GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon.no!

ZigBee temperatursensor til IKEA?


slippern

Anbefalte innlegg

Godkveld godtfolk 🙂

 

Finnes det en ZigBee temperatursensor som er kompatibel med IKEA TrÄdfri gatewayen?

Har pr dags dato benyttet Netatmo sin sensor integrert mot HA for Ä fÄ en temperatur for Ä styre en panelovn.

Men pga Netatmo synker data hvert 10 minutt til skyen, og Home-Assistant henter data hvert 10 minutt, sÄ kan man ha opptil 20minutters forsinkelse pÄ faktisk temperatur.. Og det er jo alt fordÄrlig... 

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

IKEA TrÄdfri Gateway stÞtter ikke, sÄ vidt jeg vet, temperatursensorer. Anbefaler deg Ä se pÄ en annen mÄte Ä fÄ inn Zigbee enheter pÄ om du Þnsker Zigbee sensorer, feks Conbee II sammen med Deconz eller ZHA. Sistnevnte kommer som offisiell integrasjon i Home Assistant.

 

Bare vÊr obs pÄ at sensorer pÄ batteri ikke nÞdvendigvis rapporterer sÄ alt for ofte. Feks mine Aqara temperatursensorer rapporterer ca hvert 5. minutt, noe som er for sjelden for min del. Jeg har likevel en sÄnn plassert i hvert rom som backup der jeg styrer panelovnene, samt andre steder jeg Þnsker logging av temperatur.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Farsken, det jeg fryktet ja.. Er i campingvognen med spikertelt, sÄ har lyst til og holde det sÄ enkelt som mulig, derfor IKEA gatewayen.

IKEA gatewayen prater videre med Home Assistant installasjonen hjemme via IPSEC, dĂžnn stabilt... faktisk..

Har vurdert Conbee II da jeg har en liggende, men da mÄ jeg kjÞre en PI med usb-over-ip opplegg, og hadde ikke sÄ fryktelig lyst til det..

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

LaStrada skrev (16 timer siden):

Feks mine Aqara temperatursensorer rapporterer ca hvert 5. minut

Har en sÄnn bak ved-ovnen for detektere oppfyring. Den rapporterer nÞyaktig nok til det. Dvs. nÄr temperaturen endrer seg.

 

Ellers kommer jeg til Ă„ bruke Hue sin innesensor fremover.

Jeg syns den er god. 
SĂ„ kanskje en Hue-hub er tingen? (Regner med at HA har ett modul/pluginn for den?)

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jodda, Hue sine dingser virker pÄ de fleste zigbee -implementasjoner.

Har en en Hue-hub gÄende (ikke tatt meg tid til Ä flytte av dingser)

og sÄ lenge man ikke overbelaster bÄndbredden i huben sÄ fungerer det og den er veldig stabil.

Jeg forsto det sÄnn at enkelhet er cluet hÊr.

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

NilsOF skrev (16 minutter siden):

Jeg forsto det sÄnn at enkelhet er cluet hÊr.

Joda, ikke meningen Ä sparke bein under andre tips men nÄr zigbee2mqtt var nevnt sÄ er jo HUE et godt valg som funker i den sammenhengen ogsÄ.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

En liten oppdatering, hentet fram en RPI 3b fra skuffen samt en ConBee I (og ikke ConBee II), var litt usikker pÄ om det kom til og fungere.

Men hittil har det fungert smertefritt 🙂

Og en Aqara sensor er pÄ tur i posten!

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.