Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gulvvarme, Homey, Z-Water og Z-temp2


S99

Anbefalte innlegg

J-Lo skrev (11 timer siden):

Har du Homey? Hvordan ordner du assosiasjonen? Jeg har forsøkt å skrive inn med komme, semikolon og bindestrek, men alt etter første utgangen slettes når jeg lagrer i Homey. 

 

Har f eks skrevet 21.6; 21.7; 21.8 under gruppe 3. Men når jeg lagrer står det bare 21.6. 

Bruke vannlig komma og skrive direkte videre (ikke fri felt) 21.6,21.7,21.8

Endret av AndyFroy
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
J-Lo skrev (På 10.1.2022 den 9.36):

Takk! Det løste biffen. Jeg prøvde bare med mellomrom etter komma...

har assosiert en z temp2 mot zwater utgang 4 5 og 6  og det virker (nesten)som det skal ....  ,når disse utgangene aktivers så aktiveres også utgang 1 på z water.. skjer dette hos deg?
de andre ztemp2 termostatene som kun er assosiert mot en utgang på z water funker  normalt.

 

så løsning er nå å ikke bruke utgang 1 på zwater...       greit nok ,men irriterende at det ikke virker som det skal
 

Endret av Frode H
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode H skrev (37 minutter siden):

har assosiert en z temp2 mot zwater utgang 4 5 og 6  og det virker (nesten)som det skal ....  ,når disse utgangene aktivers så aktiveres også utgang 1 på z water.. skjer dette hos deg?
de andre ztemp2 termostatene som kun er assosiert mot en utgang på z water funker  normalt.

 

så løsning er nå å ikke bruke utgang 1 på zwater...       greit nok ,men irriterende at det ikke virker som det skal
 

Har ikke støtt på det. Jeg bruker kanal 1-8. Noen ligger fast på eller fast av (med trimming et par ganger i døgnet), andre på termostat. En av termostatene styrer to utganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er det noen av dere som bruker z-temp2 som har erfaringer å vise til ang. batteribruken i disse? Jeg syns jeg stadig må bytte batteri i fler av dem. Er det en feil i disse eller er rapporteringsinstillingene min for hissige?  Del gjerne instillinger du har god erfaring med. :)

Endret av eritho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Bjav skrev (40 minutter siden):

Hei. Jeg prøver å sette opp Heatit Z-Temp2 til å styre en Heatit Z-Water regulator via Homey Pro. Finnes det en beskrivelse av dette noen sted? 

Du skal bruke noe som heter assosiasjon, og dette er vel muligens det nærmeste du kommer i denne tråden:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Frode H skrev (På 4.2.2022 den 20.27):

har assosiert en z temp2 mot zwater utgang 4 5 og 6  og det virker (nesten)som det skal ....  ,når disse utgangene aktivers så aktiveres også utgang 1 på z water.. skjer dette hos deg?
de andre ztemp2 termostatene som kun er assosiert mot en utgang på z water funker  normalt.

 

så løsning er nå å ikke bruke utgang 1 på zwater...       greit nok ,men irriterende at det ikke virker som det skal
 


Akkurat samme problem her! Skjer bare når jeg aktiverer flere utganger. Fant du noen løsning (forutenom å kutte bruk av utgang 1)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...

Jeg har en Homey Pro 2019, Z-water (ikke 2) og 10 stk z-temp2 termostater som styrer et gammelt vannbasert gulvvarme system. I tillegg har jeg tre stk Fibaro Wall Plug for å styrke mesh nettverket (i et to etasjes trehus). Assosiering er satt opp, og de fleste kretsene har vært operative i flere måneder. Jeg bruker virtuelle enheter for oversiktlig rapportering av posisjon på releutgang og målt temperatur på termostatene.

Noen ganger ser jeg i Homey Developer at jeg har mistet kontakt med enheter, bruker jeg Heal rettes det. Nettverket virker ikke 100% stabilt.

Det største problemet er at termostatene ganske ofte blir "hengende". Aktivert ventil når den skulle vært stengt og omvendt. Ser jeg på termostaten (i app) rapporterer den slik den fungerer, eks. målt temperatur høyere enn settpunkt (og blå), men utgang er Active Heating. Eller omvendt. Homey Developer viser at begge enheter kommuniserer. I en slik situasjon, hvis jeg endrer settpunkt (opp eller ned), på termostat eller i app, vil den oppfatte feilen og stenge (eller åpne) ventil etter få sekunder. Det kan se ut som om termostat passerte settpunktet uten å "si ifra".

Dette er helt håpløst, og jeg må bruke alarmer for å varsle.

Noen som har gode forslag til noe jeg kan prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som samme problem jeg hadde. Løste seg for meg ved å sette parameter 13 på z-temp2 til noe annet enn 0 (standardverdien). Det gjør at den sender heat/off kommando med jevne mellomrom. Usikker på hvorfor det fungerer så dårlig.  Virker ikke som de kommuniserer toveis med z-water, det gjør at z-temp2 tror den har sagt fra om endret status uten at z-water har fått det med seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.