Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problemer med inkludering av nye Z-Wave enheter


aBjelke

Anbefalte innlegg

Har akkurat anskaffet en ny Futurehome Smarthub og noen Z-Wave komponenter men sliter med å inkludere disse i huben. I tillegg opplever jeg den som veldig treg, og appen er ikke akkurat proppfull av muligheter for å si det forsiktig. Lurer litt på om jeg gjør noe feil, og om jeg eventuelt bare skal kvitte meg meg spetakkelet og prøve HomeAssistant i steden. Grunnen til at jeg ga Futurehome en sjanse var at det skulle være så enkelt å komme i gang, men når det er et svare strev å inkludere komponenter som står på kompatibilitetslisten så begynner jeg å lure... Inkluderingsprosessen for Z-Wave opplever jeg som utrolig rotete, her er det så mange valgmuligheter at man kan prøve ørten ganger før man er trygg på at alle muligheter er sjekket. Så langt har dette vært et gjensyn med 90-tallets plug and pray.

 

Har fått kontakt med Heatit ZM Single Relay 16A så den ligger inne men det går ikke an å skru releet av/på fra appen.

Fibaro Dimmer 2 får jeg ikke kontakt med.

Heatit Z-TRM3 får jeg ikke kontakt med (står "err" i displayet etter kort tid).

Aeotec aërQ Temperature & Humidity Sensor fikk jeg kontakt med første gang, men huben ble aldri ferdig med å konfigurere. Etter det har jeg ikke oppnådd kontakt igjen (har gjenopprettet til fabrikkinstillinger flere ganger).

Aeotec Multisensor 6 funker, men aner ikke hvordan jeg skrur av den irriterende varslingen om "innbrudd".

Netatmo værstasjon funker.

 

Nuvel, det var mine erfaringer med Futurehome så langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette utstyr som du har kjøpt brukt eller nytt? Utstyr som tror det er inkludert i et Z-wave nettverk vil ikke la seg inkludere i et annet uten at det er blitt ekskludert først eller at man nullstiller dem tilbake til fabrikkinnstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg gjorde, og svaret kom i dag (etter 6 dager).

 

Svaret var gikk på de samme tingene som jeg har prøvd ørten ganger. Det vil si å ekskludere og resette enhetene bl.a.

Men jeg prøvde igjen i dag, og nå virker alt!

Har ingen annen forklaring enn at det må ha vært noe feil i systemet i den perioden jeg holdt på å installere dette. Holdt på i et par dager før jeg ga opp.

 

Det betyr at jeg beholder FH-huben foreløpig.

Men tror jeg går over til et annet system når jeg har mer tid, ettersom FH virker som et veldig uferdig og begrenset system. Valget står mellom Aeotec Smart Home Hub (SmartThings), Athom Homey Pro, eller HomeAssistant (tidkrevende). Kommer uansett til å styre alt av belysning med Plejd, på tross av åpenbare begrensninger med et lukket system basert på blåtann. Dette pga. av jeg ikke gidder å bruke mer tid på den biten (belysning) - det skal helst bare fungere - hele tiden - og det er min erfaring at Plejd leverer bra på dette. Så får jeg heller fikle og styre med automatisering av andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.