Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Effekttariff, lite brukervennlig


Anbefalte innlegg

Jeg bor i Klepp kommune og Klepp Energi har ennå ikke bestemt seg for hvilken modell de skal ha i 2022. Men siden Lyse er netteier i alle nabokommuner så kikket jeg litt på hva de har valgt. Ser ikke vekk fra at Klepp Energi velger noe tilsvarende. 

Men Lyse har altså gått for en trappetrinn modell der hvert trinn er 5kwh. Største forbruk innenfor en time i løpet av måneden vil bestemme nettleien. Det første som slo meg er at her har Lyse først og fremst tenkt at dette pålegget fra Olje og energidepartementet må vi komme rundt på enklest mulig måte uten hensyn til hva som faktisk er hensikten med effekttariff og hva som passer kundene. For min egen del vil jeg slite med å komme under 5kwh som største forbruk i løpet av en måned. Litt oppvarming og en vaskemaskin påslått og dermed er grensen nådd ganske lett. Samtidig klarer jeg å holde meg under 10kwh uten å gjøre en innsats som helst. Hadde jeg vært kunde hos Lyse så ville jeg hatt bortimot null insentiv i å prøve å begrense maks forbruk.

image.png.bcfbc6d8edc31d0b7b81a2ad3c348502.png

Hos netteier ser jeg av varighetskurven at jeg holder meg hårfint under 10kwh for hele 2021 og har nesten 1000 timer der forbruket er over 5kwh.

Men mulig jeg er for navlebeskuende her. Hvor mange andre av dere kommer under 5kwh uten for mye bry? Og hvor ofte passerer dere 10kwh? (som maks forbruk innenfor en time i løpet av en måned)

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 06/11/2021 at 11:48, stigvi said:

Største forbruk innenfor en time i løpet av måneden vil bestemme nettleien. Det første som slo meg er at her har Lyse først og fremst tenkt at dette pålegget fra Olje og energidepartementet må vi komme rundt på enklest mulig måte uten hensyn til hva som faktisk er hensikten med effekttariff og hva som passer kundene

Ja, dessverre ser det slik ut. Men så vidt jeg forstår er de jo absolutt ikke alene om denne tilnærmingen, selv om den er merkelig bakstrebersk.

 

On 06/11/2021 at 11:48, stigvi said:

For min egen del vil jeg slite med å komme under 5kwh som største forbruk i løpet av en måned. Litt oppvarming og en vaskemaskin påslått og dermed er grensen nådd ganske lett. Samtidig klarer jeg å holde meg under 10kwh uten å gjøre en innsats som helst. Hadde jeg vært kunde hos Lyse så ville jeg hatt bortimot null insentiv i å prøve å begrense maks forbruk.

Jeg er helt enig i din vurdering, slik jeg har sett det (men det kan jo enda endre seg). Vi har til stadighet forbruk over 5 kW, men å krysse 10 kW er jeg usikker på om har skjedd. Når jeg tenker meg om så har det nok det innimellom (typisk i januar/feburar da det faktisk var kaldt og det ikke har blitt fyrt med ved, man vasker klær, kjører tørketrommel og lager mat samtidig, helst også at en av ungene dusjer etter trening), men ikke over en hel time.

 

 

Men Lyse skal vel konkludere i disse dager. Foreløpig har vi bare fått et skriv som i praksis oppsummerer det at "vi jobber med saken, det blir sikkert spennende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 06/11/2021 at 11:48, stigvi said:

Men Lyse har altså gått for en trappetrinn modell der hvert trinn er 5kwh. Største forbruk innenfor en time i løpet av måneden vil bestemme nettleien. Det første som slo meg er at her har Lyse først og fremst tenkt at dette pålegget fra Olje og energidepartementet må vi komme rundt på enklest mulig måte uten hensyn til hva som faktisk er hensikten med effekttariff og hva som passer kundene. For min egen del vil jeg slite med å komme under 5kwh som største forbruk i løpet av en måned. Litt oppvarming og en vaskemaskin påslått og dermed er grensen nådd ganske lett. Samtidig klarer jeg å holde meg under 10kwh uten å gjøre en innsats som helst. Hadde jeg vært kunde hos Lyse så ville jeg hatt bortimot null insentiv i å prøve å begrense maks forbruk.

Men mulig jeg er for navlebeskuende her. Hvor mange andre av dere kommer under 5kwh uten for mye bry? Og hvor ofte passerer dere 10kwh? (som maks forbruk innenfor en time i løpet av en måned)

 

Selv ligger jeg konstant over 10kwh når det er kaldt ute mener jeg - tror ikke måleren var under 9kwh i februar/mars.

 

Men er det bestemt/antydet hva prisene blir på de forskjellige trinnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på timegrafen par mnd tilbake, først siste dagene det er blitt under 0 grader.

 

Aldri vært over 8kWh snitt pr time.

Sjelden vært over 6kWh men det skjer når tilfeldighetene liner opp at alle termostater og vvbereder ligger inne samtidig.

 

Enebolig ~200m2 50'talls med oppgradert isolasjon og vinduer i 2019... 4personer.
Varmepumpe stue, varmefolie alle soverom og 3 ganger, varmekabler på bad, vaskerom.
Fyrer ikke med ved. Årsforbruk 18-22.000kWh siste 10år.

Ift effektariffen, hvordan den enn kommer, så tenker jeg bare å lage noen automasjoner som forskyver noen forbrukere.

(Har eksperimentert med det litt, å i dag var det kaldt vann i dusjen. Fail. 🥶


*Liten rant følger*
 

Vi har ikke elbil akkurat nå.

Men de som har store biler med stort batteri å må lade halve dagen på maks hastighet, så påvirker det selvfølgelig timesforbruket, og strømregningen.

(32A 1fase lading 7kWh i x timer, 32A 3fas 230V 10kWh i x timer, 32A 3 fas 400V? 21kWh i x timer....)

 

Ergo er effekttarriff noe som, sammen med varierende strømpris, liksom skal endre vanene til folk.
Normenn endrer ikke vanene, vi skriker bare ENDA HØYERE over at de store strømregninene, staten å sjøkabler å blablabla... 😅

 

Å få justert elbilladern NED fra 32A til 18Amp foreksempel, kan fort være veldig "lønnsomt" ift effekttarriffen.
 

Alle "spabad" som står å fyrer 100lapper om dagen for kråka? (jada 10kroninger)

Det skal spares i alle led, men spabadet (som brukes 3 ganger i året), nei spabadet er hellig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, The X said:

Normenn endrer ikke vanene

... og det henger sammen med at de aller aller fleste nordmenn egentlig ikke kan påvirke strømforbruket sitt i særlig grad.

Varmekablene går i beste fall etter et ferdig programmert mønster, men det er fåtallet. VVB står alltid på. Det er ingen smartstyring i det hele tatt. Muligens utenom elbilen som man faktisk kan programmere.

 

Når man kommer hjem fra jobb og ungene hyler etter mat, så lager man mat kl. 16:30-17:00. Hvis man skal få vasket minst en maskin med klær, så settes den på samtidig.

 

Prøv å fortelle husets tenåring at hen ikke kan dusje om morgenen for vi må flytte strømforbruket. Neppe en aktuell problemstilling for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, hjemmedude said:

Hva er det som bruker så mye strøm hos deg?

Tja, Har 1 varmepumpe som er hovedvarmekilde i stuen(e), gulvvarme (folie på kjøkken) ca 1300w, eldre varmekabler på bad ca 8 kvadratmeter, en oljeovn på soverommet som sørger for at det er rundt 18 grader der, og en Jacuzzi som sikkert bruker en del, men ikke konstant :)

 

Har også 3 PCer som står og går - men ellers er det kun lys, oppvask og vaskemaskin + varmtvann. Vi er to stykker som dusjer hver morgen og kjører 3-4 vaskemaskiner en gang i mnd ca :P

 

Edit: La forresten fliser og varmekabler i en stor gang på 15 kvadrat i fjor - skulle gjerne hatt litt varme der om vinteren, men har heldivis ikke fått koblet de til enda ;)

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg leser disse hoppene så er de tilpasset hovedsikringene man har i Norge. 

 

Jeg har 40A og kommer derfor aldri til å gå over 10K W, men ligger på det meste på ca 7000-8000 watt. 

 

Det er lite trolig at jeg kommer til å klare meg under 5000 w i løpet av noen av vintermåned. Hadde kanskje klart mange av dagene med en del innsats, men når man har en frossen kone og flere aktive barn så krever det en del å holde så lavt jevnt over. Plutselig kommer et strømhopp over 5000 w fordi man ikke tenkte seg om. De burde kanskje hatt en mellomgrense på 7000 w, f. eks. Det hadde passet mange familier bedre, og er mer oppnåelig. 

Endret av Dukk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har en stor last som står for brorparten av effekt-forbruket, vil jo relativt enkelt kunne automatisere en utkobling av denne. Men siden det ikke er så mye å spare på det, tipper jeg at det blir få.

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen "egenskap" er dette månedsintervallet. Disse store selskapene klarer ikke å løsrive seg fra månedlig fakturering og prissetting. Litt merkelig at de fortsatt tenker i de baner når prisen på strøm settes time for time.

Skal det være et intensiv til å begrense forbruk så burde egentlig nettleie vært justert time for time den også. Slik det derimot blir med Lyse sitt opplegg er at en trygt kan gi blaffen resten av måneden hvis en overskrider en grense i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, stigvi said:

Slik det derimot blir med Lyse sitt opplegg er at en trygt kan gi blaffen resten av måneden hvis en overskrider en grense i starten.

I praksis like effektivt som et plaster på et avkuttet bein... :( 

 

Jeg regner imidlertid med at denne første justeringen er kun for å operere ihht. Statens pålegg. Det blir sikkert endret etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at der kan bli noen automasjonsutfordringer her. Er det nok med et millisekund over 5kW før en hopper opp på 10kW? F.eks. om min 2.9kW bereder står på så kan jeg jo lett slå den av i det jeg slår på komfyren men der vil jo være en topp et øyeblikk før zwave bryteren på berederen får tid til å reagere...

 

Regner med det er den maxen Tibber viser meg som blir gjeldende og da havner jeg lett over 5kW HVER dag med et dagsforbruk på typisk i området rundt 30-40 kWh/døgn

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (13 minutter siden):

Er det nok med et millisekund over 5kW før en hopper opp på 10kW?

Nei, her er det snakk om kwh innenfor en time. Du kan da bruke null i de første 30 minutt og deretter 9,99kw i de siste 30 minutt og akkurat komme under grensen på 5kwh.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (25 minutter siden):

dagsforbruk på typisk i området rundt 30-40 kWh/døgn

Har du et dagsforbruk på 40kwh så burde du glatt ligge under 5kwh/h. Jeg ligger nå i november på mellom 60 og 70 kwh, har elbil og klarer fortsatt å holde meg under 5kwh/h. Men systemet mitt jobber hardt innimellom. Spesielt mellom 15:00 og 17:00 da mitt forbruk også er størst som hos de fleste andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravn skrev (13 minutter siden):

60 målinger pr time?

Vi snakker nok heller om noe i området rundt en måling pr sekund summert opp til en kWh-total pr time og starter på 0 igjen neste time. Blir vel noe sånt som min egenproduserte måler: Hver gang en ny kW-momentanverdi kommer inn i systemet ganger jeg opp med antall millisekund siden forrige verdi dukket opp og flytter komma et passe antall plasser, lagrer i SQL database, nullstiller og starter igjen:

bilde.png.3b1aab482c7fb7f4c6277dfdc8af474e.png

 

Må jo begynne å logge litt for å se hvor utfordringene blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravn skrev (29 minutter siden):

Lyse elnett skriver "Altså hvor mye strøm du bruker samtidig (kilowatt) i snitt på en time. "

Hvordan beregner de snittet? 60 målinger pr time?

Ikke Lyse hos oss, men her regnes det totalt forbruk innenfor hver hele time. Det igjen gir grunnlag for snittpris pr døgn/måned. 

A37DA7D5-61E3-4519-A45E-CC9980BF39CE.png

Endret av kåres
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (10 minutter siden):

i snakker nok heller om noe i området rundt en måling pr sekund summert opp til en kWh-total pr time og starter på 0 igjen neste time. Blir vel noe sånt som min egenproduserte måler: Hver gang en ny kW-momentanverdi kommer inn i systemet ganger jeg opp med antall millisekund siden forrige verdi dukket opp og flytter komma et passe antall plasser, lagrer i SQL database, nullstiller og starter igjen:

 

Det er forsåvidt akkurat det jeg gjør nå, har også ett felt for maks peak bare fordi.. :)

Satte det opp i går, så får la det gå noen dager så se om det stemmer noenlunde med effektkurven netteier har på sin side.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/11/2021 at 15:18, Ravn said:

Lyse elnett skriver "Altså hvor mye strøm du bruker samtidig (kilowatt) i snitt på en time. "

Hvordan beregner de snittet? 60 målinger pr time?

Ta forbruket kl HH:00:00. Ta forbruket ved HH:59.59. Differansen er forbruket den timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo egentlig ikke et tema å lure på..

en kWt er nettopp det, antall kilowatt - pr time..

 

bruker man 3kW på en time er det 3kWt...
Bruker man 11kW på en time er det 11kWt...

 

En time er en klokketime...

 

Tibber appen foreksempel viser akkurat dette når man ser på dagsforbruket, å da ser man i appen hva som har vært maks.

 

"Fun fact"

Skal man bruke noe som trekker veldig mye effekt, i en time,
så er et "triks" som brukes i industrien å automatisk kjøre denne lasten slik at den slår seg på klokken x:30 og gå til x:30 neste time.

Om lasten da var 100kWt, så ble lasten fordelt med halve forbruket pr time og effekttariffen blir målt til 50kWt...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.