Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan dimme lys sakte opp eller ned?


Anbefalte innlegg

I kinoen har jeg per i dag et gammelt X-Comfort-system som styrer lysene. Her har jeg satt opp slik at jeg kan "dimme en lyskilde fra X% til Y% i løpet av Z sekunder". Tror jeg da. Det er vel 8 år siden jeg satte det opp.

 

Det jeg lurer på er om det er noe tilsvarende mulighet med Z-wave? Eller må jeg lage en LUA-scene der jeg peprer enheten med nye settinger over en periode? Det virker klønete å måtte gjøre det med den siste metoden, men det er kanskje ingen annen mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HomeSeer har denne muligheten, og jeg er rimelig sikker (sånn 98%) at Fibaro Home Center også har det, nettopp fordi det er Fibaro som har laget dimmerne jeg bruker. ;)

 

Jeg kan imidlertid ikke fortelle deg hvordan det er mulig med Home Center...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste dimmere har mulighet for å sette "transition" time men de z-wave dimmerene jeg har (Qubino og Fibaro) dimmer da i synlige steg, Ikea og Philips HUE zigbee enheter har en myyyyyye bedre dimming over tid og transition time kan settes direkte i hver enkelt kommando. Jeg har en HUE LEDstripe  og bevegelssensor under sengen og ved bevegelse dimmer den opp til 60 (av 250) i løpet av 5 sekund: {"brightness":60,"transition":5}, etter et minutt dimmer den ned til 0 i løpet av 2 minutt: {"brightness":0,"transition":120}. Funker heeeelt supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, SveinHa said:

Jeg har en HUE LEDstripe  og bevegelssensor under sengen og ved bevegelse dimmer den opp til 60 (av 250) i løpet av 5 sekund: {"brightness":60,"transition":5}, etter et minutt dimmer den ned til 0 i løpet av 2 minutt: {"brightness":0,"transition":120}. Funker heeeelt supert.

 

Ok, men det er altså ikke aktuelt for meg å bytte ut hele smarthus-opplegget mitt for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det hadde jeg heller ikke forventet men om du likevel skal ha noe nytt så kan en jo tenke i de baner. Lenge siden jeg hadde Fibaro Home Center så vet ikke hvordan Zigbee integreres der men det er i alle fall greit å ha muligheten i bakhodet. Z-Wave modulen i HC2 var nå ikke særlig imponerende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.