Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smarte varmekabler og panelovner (plugg?)


Anbefalte innlegg

Hei! Har lest meg litt fast når jeg planlegger smartkontroll av varmen hjemme.

 

Ønsker så enkelt som mulig og færrest mulig huber og switcher. :)

Fra før har jeg en Amazon Echo (Gen 3), en Chromecast, og strøm fra Tibber.

Planlegger også smarte lys (IKEA/Hue/Wiz) og robotstøvsuger.

 

  • Jeg har varmekabler i 3 rom, holder det å bytte ut termostatene til f.eks Heatit Z-TRM3?
  • Billigste oppgradering av 5stk panelovner er vel smartplugg - disse varierer voldsomt i pris. Hva er grunnen til at folk velger Fibaro Wall Plug til 449,- istedenfor DELTACO SH-P01 til 129,-?
  • Trenger jeg en ekstern temperatursensor for rommene som står på plugg? (Har Z-TRM3 integrert?)
  • Trenger jeg en dedikert bridge/hub eller kan jeg kjøpe noe som har dette integrert?

 

Tusen takk!

Endret av Xvani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger "noe" som kan styre både z-wave og zigbee (hue/ikea).

Sjekk HomeAssistant, HomeSeer eller Open HAB ( i alfabetisk rekkefølge)

Disse kan styre både z-wave og zigbee samt også diverse wifi.

Sjekk også hvilke tilleggsmoduler som er tilgjengelige for WFi-dingser.

Dette er måten å begrense antallet "sentraler", apper og skybaserte løsninger på.

Uansett må man sjekke hvilke dingser som er kompatible før man anskaffer.

 

Problemet med WiFi-dingser er manglende standarder for styring.

MQTT er standarden som er mest aktuell for WiFi/ethernet.

Veldig få fabrikater har så langt kastet seg på dette og de vil heller levere løsninger som låser en stakkar opp mot deres sky-løsning.

 

Istedenfor Deltaco-pluggen kan sikkert Ikea sin veggplugg (zigbee) brukes.

Den er billig og brukendes samtidig som den fungerer som en router i meshet og dermed støtter opp om stabiliteten.

 

Ja, man kan med stor fordel styre feks. panelovner ut i fra romsensor.

Hue sin romsensor (zigbee) har feks. også bevegelses-, luminans- (lys) i tillegg til temperatur -sensor.

Aeotec MS6 (z-wave) har i tillegg til dette luftfuktighestssensor.

(MS6 bør strømforsynes med USB/5Volt for å få noe godt resultat).

 

ztrm (z-wave) og lignende thermostater for varmekabelgulv styres best med forhåpentligvis medfølgende gulvføler. 
Noen av disse thermostatene har integrert romføler eller har tilkopling for romføler.

Selv er jeg ikke noen fan av integrert romføler, da suksessraten er avhengig av bruksomeråde og plassering.

 

Ellers er det sånn at gode dingser koster mere.

 

 

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fyldig svar!

 

Går det an å standardisere på enten Wifi+Zigbee eller Wifi+Z-wave? VIrker som om jeg må ha en hue bridge uansett for å få syncet ting slik jeg vil (per denne linken: https://www.philips-hue.com/en-ca/explore-hue/how-it-works) - eller tar HA/HS/HAB seg av dette?

 

Hva er forskjell på HA/HS/HAB og de mer kjente Homey og SmartThings?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg alle "sentralene" som finnes. Naturlig nok siden det er bare 24 timer i døgnet.  Likevel vil jeg si at å samle mest mulig (zigbee/z-wabe/MQTT/whatever) direkte plugget inn på en "sentral" gir mest gevinst i og med at at man har mest mulig av samme regelsett/grensesnitt å forholde seg til uansett underliggende teknologi.

Jeg tenker da på de nevnte HA/HS/OH. 
Likevel, jeg har sett gode og funksjonelle løsninger på mere app-baserte systemer som brukeren er fornøyd med.

 

Å standardisere mest mulig på en teknologi (aktuelt for z-wave og zigbee) er god ting i teorien.

I praksis vil man ha tinger og tanger som best kan løses med en spesifikt teknologi.

Thermostater (som i styring av varmekabler) gjør man best i z-wave.

På lys er zigbee best.

På annet er MQTT over WiFi/ethernet veien å gå. Spesielt DIY.

På resterende er det WiFi/ethernet/annet med plug-in moduler i HA/HS/OH som gjelder.


I tilfellet Hue så ser jeg ingen gevinst i å ha egen hub for det da det i praksis er zigbee som er underliggende teknologi. 
Nåvel, jeg har fortsatt en Hue-hub gående som er tilknyttet openHAB over en addon feks.

Ingenting er sort/hvitt. Man må gjøre som det passer en selv 🙂

Xvani skrev (2 timer siden):

Hva er forskjell på HA/HS/HAB og de mer kjente Homey og SmartThings?

Begrensninger, fleksibilitet og kontroll!

hehe, jeg håper på innspill fra flere hær på denne 😉

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

 

Etter å ha lest litt mer virker det som at Thread støtte er noe jeg bør se etter for å fremtidsrette dette - Da får jeg gjort det meste via Amazon Echo/Apple TV eller Google Nest...

 

Det jeg mangler da, er enten en termostat for gulvvarme med Thread støtte, eller om det ikke finnes/er dårlig, en billig/enkel Z-wave bridge som passer med Heatit Z-TRM3. Men om jeg skal ha en slik bridge likevel er det kanskje likegreit med en Homey/Smartthings? (Virket som om HA/HS/HAB var veldig bra, men litt overkill/komplisert for mitt behov!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xvani skrev (16 timer siden):

Etter å ha lest litt mer virker det som at Thread støtte er noe jeg bør se etter for å fremtidsrette dette - Da får jeg gjort det meste via Amazon Echo/Apple TV eller Google Nest...

Der falt jeg av lasset.

Hvis du vil ha noe fremtidsrettet så bør du glemme Amazon, Apple og Google. De tre vet en ingenting om hva gjør om et par år. De er ute etter maksimal profitt og hvis smarthus ikke gir nok penger inn så blir det terminert uten noen hensyn til hvordan det påvirker brukerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matter/Thread og CHIP har vel ingen implementasjoner enda?

Jeg er skeptisk til disse da produsentene garantert vil prøve å dytte skyløsninger på oss.

Med dette følger problemstillinger som sikkerhet og ikke minst personvern.

Dessuten så må man alikevel ha noe som kan samle teknologiene for å lage regelsett på.

Det er rimelig trygt å annta at HA/HS/OH vil støtte disse nye IP-standardene etterhvert som støvet legger seg.

 

Det eneste jeg kan se som fordel med Matter/Thread og CHIP er muligheten for direkte assosiasjoner som feks. mellom bryter og lyspære over IP da pæra kan være "zigbee" og bryteren "z-wave".

 

 

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (4 timer siden):

Der falt jeg av lasset.

Hvis du vil ha noe fremtidsrettet så bør du glemme Amazon, Apple og Google. De tre vet en ingenting om hva gjør om et par år. De er ute etter maksimal profitt og hvis smarthus ikke gir nok penger inn så blir det terminert uten noen hensyn til hvordan det påvirker brukerene.

Hehe, jeg tror disse 3 er og blir helt sentrale i smarthjemsutviklingen. Det er vel forøvrig ingen andre reelle konkurrenter på stemmestyring? ☺️ Det kan jo tenkes at ønsket om profitt vil hjelpe til at dette blir mainstream - ved å lage det folk vil ha! 

 

 

NilsOF skrev (3 timer siden):

Matter/Thread og CHIP har vel ingen implementasjoner enda?

Jeg er skeptisk til disse da produsentene garantert vil prøve å dytte skyløsninger på oss.

Med dette følger problemstillinger som sikkerhet og ikke minst personvern.

Dessuten så må man alikevel ha noe som kan samle teknologiene for å lage regelsett på.

Det er rimelig trygt å annta at HA/HS/OH vil støtte disse nye IP-standardene etterhvert som støvet legger seg.

 

Det eneste jeg kan se som fordel med Matter/Thread og CHIP er muligheten for direkte assosiasjoner som feks. mellom bryter og lyspære over IP da pæra kan være "zigbee" og bryteren "z-wave".

 

 

 

 

Fra min research så langt:

Det begynner å bli et par implementasjoner: https://www.threadgroup.org/What-is-Thread/Thread-Benefits - og tipper vi vil se flere WiFi routere med Thread fremover.

Thread (nettverksprotokoll) virker som en forbedring av Zigbee på alle måter, det skal i teorien være mulig å software/firmware oppgradere eksisterende ZigBee produkter til Thread, så det kan bli en mulig erstatter for Zigbee totalt.

 

Når det gjelder Matter (Applikasjonslaget) støtter allerede Philips Hue dette, og ser at Mill jobber med det samme. I og med at Google, Amazon og Apple er enige om Matter, kan jeg ikke skjønne hvorfor en leverandør som ønsker kompatibilitet med alle tre skal velge å ikke bruke Matter til implementeringen. Når du ser på alle som er med i alliansen, tipper jeg dette blir den standarden vi vil se mest i smartprodukter fremover.

 

Du har nok helt rett i at HA/HS/OH vil støtte Matter/Thread, så du trenger nok ikke bruke skyløsninger om du ikke vil :)her er noen som har spurt om nettopp dette for HA:

https://community.home-assistant.io/t/chip-matter-support-including-thread/305633

 

 

Her er en god video om Thread fordeler!

- Ingen single point of failure i nettverket

- Self healing

- Interoperabilitet mellom WiFi og Thread

- Benytter samme antenne/hardware som ZigBee, så zigbee produkter kan muligens oppgraderes

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Xvani said:

Hehe, jeg tror disse 3 er og blir helt sentrale i smarthjemsutviklingen.

Det er mulig at de blir det på sikt, men pr. dags dato er de på ingen måte så sentrale som de selv liker å tro. Stemmestyring er en fjernkontroll: Det er praktisk og en fin ting å ha men på ingen måte absolutt nødvendig. Det kommer i tillegg til en god sentral/smarthushjerne.

 

Vi håper jo at Thread skal hjelpe mye og gjøre våre fremtidige dingser 100% kompatible ut av esken. Men det betyr ikke at Zigbee + Z-wave blir ikke utrangert over natten, snarere tvert i mot: De vil nok heller spille en rolle i og sammen med Thread for at Thread og kanskje hjemmeautomasjon generelt skal bli en suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, fair nok, sentrale på stemmestyring er nok mer presist :)

 

Enig at Z-wave kommer til å bestå, men ser ut som om Zigbee erstattet? Det er samme folka bak, samme hardware, og Thread er bedre enn Zigbee på omtrent alle måter... Tviler på at de som står bak vil pushe to standarder over tid, men kanskje vi ser en del Zigbee+Thread kombinasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silabs "eier" både z-wave og zigbee. De har allerede noe IP-styring på gang z-wave. Hva som er i emninga vet bare Silabs og betalende medlemmer xxx-"open"-konsortiene (Noe er publisert og vil fortsette å komme i drypp).

Vi kan vente å se hva som blir hengende igjen, eller vi kan i mellomtiden bruke eksisterende teknologier.

Den som venter, den venter 🙂

Silabs er i gamet for å selge chipset, så jeg tviler på at noe blir lagt dødt før det ikke er penger å tjene.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se! Det har jo egentlig ikke så mye å si for min del, da alle stemmestyringene får støtte for Thread og Matter. Personlig prøver jeg da å holde meg til Zigbee :)

 

Så da blir det enten til at jeg kjøper meg en termostat for gulvvarme med Zigbee, eller at jeg kjøper en z-wave hub med HeatIT Z-TRM3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.