Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

JSON-eksport fra Home Assistant?


Godot

Anbefalte innlegg

Jeg er en helt fersk convert fra HomeSeer til Home Assistant, og elsker det så langt! 

 

Vurderte Home Assistant for noen år siden, men virket ikke helt klart for prime time da, men nå synes jeg det er glimrende, så mye lettere å sette opp et system enn det var på HomeSeer. Jeg var egentlig forberedt på å sette opp en del ting i YAML, for dokumentasjonen til Home Assistant går stort sett ut på det, men det har ikke vært nødvendig i det hele tatt ennå.

 

Men samme hvor sexy Lovelace er har jeg lyst til å bruke et skjerminterface jeg har kodet selv. Home Assistant-appen så ikke ut til å funke så bra på det gamle nettbrettet jeg bruker.

 

Så det jeg lurer på hvordan jeg best gjør det for å få en JSON-eksport av status på alle eller et utvalg devicer? Kikket akkurat på REST-APIet, er det meningen at man der bruker /api/states for å få en liste over absolutt alt? Noen som har tips til meg eller kan peke til noen implementasjoner av dette?

 

Endret av Godot
Presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips, det er Wallpanel jeg bruker på mitt eget interface, men hadde ikke tenkt på å teste det på Lovelace ennå. Fikk imidlertid samme problem der som på nettleser og i HA-appen at det bare står en HA-logo og initializing. Jeg gjettet på at det hadde noe med begrenset websocket-støtte på nettbrettets nettleser å gjøre, men som du sier har jo Wallpanel websocket og MQTT-støtte.

 

Men skal sjekke mer på REST-APIet, og hvis jeg føler meg ordentlig fancy se hva jeg kan få ut av Websockets også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godot skrev (8 timer siden):

Vurderte Home Assistant for noen år siden, men virket ikke helt klart for prime time da, men nå synes jeg det er glimrende, så mye lettere å sette opp et system enn det var på HomeSeer.

Det slippes en ny versjon av Home Assistant den første onsdagen i hver måned så ja, utviklingen går fort og det er skjedd mye de siste par år.

Et lite tips. Oppgraderer du samme dag som en nye versjon slippes så får du kanskje litt grums med. Mange feil blir rettet når betaperioden er over og den slippes ut på en stor mengde brukere. Hvis du heller forskyver litt på det og oppgraderer siste uke i hver måned så holder du deg på de bunnstabile versjonene.

Edit: Sikker på at du ikke vil prøve deg på lovelace? I HACS finnes det drøssevis med temaer og andre fancy kort å installere.

Godot skrev (8 timer siden):

Home Assistant-appen så ikke ut til å funke så bra på det gamle nettbrettet jeg bruker.

Du trenger ikke bruke appen. Nettleser gir deg stort sett det samme.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal huske på å oppdatere sjeldnere 😀

 

Har litt lyst på Lovelace, men tror det vil ta lengre tid å style det som jeg vil enn å bruke APIet på mitt eget interface. Det er skreddersydd for å kunne sees på lang avstand, så vi kan se temperatur, varslet regn og antall minutter til T-banen uten å måtte gå helt nære. Eksempel under, og så går det an å trykke på temperatur for å få alle husets målere og termostater, på T-banen for å få flere avganger, på kW for å få historikk etc. Men for å legge inn nye ting må jeg kode litt... og det hadde som sagt vært fristende med Lovelace hvis jeg finner eller lager et passende theme.

 

display.png.a44538d4452b0b37ce73bd875e4ecb82.png

 

 

Men nå fikk jeg til å hente fra HA sitt API, så jeg har alt bortsett fra termostater og hvitevareovervåkning oppe å gå.

 

Pitfalls var:

- URL til /api/states er /api/states, ikke /api/states/ (veldig picky på den siste skråstreken)

- CORS hindret meg å få data, måtte sette opp cors_allowed_origins i configuration.yaml, både til http://localhost for utvikling og http://10.0.42.etc for webserveren.

 

Hverken nettleser, Wallpanel eller HA-appen får til å laste HA er jeg redd. Det stopper på "initializing". Vet ikke hvorfor, kan ha sammenheng med at nettbrettet ikke resolver http://homeassistant.local så jeg må bruker IP-adressen direkte. Hvis HA fortsetter å referere til homeassistant.local videre i prosessen så kan det hende at det er grunnen til at alt feiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godot skrev (20 minutter siden):

Hvis HA fortsetter å referere til homeassistant.local videre i prosessen så kan det hende at det er grunnen til at alt feiler.

Tvilsomt. Jeg bruker Nabu Casa og har en annen adresse enn homeassistant.local. Og jeg aksesserer den på ip adresse i noen tilfeller også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikset det på nettbrettet ved å laste ned oppdatert Android Webview. Ser ut som browser, HA-app og Wallpanel alle bruker dette. Det er husets eneste Android-device, så er ikke så veldig bevandret i Androidfinurligheter. Det er imidlertid skikkelig tregt å bruke Lovelace på dette nettbrettet, dårlig responstid når man interagerer, så mulig jeg bare bruker eget interface på denne fram til jeg eventuelt oppgraderer hardware. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.