Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gulvvarme, Homey, Z-Water og Z-temp2


S99

Anbefalte innlegg

Har brukt Homey til styring av lys en stund og har vært strålende fornøyd. MEN... i forbindelse med at jeg har byttet ut den gamle luft-vann varmepumpen med bergvarme så har jeg gått til anskaffelse av en z-water for å styre gulvvarmen. Prøvde meg først på flows for de forskjellige sløyfene/termostatene. Fungerte tilsynelatende greit i begynnelsen men det ble fort bare tull og etter et lite goole søk så fant jeg ut at jeg måtte bruke assosiasjoner. Fant en del råd og tips blandt annet denne tråden som inneholder mye god info.

 

 

Så hva er problemet? Jo, før det rett og slett ikke til å fungere og med huset fult av håndtverkere, skikende unger, irritert kjerring og offshoretur som plutselig ble fremskyndet så trenger jeg hjelp til å få dette opp og gå. Jeg er helt sikker på at det er snakk om bagateller og håper erfor at noen kan hjelpe meg i riktig retning.

 

Dette har jeg gjort:

  • Slettet alle termostater fra Homey slik at det ikke ligger igjen noen flows som lager tull.
  • Lagt inn igjen 1 stk termostat i Homey.
  • Gått inn på z-water og finner at denne har enhets ID 5. "Testrommet" mitt er er styrt av rele #3 så da burde såvidt jeg kan lese meg frem til enhets ID for dette releet være 5.3
  • Under avanserte innstillinger på z-water uniten så er det en liste med 5 stk tilknytningsgrupper. Alle disse er satt til 1 som default (se bilde under). Har ikke gjort noen endringer her. Ser også at z-temp har enhets id 14. Må denne knyttes opp mot en z-water gruppe?
  • Under avanserte innstillinger på z-temp2 så har jeg lagt inn 1.1 på gruppe 1 og 5.3 på gruppe 3 (ref tråden over, se bilde under). Får det ikke til å virke. Prøver forskjellige varianter som beskrives i tidligere nevnte tråd - Nada.
  • Ser at z-temp har enhets id 14. Må denne knyttes opp mot en z-water gruppe?

 

 

IMG-1067.jpg

IMG-1069.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, S99 said:

Må denne knyttes opp mot en z-water gruppe?

Nå er det lenge siden jeg satte det opp (og det var i HomeSeer), men jeg mener du skal finne noe som heter Endpoint. Hvert Endpoint korresponderer med en utgang. Slik at Z-TRM2 eller Z-TEMP2 er assosiert til ulike endpoints og slik styrer forskjellige termostater forskjellige sløyfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke adressen til releet, 5.3, som jeg legger inn gruppe 3 til z-temp2 det samme som endpoint?

 

Ser forøvrig ut til at utvikleren av Heatit appen til Homey pga samarbeidsproblemer har gitt ansvaret for videre utvikling av appen til Heatit. Heatit/Thermofloor sier når jeg kontakter de at de ikke gir støtte for Heatit produkter som brukes sammen med andre smarthub produkter enn de som Heatit/Thermofloor fører. Spørs nok om ikke z-water releet og de 7 z-temp  termostatene var penger rett ut av vinduet…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering her. Heatitappen for Homey har hatt noen issues med S2 sikkerhetsnivået for en del uniter og vanlig praksis har derfor vært og droppe S2 for de unitene dette gjelder. Problemet mitt i dette tilfellet var at termostaten ikke fungerte med S2 mens z-water gjorde. Dette færte til at disse ikke snakket sammen. La inn igjen Z-water uten S2 og dermed fungerte alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@S99 Jeg holder også på med dette, men tenkte jeg ville prøve flows i Homey, hvertfall til å begynne med.

Problemet mitt er at jeg ikke finner ut hva slags signal jeg skal bruke fra z-temp2 temostaten. Homey kaller jo dette "kort" i sitt flow skjermbilde.

Jeg vil at flowen skal trigger utfra om romtemperaturen ligger over eller under innstillingen på termostaten, men jeg finner ikke no "kort" som fungerer på den måten.

 

Jeg tenkte at "slått på/slått" av eller "heating på/av" var tingen med det ser ikke ut som disse er koblet til temeraturinnstillingen.

Har sett litt på temeratur mindre enn/større enn/endret, men ser ikke ut som disse heller er koblet temperatur innstillngen på termostaten.

 

Håper noen har gode råd. Under ser du alle tilgjengelige kort for z-temp2 sett fra homey app'en.  

bilde 1.png

bilde 2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med flows jeg også men det fungerte veldig dårlig. Ifølge Heatit så er det assosiasjoner som er tingen. Var veldig rett frem og sette opp dette når jeg først fant ut hvordan. Med assosiasjoner så gå kommunikasjonen direkte mellom enhetene og vil fungere selv om Homey er nede.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er det noen som har fått z-temp2 til å rapportere korrekt temperatur i rommet tilbake til homey etter at direkte assosiasjon mot z-water er satt opp? Direkte assosiasjon fungerer fint her nå, men temperaturen som homey "tror" det er i rommet stemmer ikke. Ser i homey developer tools at measure_temp siste er oppdatert for 9 timer siden.

 

Ved restart av heatit appen på homey så oppdaterer den seg, men så drøyer det igjen uten at det skjer noe.

 

Jeg har kjørt 1.1 på alt untatt gruppe 3 i z-temp2.

Endret av eritho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har samme oppsett her, men forstår ikke assosiasjonene... (Homey/Z-Water/Z-temp2).

 

Hvordan skal jeg sette opp tilknytningene? Ut fra bruksanvisning på z-temp2 ser det ut til at jeg må bruke gruppe 3 for å styre av/på. Men hva skal stå der? Er det enhets-id og releutgangsnummer, f eks 21.5 for releutgang 5 under z-temp2 og 14 under z-water? Begge i gruppe 3? Eller er det mye enklere bare at jeg ikke skjønner det? Synes bruksanvisningen her var relativt under pari... Takknemlig for hjelp med oppsettet her.

 

Z-water styrer aktuator fint når jeg klikker av og på i Homey-appen, og z-temp2 vises fint også i appen. Z-water har hos meg enhets-id 21, og z-temp2 har enhets-id 14. Hvis dette skal brukes til noe... Men det skal jo være plass til opp til 10 termostater... Er det bare på termostaten man setter tilknytningen? 

 

Føler meg #forvirret. Skal sove litt først også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J-Lo skrev (6 timer siden):

Jeg har samme oppsett her, men forstår ikke assosiasjonene... (Homey/Z-Water/Z-temp2).

 

Hvordan skal jeg sette opp tilknytningene? Ut fra bruksanvisning på z-temp2 ser det ut til at jeg må bruke gruppe 3 for å styre av/på. Men hva skal stå der? Er det enhets-id og releutgangsnummer, f eks 21.5 for releutgang 5 under z-temp2 og 14 under z-water? Begge i gruppe 3? Eller er det mye enklere bare at jeg ikke skjønner det? Synes bruksanvisningen her var relativt under pari... Takknemlig for hjelp med oppsettet her.

 

Z-water styrer aktuator fint når jeg klikker av og på i Homey-appen, og z-temp2 vises fint også i appen. Z-water har hos meg enhets-id 21, og z-temp2 har enhets-id 14. Hvis dette skal brukes til noe... Men det skal jo være plass til opp til 10 termostater... Er det bare på termostaten man setter tilknytningen? 

 

Føler meg #forvirret. Skal sove litt først også. :)

Du er ikke den eneste som har blitt forvirret av det her.

 

Asosiasjonene settes opp i z-temp2 hvor du knytter de til en releutgang på z-water. Hvis Z-water har enhets-id 28 og du skal styre rele nr 3 på den så skal det i z-temp2 stå 28.3 i gruppe 3. Gruppe 1 skal det bare stå 1. Jeg har ikke endret noe på instillingen i z-water.

 

Screenshot av instillinger fra z-temp2:

2021454170_Screenshot2022-01-06at07_16_15.png.3f72683f9cf5bdf98d20e57947a793ea.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Nå funker det. Men har samme problem som deg, termostaten oppdateres ikke med reell temperatur. Var det S2 sikkerhet som var problemet? Ser at både Z-water og Z-temp2 ligger inne med S2. 

 

Har du funnet ut om det rapporten i appen som ikke henter fra termostat, eller om den faktiske styringen også blir hengende på "gammel" temp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. Etter at Heatit brøt samarbeidet med utvikleren av appen for Homey så virker ikke S2 lenger. Alle komponenter må settes opp uten S2 for at det skal fungere. Både termostat og rele.

 

Grunnen til at Heatit ikke samarbeider om Homey app er at de eies av Futurehome. Etter at Homey samarbeidet ble avsluttet så er heatit og Homey i praksis ikke lengre kompatible og forhandlerne av heatit burde opplyse om dette.

 

Jeg har spekulert i (men ikke testet) om en kan bruke Fibaro sin RGBW2 kontroller for styring av 24v aktuatorer. RGBW kontrollerne har 4 potensialfrie utganger som kan styres uavhengig av hverandre ved assosiasjoner. I praksis så burde de fungere identisk som z-water. Har planer om å teste dette innen kort tid.

Endret av S99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (10 minutter siden):

... er HeatIt nå eid av FutureHome?

Jeg tok en kjapp titt på Heatit og Thermo-floor as på proff.no og jeg klarte ikke å se noen kobling mellom de og Futurehome. Futurehome er vel eid av Telia nå, men jeg mener å ha hørt et sted at de skulle ut derfra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvor jeg har dette fra når akkurat nå, kan være jeg blander kortene litt. Det begynte med at jeg fant en uttalelse fra den opprinnelige utvikleren av Heatit appen for Homey at Heatit hadde brutt samarbeidet med utvikler og at Heatit nå skulle ta over videre drifting av appen. Etter det så har det ikke skjedd noenting. Da jeg var i kontakt med Heatit support så var det bare velvilje helt til jeg fortalte at jeg brukte Homey. Da sa de at jeg måtte kontakte Homey support for videre hjelp. Etter mye frem og tilbake og klarte jeg å overtale de til å gi meg den informasjonen jeg trengte.

 

Ser at det nok ikke stemmer at Heatit og Futurehome har de samme eierne. Det stemmer nok bedre at Heatit (Thermofloor) ikke lenger gir support for bruk av Heatit produkter med smarthubs som ikke inngår i deres sortement. Jeg krysser fingrene for at dette kun er et midlertidig problem som har oppstått i overgangsfasen fra da de tok over drifting av appen til de får utviklet en egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om en Z-temp2 kan sende til flere undernoder på Z-water?
 

Jeg har tre kurser i stua, som tenkes styrt av samme termostat. 
 

Jeg kan selvfølgelig koble alle tre aktuatorene på samme utgang, men for framtidig fleksibilitet ville det vært fint å holde de separat. 
 

Jeg har assosiert gruppe 3 til 21.6 idag, og skulle da gjerne sendt til 21.7 og 21.8 også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J-Lo skrev (35 minutter siden):

Noen som vet om en Z-temp2 kan sende til flere undernoder på Z-water?
 

Jeg har tre kurser i stua, som tenkes styrt av samme termostat. 
 

Jeg kan selvfølgelig koble alle tre aktuatorene på samme utgang, men for framtidig fleksibilitet ville det vært fint å holde de separat. 
 

Jeg har assosiert gruppe 3 til 21.6 idag, og skulle da gjerne sendt til 21.7 og 21.8 også...

Skal gå fint det, kan koble en Z-temp2 til 5 utganger. Jeg har Z-trm3 koblet til 4 stk utganger uten problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjonness skrev (5 timer siden):

Skal gå fint det, kan koble en Z-temp2 til 5 utganger. Jeg har Z-trm3 koblet til 4 stk utganger uten problem. 

Har du Homey? Hvordan ordner du assosiasjonen? Jeg har forsøkt å skrive inn med komme, semikolon og bindestrek, men alt etter første utgangen slettes når jeg lagrer i Homey. 

 

Har f eks skrevet 21.6; 21.7; 21.8 under gruppe 3. Men når jeg lagrer står det bare 21.6. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J-Lo skrev (10 timer siden):

Har du Homey? Hvordan ordner du assosiasjonen? Jeg har forsøkt å skrive inn med komme, semikolon og bindestrek, men alt etter første utgangen slettes når jeg lagrer i Homey. 

 

Har f eks skrevet 21.6; 21.7; 21.8 under gruppe 3. Men når jeg lagrer står det bare 21.6. 

Nei, bruker Home assistant. Der legger jeg til den hver utgang på releet hver for seg. 
Vet ikke hvordan det gjøres i Homey, ville nok prøvd Homey sin facebookgruppe i Norge.

image.png.4c3dc96f3729d15213b1f268ba43c0ad.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.