Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan automatisere åpning lukking av garasjeport?


hi-90

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Bruker i dag kun en Tuya Garasje åpner på wifi for å kunne åpne/lukke garasjeporten. Den kan stilles inn på Geofencing slik at den åpnes når en ankommer bolig og lukkes når man kjører. 
 

Men kunne tenkt meg en automasjon så gjorde slik at når jeg satte meg i bilen så gikk porten automatisk opp og lukkes i det jeg har kjørt ut. Samt at den åpnes i det jeg er f eks 100m unna bolig og lukkes i det bilen er parkert i garasjen igjen?

 

er dette mulig å få til? Å i så tilfelle hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange veier til Rom. Hvilken bil har du? Hvis du vil lage noe som ikke avhenger av å snakke med bilen ville jeg valgt kamera med menneskegjenkjenning, ev. bare bruke bevegelsessensorer og en ir-detektor (ala de som bruker på butikker for ding-dong, for å detektere at bilen er borte/tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den åpner seg når du er 100 m unnna kan vel løses med Zones i HA-appen. Da kan du definere en sone som trigger en event/automasjon. Men da vil den åpne seg både hvis du kommer gående, syklende eller kjører bil. Hvis HA i tillegg vet om du kjører bil så kan du legge det inn som en forutsetning i automasjonen. Evt om du kan si at du beveger deg i mer enn en gitt hastighet ved å definere en sone utenfor der igjen som gir deg en mulighet til å måle tiden det tar fra en sone til en annen og gjøre noe lurt med det.

 

Åpne garsjeporten når du setter deg inn i bilen... hva med en sensor i setet eller kanskje en knapp på veggen rett ved siden av bilen? :)

 

Igjen, hvis bilen har integrasjon mot HA, avhengig av hva du vet i HA, kan du vil finne et sett med forutsetninger som må være oppfylt for at man skal kunne vite (sterkt anta) at nå skal bilen kjøres ut av garasjen.

 

Jeg trykker på en knapp i garasjen når jeg skal ut å kjøre og gir beskjed til Siri om å åpne den når jeg er på vei hjem.

 

Edit: Siden det står på profilen din at du kjører Home Assistant så antok jeg bare at det er der du vil styre det :) 

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 09/11/2021 at 22:33, hi-90 said:

Men kunne tenkt meg en automasjon så gjorde slik at når jeg satte meg i bilen så gikk porten automatisk opp og lukkes i det jeg har kjørt ut. Samt at den åpnes i det jeg er f eks 100m unna bolig og lukkes i det bilen er parkert i garasjen igjen?

 

Jeg har er IR "gjerde" foran åpningen på garasjeporten. Når strålen krysses (av en bil) og den blir "åpen" igjen, blir porten lukket 3 sekunder etter at strålen ble ubrutt. Fungerer utmerket for inn- og utkjørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.