Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problemer med å inkludere z-wave enheter


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Holder på å hjelpe en kompis med å installere Home Assistant med en Aeotech z-stick gen 5 på en rpi4

Men jeg plages veeldig!

 

Kjører selv Homeseer, så har ikke så mye erfaring med Home Assistant.

Har fått Z-wave JS og zwave2mqtt opp å gå. 

Har fått inkludert en sensative strip og en namron dimmer.

Han har installert namron dimmer på alt av lys, så det er vel 15-20stk totalt i huset.

Varmen styres av Z-term3.

 

Problemet er bare å få inkludert alt utstyret! 🤬

 

Plagdes utrolig mye der pi'n var tenkt å skulle stå, så den ble flyttet ned på stua for å komme i gang og få noen enheter inkludert for å forbedre rekkevidden.

Første inkludering etter at jeg byttet gikk fint. Fikk inkludert en namron dimmer på første forsøk.

Prøvde så å inkludere z-term3 som er montert like under. Den feiler gang på gang..

Prøvde så å inkludere en annen namron dimmer i naborommet. Den er ca 2-3 meter unna og 1 lettvegg imellom. Denne feiler også.

Når jeg inkluderer, så velger jeg "No encryption", siden jeg har erfaring fra HS at det kan gjøre problemene litt verre.

Har for øvrig også prøvd med default encryption, men ikke noe bedring der.

 

Er det noen som har noen tips? 

Kan da ikke være SÅ vanskelig å få inkludert enheter i Home Assistant med z-stick?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Tore skrev (Akkurat nå):

For det første: Bruk originalt (krafitg nok) strømadapter på RPI.

Ellers er Z-term litt kinkig å få inkludert har jeg opplevd. Må prøve flere ganger.

Jeg bruker å la zwave2mqtt avgjøre encryption. "Default" i zwave2mqtt.

Kjør heller ZWave JS, som støtter S2-kryptering ut av boksen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input!

Ser at jeg var litt upresis. 😶

Bruker Zwavejs2Mqtt add-on. Så da må jeg vel ha Z-wave JS integrasjonen?

 

 

Har en 2,4a strømforsyning nå, men har ordnet meg en 10m nettverks kabel og en powerbank med 3A utgang. For å prøve å flytte meg nærmere alle enhetene.

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan både bruke zwavejs2mqtt og zwavejs i HA. 
Zwavejs2mqtt må settes opp som et kontrollpanel mens zwavejs i HA må configueres til å bruke WS socketene til zwavejs2mqtt, da får du det beste fra begge løsningene.

 

Vedr å flytte rundt på Zstick er ikke dette anbefalt da det lager feil routing, du har network wide inclusion så heller start der. 

Regner med at du også bruker USB forlengelse kabel på zstick, da rpi har problemer med RF støy.

Endret av geirra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, geirra said:

Regner med at du også bruker USB forlengelse kabel på zstick, da rpi har problemer med RF støy.

 

Jeg har jo lest tidligere at det er anbefalt, men det har gått helt i glemmeboken..

Etter å ha koblet til en USB forlenger, så ble det plutselig vesentlig enklere, ja!

 

Har fått inkludert mange z-term3, men sliter fortsatt med den jeg plagdes med i starten.

Selv med en reset, så vil den ikke.

Vet ikke hvor problemet ligger, om det kanskje er selve termostaten det er noe feil med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JohnMartin skrev (19 timer siden):

 

Jeg har jo lest tidligere at det er anbefalt, men det har gått helt i glemmeboken..

Etter å ha koblet til en USB forlenger, så ble det plutselig vesentlig enklere, ja!

 

Har fått inkludert mange z-term3, men sliter fortsatt med den jeg plagdes med i starten.

Selv med en reset, så vil den ikke.

Vet ikke hvor problemet ligger, om det kanskje er selve termostaten det er noe feil med.


Har selv hatt en ztrm3 som nekter å inkluderes uansett hva man gjorde. Ble retur og den nye inkluderte på første forsøk på samme lokasjon.
Kan være en defekt enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eksludering av ztrm3 er vel samme funksjon som ved inkludering.

Gjør jeg det, så står den fortsatt bare å spinner til jeg får error.

Skjer dette, så skal jeg i henhold til manualen ta en factory reset.

Selv etter  at det er gjort, så oppfører den seg helt lik.

 

Spørs om den er delvis defekt, ja.

 

3 hours ago, geirra said:

Har selv hatt en ztrm3 som nekter å inkluderes uansett hva man gjorde. Ble retur og den nye inkluderte på første forsøk på samme lokasjon.
Kan være en defekt enhet.

 

Tok du kontakt med heatit direkte, eller der du kjøpte den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.