes en dimmer som heter Namron LED Dimmer ZigBee 200W og DEN justerer strøm/spenning inn på pæra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
xses skrev (1 time siden):

 

Det kan være at denne personen ikke helt forstod deg. Det finnes en dimmer som heter Namron LED Dimmer ZigBee 200W og DEN justerer strøm/spenning inn på pæra.

 

 

Her er det nok meg det har gått litt fort for :) Takk for oppklaringen!

 

Ser nå at den du linker til her går på batteri slik som Philips sin dimmer switch? Kobler man da bare direkte slik at det alltid er strøm til lampen? Det funker jo sikkert fint, kanskje litt risky hvis noen tror at strømmen er "av" om man skrur av lampen via bryter 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Xvani skrev (På 24.11.2021 den 22.50):

 

Her er det nok meg det har gått litt fort for :) Takk for oppklaringen!

 

Ser nå at den du linker til her går på batteri slik som Philips sin dimmer switch? Kobler man da bare direkte slik at det alltid er strøm til lampen? Det funker jo sikkert fint, kanskje litt risky hvis noen tror at strømmen er "av" om man skrur av lampen via bryter 😁

 

Ja, det er jo der utfordringen ligger med smart pære. Hvis det er en fysisk bryter som bryter strømmen, derfor tenker jeg slik.

1. Smart pære, fjerner muligheten for å ta strømmen til pæra, dvs ingen bryter som bryter strømmen til pæra. (1-pol eller 2-brudd)

2. Smart bryter, vanlig pære men kan styrer strømmen til den via fysisk/og/eller bryter med en (i mitt tilfelle) Zigbee kompatibel bryter, (evnt Shelly 1 som jeg også har et par stk av)

 

F.eks har 3 Wiz pærer i stua, der har jeg fjernet muligheten for å ta strømmen på de, men satt opp en Ikea Trådløs bryter for styring av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.