Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Finnes der litt mer fancy instrumenter til HSTouch?


SveinHa

Anbefalte innlegg

Siggi skrev (36 minutter siden):

laget eget grensesnitt i HTML

Ser ikke for meg at jeg går den veien med mindre der finnes egnede hjelpemidler som forenkler prosessen. Kunne du fortalt litt mer detaljer, sånn prinsippmessig, hvordan du har gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
SveinHa skrev (På 24.10.2021 den 14.24):

Ser ikke for meg at jeg går den veien med mindre der finnes egnede hjelpemidler som forenkler prosessen. Kunne du fortalt litt mer detaljer, sånn prinsippmessig, hvordan du har gjort det?

Er nok en fordel med å være web-utvikler. Har skrevet en applikasjon i React JS, som bruker HomeSeer API'et. Har ikke implementert den type grafiske elementer du trenger, men det finnes en god del JS biblioteker som gjør dette på en enkel måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om å lage et dashboard for å presentere data så vil jeg anbefale Grafana. Man må kombinere det med en database, men det skal være ganske greit å sette opp. 

 

Det er derimot ikke riktig verktøy hvis man skal bruke samme dashboard til å styre smarthuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet vil jeg fortsette å bruke HSTouch men blir litt irritert på dårlig designer (WYSINWYG, What Yot See Is NOT What You Get). Kjører nå med både HSTouch og Node-Red Dashboard og det er ikke noe ideell løsning men begge har egenskaper som jeg trenger og som den andre ikke har...

 

Den der Jon00 saken må jeg sjekke opp nærmere. Akkurat nå er det energisparing som har fokus så får det visuelle komme om litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte akkurat oppgradering til HS4 Pro på BF tilbudet, for jeg tenkte jeg sikkert klarer å lage noe flott i HSTouch. - Litt av grunnen til det var at selv om jeg synes HA var flott - spesielt dashboardene - bortsett fra støtten for enheter, og at man omtrent måtte være utvikler for å få ting til å virke (ja det er blitt litt bedre nå med de nye templatene regner jeg med) - så synes jeg også det var litt sårbart med tanke på oppdateringer av containerne, og ting som jeg måtte bruke tid på å få til å gå igjn etter disse.

 

Hvorfor tenker du at det ikke er mulig å lage noe fint i HST? - Jeg tenkte at man kan få ting til å se ut akkurat slik man vil? (Og hvor enkelt er det egentlig å bruke HS sammen med HS?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjetilkl skrev (1 minutt siden):

Hvorfor tenker du at det ikke er mulig å lage noe fint i HST?

En kan lage mye fint i HST men der mangler jo mange ting som de instrumentene i første innlegg her. Har brukt HST i mange år og har vel 15-20 skjermbilder som ser greie ut og gjør jobben sin helt fint men utvalget av grafiske elementer er ikke særlig godt og fontstørrelser i utvikleren avviker sterkt fra klientene og også forskjellig alt etter skjermoppløsningen på klientene. Rapporterte en litt alvorlig bug i HST for et halvt år siden, måtte vel rapportere den 3-4 ganger før jeg fikk noe respons og siden har ingenting skjedd... Fordelen med HST er jo at den er rimelig godt integrert med HS... Ankepunktet er i hovedsak HSTouch Designer, den mangler mye på å være et fullverdig verktøy (og jeg har nå litt å sammenligne med, har hatt HMI som en del av jobben min siden 1985 og har bl.a. designet HMI til brann og gassovervåkingen på en av platformene i Nordsjøen...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, SveinHa said:

En kan lage mye fint i HST men der mangler jo mange ting som de instrumentene i første innlegg her.

 

Jeg skjønner at design-programmet er klønete, men fikk inntrykk av når jeg leste litt rundt at man kan lage akkurat hva man vil i photoshop og få det til å se ut som man vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjetilkl skrev (6 timer siden):

(Og hvor enkelt er det egentlig å bruke HS sammen med HS?)

Om du mener Home Seer med Home Assistant, så er det ganske enkelt med MQTT. 
Sett opp en broker(kan godt gjøres på datamaskinen man har Home Assistant, har selv MQTT Broker på en egen Pi3), og legg inn enhtitet for entitet i begge system. Kan bruke Autodiscovery også, men synes det er greit å ikke ha over alle enheter. 
Har meste av lys i Hue og deConz, så de går direkte til begge systemene via API, så det er mest zwaveenheter som jeg har satt opp med MQTT i HomeSeer). 
Men alt tar tid. Jeg tror at om jeg skulle lagt like greie dashboard i Homeseer, så har det tatt mer tid. Og jeg hater egentlig å jobbe i brukergrensesnitt som HSTouch. 
Legger og inn fra MQTT i InfluxDB på en egen NAS, kjekt til analyse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har inntil videre landet på en kombo av HSTouch og NodeRed Dashboard. Begge har en del egenskaper som den andre ikke har så de utfyller hverandre greit. Litt bakvendt at HSTouch er en app og NR Dash er web men det kan jeg leve med...

 

For å få oversikt og styring med energiforbruket er NR Dash flott:

bilde.thumb.png.e533acf8ea149bf36483ab091137b1bb.png

 

Timedata for energi lagres i SQL og vises grafisk og i tabellform:

bilde.thumb.png.2a4f52c1668d39ce82318b1f5b661a2b.png

 

De første spede forsøk på å få PID regulator til å styre forbruket:

bilde.thumb.png.c9032383bafe37f352d430167cdac331.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.