Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Smart-hjem uten at din data er delt videre og uten voice control?


Steven

Spørsmål

Hei, jo mer jeg leser, jo mer er jeg frister til å velge den lette veien og starte med noe som Alexa, som er komptaibel med i praksis alt, og som kan brukes som en hub for å styre rutiner, og til og med støtter zigbee.

MEN, jeg er i utgangspunkt skeptisk til både google og amazon, og vil helst ikke ha en mikrofon som sitter der og lytter hele tida.

Det går jo an å ikke ha en voice-control enhet og ha en smart-hjem, men hva synes dere om dette tema? Og har noen funnet noe alternativer som fungere rlokalt uten å gi data videre til google/amazon &. co?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Poenget med skykobling er vel Google , Amazon, osv sine enorme prosseseringskapasitetar for tolking av 'voice commands', noko som blir vanskelig å få til like bra i en liten lokal hub/controller, desverre.
Men, er huset tilstrekkelig smart så treng du ikkje snakke til det. En sentral "GodNatt knapp" på nattbordet kjem du nok langt med for variable leggertider. Morgenrutiner, inn og ut av hus, lys og temperaturstyring bør kunne ordnast på tid og sensor.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Steven skrev (9 timer siden):

Det går jo an å ikke ha en voice-control enhet og ha en smart-hjem, men hva synes dere om dette tema? Og har noen funnet noe alternativer som fungere rlokalt uten å gi data videre til google/amazon &. co?

Home Assistant har mulighet for en lokal talestyring. Men har forstått det slik at det er litt styr å sette opp. Forumet til Home Assistant har i alle fall en del du kan søke i. Gå til "share your projects" seksjonen her, Home Assistant Community (home-assistant.io)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

HomeSeer har en lokal Speaker-klient som fremdeles fungerer ganske bra, men sammenlignet med den tilgangen som Alexa og Google Home gir, så er det relativt gammeldags. Men iallfall et relativt enkelt alternativ å sette opp.


Det finnes imidlertid lokale AIer som man kan kjøre, men som @stigvi er inne på så er det ganske styrete å få til å kjøre. Jeg ser at det er blandete opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Steven skrev (På 8.11.2021 den 22.02):

MEN, jeg er i utgangspunkt skeptisk til både google og amazon, og vil helst ikke ha en mikrofon som sitter der og lytter hele tida.

Kunne ikke sagt meg mere enig!

Det er fryktelig grov invasjon i privatsfæren uansett hvordan man snur og vender på det.
 

Jeg kikket såvidt etter noe som kunne kjøre lokalt, men fant bare noen som kanskje kunne virke på oppadstigende måne ved sønnavind.

(ikke spørr, jeg må også spørre om dette nå)

 

Jeg valgte heller å gå veien om rå programmering. 
Resultatet er at jeg kun har minimalt med fjernkontroller ( eller "lysbrytere" om man vil kalle det det). 

Resten er styrt fra bevegelsensorer, lyssensorer og temperatusensorer.

Grunninstillingene gjøres via openHAB sin app eller webinterface.

Det er svært sjelden vi rører disse for dagligdagse ting.

 

Jeg kan faktisk ikke tenke meg tanken med å begynne å mekre som en annen sau bare får å få lys av/på eller bare ørlitt justert.

 

 

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
NilsOF skrev (23 minutter siden):

Resultatet er at jeg kun har minimalt med fjernkontroller ( eller "lysbrytere" om man vil kalle det det). 

Resten er styrt fra bevegelsensorer, lyssensorer og temperatusensorer.

Samme har jeg gjort. Stuen har manuelle brytere (HSTouch på flere nettbrett rundtom) og det meste av resten styres av div sensorer. Et par brytere styrer taklys på soverom og kjører scripts for å slukke hele huset og låse entredør eller slå på litt basislys, låse opp entredør og slå på espressomaskinen.

 

NilsOF skrev (23 minutter siden):

Jeg kan faktisk ikke tenke meg tanken med å begynne å mekre som en annen sau bare får å få lys av/på eller bare ørlitt justert.

Helt enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (7 timer siden):

Det var stormjubel da Alexa og Google Home fikk støtte for Logitech Harmony, for "nå kan vi se på TV uten å bruke en fjernkontroll". 😏

*sukk*

 

Automasjon er som vanlig løsningen! ;) 

Sukk!? 🤷🏼Elsker Alexa-Harmony komboen jeg 😅 Å automatisere tv-vanene her i huset er langt over min kapasitet. Seks mennesker med ulike rutiner hver bidige dag, noen på jobb tidlig, andre på jobb på kveld/natt, treninger, middag til ulike tider, tv kan stå urørt en hel dag eller to. Har forsøkt meg på noen enkle rutiner med bl.a bevegelsessensor under stuebordet, men det ble selvsagt alt for mange variabler til at det ga mening. Skjønner rett og slett ikke hvordan det lar seg automatisere 🙈😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 11/11/2021 at 23:07, kåres said:

Å automatisere tv-vanene her i huset er langt over min kapasitet.

Det trenger man heller ikke gjøre. Man kan bruke fjernkontrollen som alltid istedenfor å gaule til Alexa/Google Home. :) 

 

On 11/11/2021 at 23:07, kåres said:

tv kan stå urørt en hel dag eller to

Jeg skal nå legge inn et par vektsensorer under beina på sofaen. Hvis sofaen foran TVen er tom mer enn 30 minutter (som de unge lovende gjør), slå den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for gode ideer, jeg må si meg enig i at det beste er jo å automatisere ting med sensorer sånn at man ikke trenger å bruke stemmen, som kan være like kjedelig som å måtte gå rundt med mobilen for å gjøre alt....
Så i konklusjon, vil jeg si at svaret til problemet er automasjon uten voice control :)

Endret av Steven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 28/11/2021 at 22:16, Steven said:

Så i konklusjon, vil jeg si at svaret til problemet er automasjon uten voice control :)

Godt oppsummert. Hadde hjemmeautomasjon lenge før det ble aktuelt med tale, men taleassistentene rundt oss (Alexa/Home/Siri) prøver å få det til å se ut som om de er nødvendige... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.