Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Billigere strøm etter midnatt


Anbefalte innlegg

Dette er et eksempel på hvordan en kan bruke nordpool sensoren til å styre oppvarming av vann.
Jeg har lenge nå hatt et system der jeg slår på strømmen til VVB kun i døgnets billigste timer. Dette har fungert fint, men det er jo alltid et men.....

 

image.png.0b0717a01d5ad17ef89181ad68c54de8.png

Her ser en at de billigste timene i dag er rett før midnatt. Men det er enda billigere natt til søndag og lurere å varme opp vannet da. Så da har jeg lagd en sensor som har det geniale navnet binary_sensor.billigere_etter_midnatt

Den ser ut som dette:

 

- binary_sensor:
    - unique_id: billigere_etter_midnatt
      name: billigere_etter_midnatt
      state: >-
        {% set l1=state_attr('sensor.nordpool', 'raw_today')|selectattr('start', '>=', now().replace(hour=18,minute=0,second=0,microsecond=0))|sort(attribute='value') %}
        {% set l2=state_attr('sensor.nordpool', 'raw_tomorrow')|selectattr('start', '<', (now()+timedelta(days=1)).replace(hour=6,minute=0,second=0,microsecond=0))|sort(attribute='value') %}
        {% set l3=state_attr('sensor.nordpool', 'raw_tomorrow')|selectattr('start', '>=', (now()+timedelta(days=1)).replace(hour=6,minute=0,second=0,microsecond=0))|sort(attribute='value') %}
        {% if now().hour>=18 and l3|length>0 and l2|length>0 and l1|length>0 %}
        {{ float(l2[0].value)<float(l1[0].value) and float(l2[0].value)<float(l3[0].value)}}
        {% else %}
        false
        {% endif %}


Den er true kun etter 18 og kun hvis laveste strømpris mellom 00:00 og 06:00 er lavere enn prisen mellom 18:00 og 00:00. I tillegg må prisen i neste døgn mellom 00:00 og 06:00 være lavere enn mellom 06:00 og 23:59. Hvis ikke denne siste betingelsen var med kunne jeg oppleve at det gikk mange dager til vannet ble varmet hvis trenden i strømprisen var jevnt synkende.


Denne sensoren kan videre brukes i sensoren for billigste timer som feks slik som dette

 

    - unique_id: billigste_timer_1_3
      name: billigste_timer_1_3
      state: >-
        {% set l=state_attr('sensor.nordpool', 'raw_today')|sort(attribute='value') %}
        {% set t = now() %}
        {{ states("binary_sensor.billigere_etter_midnatt")=="off" and ((t >= l[0].start and t <= l[0].end)
          or (t >= l[1].start and t <= l[1].end)
          or (t >= l[2].start and t <= l[2].end)) }}



Resultatet er at jeg får fortsatt varmet vannet omtrent hvert døgn, men at oppvarmingen kan bli utsatt noen timer på natten hvis det er enda lavere priser i vente.

 

Endret av stigvi
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.