Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fjernstyrt lysbryter med manuell overstyring?


blilys

Anbefalte innlegg

Hei, driver å drømmer om automatisere belysningen i huset, og lurte på om det fins lysbrytere med tre innstillinger? Tenkte å ha en stilling for automasjon (hva enn jeg programmerer home assistant til å gjøre), en stilling for manuell avslått og en stilling for manuell påslått (overstyrer automatiseringen).

 

Grunnen til dette kan være at man har et scernario som automasjonen ikke har tatt høyde for.

 

Så for meg at dette kunne gjøres med tre trykknapper istedet for en vanlig lysbryter som vippes opp og ned. Midtre trykknappen kan da være automasjon, mens øvre og nedre trykknapper kan være på- og avslått.

 

Noen som har tenkt på det samme eller har andre løsninger på samme problem?

 

Planen er å ha automasjon med deteksjon av bevegelse og tilstedeværelse, og justering i forhold til dagslys. Men det er ikke vanskelig å se for seg situasjoner hvor man skal gjøre noe som ikke passer med alle automasjonene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Tenkt litt på det samme. men da med digital lysbryter som går tilbake i «nøytal» posisjon, men manuelt kan slås av og på som en vanlig bryter.

 

Hvis automasjonen funker trenger man da aldri å røre lysbryteren, men hvis den trenger å overstyres kan man trykke manuelt i visse scenario

 

Kunne også hatt dimmefunksjon ved å holde inne trykknappen oppe eller nede

 

Åpen protokoll er krav (zigbee, z-wave, etc).

 

Fins dette?

Endret av NilsG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NilsG skrev (22 timer siden):

En kollega har forresten Philips Hue i hele huset, og geogjerde som gjør at alle lysene slår seg av eller på etter om han er hjemme. Bruker ikke lysbrytere lenger 😛

 

Men det beste hadde kanskje vært å gjøre bryterne smarte

 

Kan dette være en løsning på problemet Namron Smart bryter 4512768 Zigbee 2 Kanal 16A

Ja, denne bryteren kan være en del av løsningen. Jeg har nå byttet til smarte dimmere/brytere på alle felles rom i huset. Det gjenstår ennå litt arbeid på automatikken i Home Assistant som skal styre dette basert på bl.a. IKEA Vallhorn sensorer (bevegelse), det er derfor bra at det manuelle også fungerer. For dimmere valgte jeg Micromatic ZB250. Både den, og den ene bryteren jeg har tatt i bruk, fungerer som normalt om automatikken skulle feile. Bryteren er den NilsG beskrev fra Namron.

Brukeropplevelsen er nesten uendret. For dimmere er dette enkelt, de har ingen av og på posisjon. For bryteren er det litt uvant om man styrer to lys fra en bruker slik jeg har valgt å gjøre. Trykk øverst skrur på et lys mens et trykk nede skrur på et annet lys. Nytt trykk oppe eller nede når lyset er på skrur av aktuelt lys. Denne bryteren kan fungere mer likt en normal bryter om man kun kobler til et lys. NB! Denne bryteren er ikke glad i 20+ år gamle lysrør. Første test med to gamle lysrør under overskapene på kjøkkenet utløste "magisk røyk" fra bryteren og null funksjon etterpå. Elektroimportøren aksepterte bytte, da informasjonen om bryteren er at den skal kunne styre "alle typer laster. God service der medførte kjøp av nye lys til overskapene, på tide på pensjonere lysrørene uansett.

Alternativet til å bruke smarte brytere/dimmere er smarte swicher (pucker) bak den eksisterende bryteren og så sette inn impulsfjær i den eksisterende bryteren. Jeg har gjort det på en elkobryter som i praksis er endevender for dimmeren som styrer lyset i trappen, der elkobryteren er den andre enden av trappen. Dette fungerer også bra. Den enkle knappen som tidligere kun skrudde lyset av og på kan nå også dimme, ved å holde inne knappen.

Smarte lyspærer har jeg ikke helt sett poenget meg annet enn noen få steder. Det blir mye søppel når elektronikken må byttes samtidig som lyskilden er utbrukt. Og kostbart i det lange løp.

Jeg kommer til å fortsette med målsetningen at alt skal virke manuelt om smartfunksjonene feiler - det gir goodwill i hjemmet og motvirker kostbare hasteoppdrag til elektriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, christbj said:

Jeg kommer til å fortsette med målsetningen at alt skal virke manuelt om smartfunksjonene feiler - det gir goodwill i hjemmet og motvirker kostbare hasteoppdrag til elektriker.

Dette er et godt livsmotto 😃

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.