Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Strømavtale for plusskunder?


frodegill

Anbefalte innlegg

frodegill skrev (31 minutter siden):

Nå som Tibber kutter tilbudet med 1kr/KWh de første 1000KWh vi produserer - hvem flytter dere andre plusskunder strømavtalen deres til?

Har Tibber kutta tilbudet med kjøp av solkraft?

Eg har forstått det slik at de har gått fra 1kr/KWh for de første 1000KWh til nå å tilby Nord Pool sin spotpris per time for gjeldende prisområde.
Taket på 1000KWh er fjernet slik eg forstår det, og det er vel ein bedre avtale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en uoversiktlig jungel der ute, som er grunnen til at jeg postet her  🙂

 

Tibber har endret fra en potensielt god avtale til ingenting. F.eks Tafjord Energi og LOS tilbyr 1kr/KWh de første 5000KWh (men har ellers større påslag på forbruk av strøm), MidtEnergi tilbyr 1.10kr/KWh de første 8000KWh med 12 måneders bindingstid. Med tanke på at de selger strømmen videre med påslag for "opprinnelsesgaranti", "grønn energi", "fornybar energi" m.v., savner jeg en avtale som sier "x øre/KWh over spotpris første y KWh", men det blir vel alt for konkret for strømselgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigste er jo prismatch avtaler, men det krever arbeid. For meg er ikke tiden investert verd det.

Jeg Har LOS med Coop-avtalen, det er meg bekjent den beste "set it and forget it" avtalen.

  • 9 kr Fast månedspris

  • 3,45 øre Påslag per kWh

  • Spotpris per kWh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har denne avtalen noen gulerot for plusskunder? Solcellepanelene mine ble aktivert i mai i fjor, så jeg fikk maksimal uttelling fra Tibber (fikk 1kr/KWh da spot var 2 øre!), men selv med "vanlig" strømpris på 60-70øre/KWh snakker vi 300-400 kroner Tibber nå ikke lengre tilbyr. Og jeg vil jo selvfølgelig gjerne maksimere inntekten fra strømmen jeg genererer  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olex skrev (5 timer siden):

Har Tibber kutta tilbudet med kjøp av solkraft?

Eg har forstått det slik at de har gått fra 1kr/KWh for de første 1000KWh til nå å tilby Nord Pool sin spotpris per time for gjeldende prisområde.
Taket på 1000KWh er fjernet slik eg forstår det, og det er vel ein bedre avtale?


Det er korrekt. Tibber betaler nå spotpris for all eksportert strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva konstruktivt den kommentaren bidro med. Dette er forumet der vi på omtrent generelt grunnlag legger ned mye mere innsats for å spare mye mindre penger enn dette. I tillegg er jo strømmarkedet et marked med små marginer og lett å bytte leverandør, så for 300-400 kroner har Tibber gått fra "Anbefaler" til "Anbefaler ikke". Jeg har allerede nevnt tre konkurrenter som gir en bedre avtale, men jeg er sikker på at noen her inne har studert strømmarkedet inngående og kan komme med den desidert beste avtalen for oss plusskunder nå. Å bytte leverandør for å spare penger vil vel kost/nytte/glede være ca tilsvarende de 99 kronene vi lett snyter Skatteetaten for hvert eneste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frodegill skrev (30 minutter siden):

Dette er forumet der vi på omtrent generelt grunnlag legger ned mye mere innsats for å spare mye mindre penger enn dette.

Det er i så fall din påstand at vi generelt legger stor innsats i å spare penger på de første 1000kwh vi bruker/leverer. Jeg har for egen del rundt om 10 års perspektiv på det jeg driver med.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig ikke hva du vil frem til med meldingene dine, men jeg kan godt fortelle deg om én enkel måte å spare 3000-4000 kroner (i et 10 års perspektiv). Hvis du har andre enkle måter for dette er det bare å poste dem her eller ta direkte kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frodegill skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner virkelig ikke hva du vil frem til med meldingene dine, men jeg kan godt fortelle deg om én enkel måte å spare 3000-4000 kroner (i et 10 års perspektiv). Hvis du har andre enkle måter for dette er det bare å poste dem her eller ta direkte kontakt.

 

frodegill skrev (11 timer siden):

Nå som Tibber kutter tilbudet med 1kr/KWh de første 1000KWh vi produserer - hvem flytter dere andre plusskunder strømavtalen deres til?


Som nevnt: 300-400 kroner i forskjell helt i starten på en avtale betyr ikke mye og neppe noe eksisterende kunder bryr seg om når de allikevel har passert eller er nærme 1000kwh. Olex mener attpåtil ny avtale er bedre enn den gamle. Han (og jeg) har muligens lenger tidsperspektiv enn det du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye avtalen fra Tibber på solstrøm må da være bedre en den gamle?

Tibber har fjernet taket på 1000KWh og du kan eksportere så mye strøm du vil til gjeldende spotpris frå NordPool for ditt område.

Så hvis det ikkje er noe her med liten skrift eller for store bokstaver for mine øyne, så er den nye avtalen bedre.

 

image.png.14b386330f03a6c2c10ffb5cf7d103d5.png

 

For eksempel gir LOS 1kr/KWh de første 5000KWh, da kommer du bedre ut med LOS hvis strømprisen er under 1kr/Kwh da du uansett får fast 1kr/KWh.

Ligger strømprisen over 1kr/KWh kommer du bedre ut med Tibber da de gir gjeldende spotpris frå NordPool, og du har ingen eksportbegrensninger i KWh.

Og det er grunn til å tro at strømprisen blir vesentlig høyere en 1Kr/KWh i vinter/tiden fremover, vi har ei energikrise under oppseiling....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, frodegill said:

I tillegg er jo strømmarkedet et marked med små marginer og lett å bytte leverandør, så for 300-400 kroner har Tibber gått fra "Anbefaler" til "Anbefaler ikke".

Hvis man forutsetter at strømprisen er 60-70 øre. Foreløpig ser det jo ut til at du tjener mer penger med den nye avtalen enn med den gamle.

 

Sier det seg ikke selv at 1kr/kWh ikke kunne vare uendelig lenge? De kan jo ikke holde på sånn i all evighet, økonomene vil ikke tillate det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner utmerket godt at Tibber gjør dette for fortjenesten sin. Problemet deres er jo at de opererer i et marked det er veldig lett å flytte over til konkurrentene, og nå har de gjort en grei avtale om til en dårlig avtale (og er tydeligvis veldig klar over at plusskundene deres kommer til å flykte. Selv om de tar ekstra betalt for opprinnelsesgaranti og sertifisert kraft, kan de i følge den nye avtalen ikke lengre garantere at strømmen de leverer ikke kommer fra f.eks engelske kullkraftverk).

Den gamle avtalen var 1Kr/KWh første 1000KWh, og så spotpris. Det var aldri en problemstilling med spotpris > 1Kr/KWh, men jeg kan ikke tenke meg at de da ville satt pris=1kr og ikke pris=maks(spot,1kr)

 

Uansett: Dette året, frem til senhøsten, var et ganske normalt strømår. Bildet under viser spotpris for de fem norske sonene siste fire måneder, og jeg har lagt gul bakgrunn på det som overstiger 1Kr/KWh. Selv om avisene har brukt krigstyper og folk er desperate, har spotpris faktisk ikke vært langt over 1Kr/KWh ofte.

spot.thumb.png.dc7787f0df6773397ccd8e8dd050560a.png

 

 

Ser vi på strømproduksjonen fra solcellepanelene mine må jeg faktisk litt ut i mai før de passerte årets 1000KWh overproduksjon (feb:22, mars:261, april:678), og det aller meste av overproduksjonen, som selvfølgelig er på sommeren, har blitt solgt til spotpris på ca 50 øre. Jeg har ikke inne spotprisen for starten av året, men avtalen Tibber hadde var fordelaktig for meg, og endringen deres gjør at jeg selvfølgelig shopper rundt. Det ville jo vært idiotisk å bli værende i en så dårlig avtale når konkurrentene tilbyr noe bedre?

produksjon_tibber.thumb.png.efc82ab4f64a70c6af08c444d973f046.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frodegill skrev (På 1.11.2021 den 9.49):

Tibber har endret fra en potensielt god avtale til ingenting.

 

Fra himmel til helvete altså, snakker om å dramatisere. Som flere i tråden her påpeker: Dette kan slå ut begge veier, ved høy spotpris tjener du på den nye avtalen.

Tibber sin begrunnelse kan du lese her (jeg synes den er god): https://support.tibber.com/nb/articles/5657176-salg-av-overskudd-fra-solceller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, aBjelke said:

Tibber sin begrunnelse kan du lese her (jeg synes den er god): https://support.tibber.com/nb/articles/5657176-salg-av-overskudd-fra-solceller

 

Tja, hadde det bare stemt. I følge dem virker det som om eksisterende avtale begrenser salg til 1000kr/år, og har bare en diskret "Historiske avtaler vil gjelde ut kalenderåret 2021" i bunnen av teksten. Med min Tibber-avtale har jeg eksportert for over 5000 kr til nå i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.