Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Måle strømforbruk på hvitevarer?


Anbefalte innlegg

Hva er anbefalt for å få målt strømforbruk på diverse hvitevarer?

 

Kunne tenkt meg å fått loggført forbruk på matlaging, klesvask/tørk, oppvarming og varmtvann. I tillegg hadde det vært fint om det var mulig å få inn en form for styring ut i fra strømprisene. Feks at strøm kuttes til vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskemaskin i de tidspunkt strømmen er på sitt dyreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ProphetSe7en skrev (59 minutter siden):

Feks at strøm kuttes til vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskemaskin i de tidspunkt strømmen er på sitt dyreste.

Det tror jeg er lite lurt. Vil disse maskinene fortsette programmet sitt? Hva om oppvaskmaskin nettopp er ferdig med å varme opp vann og så tar du strømmen i minimum en time (vanligvis 3-4 timer). Da må den enten fortsette med kaldt vann eller varme vannet på nytt.

Du trenger heller ikke måle forbruket direkte. Ofte er det nok å vite at et apparat er påslått. Jeg måler energibruk på varmtvannstank, men jeg gjør det ved hjelp av en temperaturmåler. Varmeelementet er 2kW og er temperatur på vann stigende så vet jeg forbruket. Oppvask- og vaskemaskin er også ganske forutsigbare i sin energibruk. Men selvsagt kan en sette inn en kontakt som måler forbruk på ovner og hvitevarer. Jeg for min del er skeptisk til slike. Effektene er ofte oppe i 2kW på slike apparater og slike kontakter en setter inn mellom støpsel og veggkontakt virker ofte å være lagd for lys og andre apparat som bruker lite strøm. Går du for en slik løsning, ikke spar penger på de.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måler forbruket med 16A-innstikkmoduler, og det har fungert upåklagelig i mange år. Jeg kommer ikke til å slutte med det. Men jeg skrur dem ikke av og på med dem, med mindre det er krise (f.eks. at vaskemaskinen ble gående da vi gikk ut eller noe slikt).

 

Forbruket til den nye vaskemaskinen varierer faktisk en del avhengig av hvilket program og temperatur man bruker. Oppvaskmaskinen går stort sett på det samme programmet uansett, og der er forbruket forholdsvis likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.