Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hvilket system skal en velge som er enkelt og stabilt og billig?


larskheg

Spørsmål

Hei!

jeg har kjørt fibaro Home center lite i flere år, og nå gir jeg snart opp, fordi det er så ustabilt, og jeg kan ikke lengre stole på det. Varmestyringen får av og på tilfeldig og apparatene timer ut i kontrollpanelet.

Moskus skriver i denne tråden at jeg må kjøpe flere enheter for at det skal fungere, men jeg lurer på om det er lurere å skifte ut hovedhjernen.

 

Det jeg har er følgende utstyr:

fibaro Home center lite
3 wall plugs

2 motion sensors

2 popp røykvarslere

2 fibaro røykvarslere

1 remotec til å styre varmepumpen

styrer også forsterkeren (Denon) på denne.

 

så vidt jeg skjønner er alternativene enten å kjøpe en hub (feks Futurehome Smarthub)

 

eller gå for den mer avanserte veien som dere snakker om: raspberry pi/en annen pc og et usb kort for å kjøre zwave/433 MHz.

 

jeg har lite tid og penger til dette prosjektet, så jeg har dessverre ikke muligheten tik å lære meg Linux og mye programmering for å få dettte til. 
 

da virker det fristende å kjøpe en smarthub til 1350 kr. Hva tror dere er lurt?

 

 

 

det mest avanserte jeg ønsker å få til pr nå er å styre ovnene (via wall plug) på bevegelsessensor, slik at ovnene går på ved bevegelse på rommet :)

 

Endret av larskheg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Takk for svar! Huset er veldig kompakt, så tror det er grei dekning.

tror du at problemet er for få enheter, og ikke hovedhjernen?

min lite kom før Home center 2, så den er noen år nå

 

akkurat nå frister det ikke å investere i flere enheter når hele systemet er så ustabilt.

Endret av larskheg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
larskheg skrev (29 minutter siden):

akkurat nå frister det ikke å investere i flere enheter når hele systemet er så ustabilt.

Ser den... Jeg har vel noe rundt 70 zwave enheter og har også stabilitetsproblemer. Ikke noe store ting men en gang i ny og ne så er der et lys som ikke går på eller av, en vifte som ikke starter eller stopper, ikke noe systematisk eller ofte men det gir en uggen følelse. Lysbrytere som ikke er direkte assosiert men går via HomeSeer har som regel et par sekund forsinkelse, noen få ganger myyye mer... Hadde Fibaro HC2 for noen år siden og den var heller ikke mye å skryte av...

 

Jeg kjøper ikke inn mer zwave utstyr men har begynt å supplere med zigbee og så langt ser det veldig mye bedre ut men det er heller ikke bare plankekjøring. Begynte med Conbee  II/DeCONZ/Jowihue men pga stabilitet gikk jeg over til Ikea Gateway og det var ikke stort bedre, nå har jeg Zigbee2mqtt gående på en RPi og Mosquitto MQTT Broker gående på en virtuell linuxmaskin og det ser så langt helt supert ut.

 

larskheg skrev (3 timer siden):

jeg har lite tid og penger til dette prosjektet

Slike saker som dette har lett for å koste, enten i timer eller kroner. Ingen garanti for at mer timer gir mindre kroner eller omvendt men det henger nå litt sammen. Og så spørs det jo på dine kunnskaper og ditt ønske om å tilegne seg kunnskaper også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
SveinHa skrev (50 minutter siden):

Ser den... Jeg har vel noe rundt 70 zwave enheter og har også stabilitetsproblemer. Ikke noe store ting men en gang i ny og ne så er der et lys som ikke går på eller av, en vifte som ikke starter eller stopper, ikke noe systematisk eller ofte men det gir en uggen følelse. Lysbrytere som ikke er direkte assosiert men går via HomeSeer har som regel et par sekund forsinkelse, noen få ganger myyye mer... Hadde Fibaro HC2 for noen år siden og den var heller ikke mye å skryte av...

 

Takk for svar!

Har må jeg inn daglig i kontrollpanelet og vekke ting til live igjen, og selv da er det ikke sikkert at det starter og følger de skriptene jeg har satt opp. Opplevde du det var mer stabilt å gå vekk fra fibaro?! Noen erfaringer med en smart hub?

 

SveinHa skrev (50 minutter siden):

Jeg kjøper ikke inn mer zwave utstyr men har begynt å supplere med zigbee og så langt ser det veldig mye bedre ut men det er heller ikke bare plankekjøring. Begynte med Conbee  II/DeCONZ/Jowihue men pga stabilitet gikk jeg over til Ikea Gateway og det var ikke stort bedre, nå har jeg Zigbee2mqtt gående på en RPi og Mosquitto MQTT Broker gående på en virtuell linuxmaskin og det ser så langt helt supert ut.

 

Er z wave da på vei ut eller hva anbefaler du?

 

 

SveinHa skrev (50 minutter siden):

 

Slike saker som dette har lett for å koste, enten i timer eller kroner. Ingen garanti for at mer timer gir mindre kroner eller omvendt men det henger nå litt sammen. Og så spørs det jo på dine kunnskaper og ditt ønske om å tilegne seg kunnskaper også...

 

 

Full forståelse for at sånne ting ikke er gratis og at jo mer en investerer jo mer tid går det. Jeg har bare innsett at jeg ikke har tid til å programmere alt fra bånn av selv om det hadde vært interessant,  og kan heller ikke kjøpe de dyreste enhetene. Derfor må jeg vite om systemet vil bli mer stabilt hvis jeg skal investere i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
larskheg skrev (1 time siden):

Takk for svar! Huset er veldig kompakt, så tror det er grei dekning.

tror du at problemet er for få enheter, og ikke hovedhjernen?

min lite kom før Home center 2, så den er noen år nå

 

akkurat nå frister det ikke å investere i flere enheter når hele systemet er så ustabilt.

 

Jepp, hadde også problemer med ustabilitet og treg respons på enheter igjennom vegger, det løste seg fint selv når jeg fikk inn termostater, wallplugs, dimmere etc basert på Z-wave.. Har fremdeles litt trøbbel med ZigBee da jeg har få enhter der..

Kjører forsåvidt Home-Assistant med Zwavejs2mqtt og zigbee2mqtt, billig oppsett, men det koster i antall timer med feilsøking og konfigurasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
larskheg skrev (18 minutter siden):

Opplevde du det var mer stabilt å gå vekk fra fibaro?

Jeg tror mest det var zwave som var problemet, den er ikke god i HC2 i alle fall, måtte inkludere mange ganger for hver enhet og inkludering virket bare nær kontrolleren. HC2 gir mye "rett ut av esken" men samtidig er du ganske låst til slik Fibaro tenker.

 

larskheg skrev (18 minutter siden):

Er z wave da på vei ut eller hva anbefaler du?

Nei, jeg tror ikke zwave er på vei ut men jeg erfarer at det ikke er så bra i praksis som det BURDE være. Mange her inne som har super erfaring med zwave. Min siste zigbee løsning har fungert helt supert men den er ikke så mange mnd gammel. En annen ting jeg har sett er at de zwave dimmerene jeg har (Qubino go Fibaro) dimmer veldig trinnvis, spesielt Qubino, mens zigbee, både Ikea Trådfri og Philips HUE, dimmer analogt. Ikke så veldig viktig da med det SER mye bedre ut med trinnløs dimming.

 

Fryktelig vanskelig å anbefale noe spesielt. Jeg begynte med Telldus og fortsatte med Zipatile, Fibaro HC2 og har nå HomeSeer4 og Node-Red, var innom gratisalternativene Home Assistant og OpenHAB men fant ut at det ikke var noe for meg selv om de er ganske store.

 

HomeSeer og Node-Red har svært forskjellig tilnærming til hjemmeautomasjon men nå når jeg har begynt å "se lyset" med Node_Red så kommer jeg nok til å fase mer og mer over dit selv om jeg ikke ser for meg å skrote HomeSeer heller.

 

Node-Red er jo også gratis men en ting jeg ble litt overrasket over i starten var at det SER så enkelt ut med grafisk programmering men der ligger litt mer bak slik at jeg bare måtte omstille hodet litt for å skjønne prinsippene. Går mye bedre nå etter noen uker med knoting...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for gode tips!

 

Det jeg har blitt anbefalt er følgende:

 

Alternativ 1: kjøpe mer z wave og håpe på at fibaro Home center lite blir mer stabil

alternativ 2: futurehome smart hub. 1359 kr

alternativ 3: Athom Homey: 300 kr +35 pr mnd

alternativ 4:  HomeSeer hub: 129 dollar = 1100 kr

alternativ 5: Home Assistant (det var vel gratis, hvis du hadde en pc å kjøre det på?). 500 kr for z wave usb stikk?


Er ikke så veldig giret på å sette opp en egen pc til dette. 

hva ville dere gått for? Noe jeg bør styre unna?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
larskheg skrev (9 timer siden):

alternativ 5: Home Assistant (det var vel gratis, hvis du hadde en pc å kjøre det på?). 500 kr for z wave usb stikk?

Jeg kjører Home Assistant på en billig raspberry pi. Å bruke en pc til det er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk igjen for tips!

Nå tror jeg at jeg har funnet ut noe av feilen: den Home center lite kontrollen jeg har ble sluppet i 2014, og så vidt jeg kan finne ut har den ikke z wave plus. Da er det stor sannsynlighet tenker jeg for at det blir et bedre resultat av å kutte den ut.


dermed kom et alternativ til på banen: fibaro Home center 3 lite:

 

 

FIBARO Home Center 3

FIBARO Home Center 3 Lite

APPLICATION

Versatile applications in building automation: houses, apartments 

Smaller houses (recommended up to 100 m2) and apartments

NUMBER OF SUPPORTED DEVICES 

up to 230 Z-Wave devices

recommended for 40 Z-Wave devices

COMMUNICATION TECHNOLOGIES 

Z-Wave 500
Zigbee, BLE, NICE 433MHz / 868MHz

Z-Wave 700

NETWORK TECHNOLOGIES

Ethernet, Wi-Fi 2.4GHz / 5GHz

Wi-Fi 2.4GHz

CPU

Quad-Core ARM Cortex A53 1,2GHz

Single-Core ARM Cortex A7 900 MHz

RAM

2 GB

512 MB

FLASH MEMORY

8 GB eMMC

4 GB eMMC

AUTOMATION OPTIONS 

LUA, block scenes, panels, schedules, profiles

LUA, block scenes, panels, schedules, profiles

MAXIMUM NUMBER OF SCENES

Unlimited

Up to 20 scenes are recommended

IP CAMERA SUPPORT

Unlimited

1 IP camera

PLUGIN AND QUICK APPLICATION SUPPORT (QuickApps)

Unlimited

5 plugins and 10 quick applications (QuickApps)

MIGRATION MECHANISM 

Yes, from HCL, HC2, HC3L

No

OPERATION IN THE MODE OF GATEWAY CONNECTION

MASTER & SLAVE mode

Only SLAVE mode

VOIP

Yes

No


 

 

Fibaro Home Center Lite 3:

-Pris: 1100 kr

- ny teknologi

-ingen månedlige utgifter

Ulempe:

-ikke støtte for zigbee, 433 og 868 MHz 

-LUA kode

 

Futurehome Smartthings:

-Pris: 1359

-støtter zigbee

-ingen månedlige utgifter

Ulempe:

-virker som det er mindre muligheter enn fibaro
- støtter ikke de andre protokollene

 

 

Athom Homey Bridge:

-pris

-støtter flere protokoller
Ulempe:

-månedlige utgifter: 35 kr pr mnd

-er ikke tilgjengelig nå

 

 

 

 

 

 


Er det noen som har erfaringer mellom Fibaro HCL og Futurehome?

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tja.

Jeg startet med futurehome.

Gikk over på HomeCenter 2.

For så å gå over til Home Assistant.

Har ingen zigbee, kun zwave + diverse andre ting.

 

Futurehome: Billig, enkelt, noe begrenset stabilitet, support.... Tar minst tid.
FC utviklere drev å fjernet funksjoner og gjorde rare ting, jeg gav opp ~2018

 

HomeCenter2: Noe dyrere, litt lite intuitivt sammenlignet med Futurehome, varmestyringen var ganske elendig
(bare norge som varmer opp hus med elektrisitet, ikke prioritert?), angiveligvis blitt bedre med HC3, som er veldig dyr. HC2 tok litt mer tid.

 

Home Assistant: Billigst, alle muligheter, ekstrem tids-sluk når man "skal bare" få til noe, endre på utseende osv.

Man kan fint starte på å kjøre mindre smarthus på Raspberry Pi, men det er treigt, å SD-kort varer ikke lenge.

Å med større z-wave nettverk og ting som logger endel data (tibber) så ble det ustabilt også.

Kjører det nå på PC, funker knall på snart 2. året. (Pi4 4Gb vare bare en mnd a gangen)

 

 

Som noen sa lengre opp, har man verken tid eller penger, så kanksje man skal legge det på is en stund. Såklart irriterende om det man har ikke fungerer.

Det blir litt sånn at smarthus blir en hobby, et system som setter seg opp selv, å magisk vet hvilke automasjoner man ønsker seg til forskjellige rom og årstider finnes ikke... Så man må alltids surre litt rundt i smarthus appen...

 

Som det høres ut i ditt tilfelle hadde jeg nok kjøpt en FutureHome hub å brukt en kveld på å flytte alt over dit.

Endret av The X
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.