Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HAN-Port Kaifa, M-bus


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Håper det er noen her på forumet som har bedre innsikt enn meg i m-bus. 

Jeg prøver å koble meg til HAN-porten på min Kaifa MA304H3E. Det har vist seg vanskelig å finne god dokumentasjon på måleren annet enn et dokument fra NEK sine sider som ser ut til å være et resultat av en ansatt med høy egen-interesse og ikke et offentlig dokument.

 

Det står i dokumentet at måleren er en M-bus Master og at det kun skal tilkobles en slave på ledningen fra måleren. Tradisjonelt trodde jeg at målerene var slaver og gateway/adapter var master. Fra andre uoffisielle kilder har jeg lest at den fungerer etter et kvasi-prinsipp og ikke som standard M-bus Master. Har noen kommet lengre i å oppspore et dokument fra produsent/importør?

 

Setter stor pris på all assistanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 04/11/2021 at 19:38, MikaelKS said:

Hei!

 

Håper det er noen her på forumet som har bedre innsikt enn meg i m-bus. 

Jeg prøver å koble meg til HAN-porten på min Kaifa MA304H3E. Det har vist seg vanskelig å finne god dokumentasjon på måleren annet enn et dokument fra NEK sine sider som ser ut til å være et resultat av en ansatt med høy egen-interesse og ikke et offentlig dokument.

 

Det står i dokumentet at måleren er en M-bus Master og at det kun skal tilkobles en slave på ledningen fra måleren. Tradisjonelt trodde jeg at målerene var slaver og gateway/adapter var master. Fra andre uoffisielle kilder har jeg lest at den fungerer etter et kvasi-prinsipp og ikke som standard M-bus Master. Har noen kommet lengre i å oppspore et dokument fra produsent/importør?

 

Setter stor pris på all assistanse.

 

Hei!

 

Du finner mye informasjon om blant annet det du spør om i denne 83-siders (!!) mega-tråden som ble startet i 2017:

 

For å gjøre en lang historie kort:

Jeg har utviklet to design som det ble såpass interesse for at jeg i sommer startet opp nettbutikken amsleser.no for å organisere salget på en hensiktsmessig måte - og registrerte samtidig enkeltpersonforetak.


Jeg selger:

  • Pow-K er et kort som kan erstatte originalkortet i en Kamstrup HAN-modul. Kan altså kun brukes på Kamstrup.
    Denne har jeg nå drøyt 50 brukere på, de fleste i Danmark (hvor det kun er Kamstrup-målere).
    Dette blir en elegant løsning for Kamstrup-målere, man slipper å ha en "dongle" hengende i sikringsskapet.
    Selges også som byggesett.
  • Pow-U er en "universal" HAN-port leser dvs kan brukes på alle tre målertypene som brukes i Norge.
    Det mest krevende her var å få til DC/DC converteren slik at man ikke trenger en egen strømforsyning; den trekker strøm fra HAN-porten.

Begge kortene er bygget rundt en ESP-8266 mikrokontroller med innebygget Wifi-modem.

 

Men vel så viktig som hardvaren/kortene er programvaren som kjører på mikrokontrolleren.

Mega-tråden jeg refererer ovenfor ble startet av @roarfred som dessverre gikk bort for et par år siden. Han gjorde det viktige innledende arbeidet og la grunnlaget for det som nå @gskjold har videreutviklet til AmsToMqttBridge . Dette er åpen kildekode, og @gskjold gjør en kjempejobb med å vedlikeholde og videreutvikle den. Den kan brukes med ulike hardvarekonfigurasjoner, og kan kjøres enten på ESP8266 eller ESP32. Det begynner å bli mange brukere på denne koden, og det gjør at det kommer gode tilbakemeldinger og innspill - som gjør at den blir bedre og bedre.

 

Dessuten (spoiler alert!) er det en ny versjon på gang med nye, interessante egenskaper som ikke finnes i dagens versjon.

 

Så dersom du velger å jobber videre med ditt eget kretsdesign anbefaler jeg denne firmwaren!

 

Dersom du i stedet vurderer "the easy way out" så er nettbutikken min et alternativ.

Jeg har i oktober og november klart å levere etter hvert som bestillinger kom inn, men er nå i ferd med å gå i "venteliste-modus" igjen for Pow-U. PCBer og komponenter er på vei med "slow boat from China". Komponenter er en kjempeutfordring; et par av komponentene jeg bruker har nå 53 uker (!!) leveringstid hos Mouser, så jeg har måttet finne kilder direkte i Kina. Prisene er også kokko-varierende for tiden. Jeg får dessuten et lite parti ferdigbygde Pow-U kort levert nærmere jul, så da blir det litt enklere.

 

Foreløpig har jeg et lite antall Pow-K liggende klare til levering, og håper å få inn nye komponenter raskt nok til at det ikke blir venteliste på den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårek skrev (På 5.11.2021 den 18.14):

Spiller det noen rolle? Det er enveis kommunikasjon, du skal bare ha en enhet som kan motta data.
Det finnes flere rimelige alternativ, f.eks TSS721 Module M-BUS To TTL

Om man ikke skal kjøpe hyllevare så spiller det en rolle.

slippern skrev (På 5.11.2021 den 18.32):

Kan anbefale deg en slik sak; https://amsleser.no/hjem/7-pow-u-universal.html

Om du vil ha noe billigere så vil en USB til MBUS fungere helt fint, feks https://www.ebay.com/itm/133197374474?hash=item1f032ea40a:g:zfcAAOSw9-ZdnaNO

Takk for gode forslag. Jeg skal integrere måleren i en proprietær løsning så jeg får dessverre ikke til å benytte ferdige komponenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, MikaelKS said:

Jeg skal integrere måleren i en proprietær løsning så jeg får dessverre ikke til å benytte ferdige komponenter.

OK, skjønner - da blir det annerledes.

 

Du kan kanskje ha nytte av dette: https://github.com/ArnieO/SmartMeterDocumentation#national-technical-requirements

 

Det er som du sier i starten her en slags "kvasi-løsning". Der er ingen kommunikasjon inn til måleren, den pusher bare data med ulikt intervall (kravet var 2,5 sekunder, Kamstrup fikk dispensasjon til å gå ned til 10 sek intervall). Informasjonen om at det skal tilkobles èn slave går så vidt jeg har kunnet finne på tillatt strømtrekk fra HAN-porten (for slaver som trekker sin energi derfra). I standarden er det definert (tar det på hukommelsen nå) et maksimum strømtrekk per slave, som stemmer med den mest strømgjerrige av målerne som brukes i Norge (Kamstrup).

 

Mer informasjon finner du her: https://m-bus.com/documentation

 

Den vanlige løsningen for å interface med M-bus er å bruke TSS721. Men det er en komplett M-bus transceiver, og løser derved en mye mer kompleks oppgave enn å kun lese data som pushes. Den krever dessuten mange støttekomponenter som er komplekse å beregne (min vurdering). Jeg har derfor gått bort ifra den, og løser dette med en langt enklere kretsløsning. Ta kontakt på DM så kan vi eventuelt diskutere videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.