Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mulig å beregne «månedsmaks»?


Anbefalte innlegg

Med all fokusen de siste dagene på den nye effekttariffen som kommer på nyåret, så er jeg litt nysgjerrig på hvordan jeg ligger an pr i dag.

Er det kanskje noen smarte hoder her inne som allerede har en måte å måle gjennomsnitts forbruk pr time med tibber?

Har både HS3 og Home Assistant kjørende, så om noen har en løsning/oppsett for noen av de, så har det vært kjekt å fått litt input. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir det vel ikke gjennomsnittlig peak effekt, bare forbruk den timen.

stigvi skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal du "måle" det? Det kommer jo fra Tibber i klartekst i form av en teller som teller opp ditt kwh forbruk. For hver hele time tar du din nye kwh stand og trekker i fra forrige times kwh stand.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (5 minutter siden):

Hva er "gjennomsnittlig peak effekt"?

Er vel neppe korrekt begrep, men det som blir grunnlaget for nye effektariffen.

Målet å holde seg under 5kw i gjennomsnittseffekt pr time (kan variere med nettselskap), for å slippe dyrere nettleie.

Jeg sampler importert strøm hvert sekund fra egen måler. Så tar jeg gjennomsnittet på klokketime.

Ser at høyeste gjennomsnittstime i dag hadde 1,3kw (og høyeste enkeltavlesning var 4,1kw)

 

Endret av Ravn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke høyeste effekt du skal betale for. Det er månedens høyeste forbruk av energi innenfor en klokketime. Siden det er energi som er grunnlaget og ikke effekt så kan en altså bruke kwh telleren som Tibber gir deg.

Edit: Det er også kwh telleren netteier bruker så den er uansett fasit i forhold til å bruke egne algoritmer.

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være jeg har misforstått hele greia. Føler det står forskjellige ting over alt. Hvis det du sier stemmer så er det jo ingen problem å bruke tibberdatene som du sier.

Men litt rart at min netteier referer til gjennomsnitts og høyeste effekt i kw i så fall?

 

Sitat

Ny nettleie vil bestå av et kapasitetsledd og et energiledd. Kapasitetsleddet erstatter dagens fastledd og vil være inndelt i ulike trinn. Hvilket trinn du plasseres inn på hver måned, bestemmes av den høyeste strømtoppen (månedsmaks) du har i måneden. Altså hvor mye strøm du bruker samtidig (kilowatt) i snitt på en time. 

 

Her er hvordan jeg får det fra netteier (og sikkert lesteste måte for trådstarter å sjekke hvordan man ligger an):

(Dette er Lyse Elnett)

 

Så da skulle jeg ligge greit an. Greit at huset stort sett klarer å ha toppene mellom 22-06 hvor det også skal være lavere tarriff.

bilde.png.d4e201f041dd721879f9f7d97f1be40a.png

Endret av Ravn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravn skrev (11 minutter siden):

Altså hvor mye strøm du bruker samtidig (kilowatt) i snitt på en time. 

Lyse prøver bare å forklare hva energi er uten å bli for avanserte i bruken av tekniske termer. Det er altså energi det snakkes om og måleenheten er kWh.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (5 minutter siden):

uten å bli for avanserte i bruken av tekniske termer.

Nåja, det nytter ikke å snakke om epler når det handler om appelsinjuice... De som lever av dette burde ikke snuble i begrepene, det hjelper i alle fall ikke menigmann at de snakker feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.

Men nå er det vel litt opp til hvert enkelt nettselskap hvordan de skal innføre dette?

På elvia sin nettside står det forumlert slik som stigvi sier, mens jeg leser noe annet ut fra teksten hos lyse. Om det er forskjellig eller bare dårlig språk/begreper vites ikke.

stigvi skrev (1 minutt siden):

Klepp Energi har i allefall vett nok til å bruke rette begreper

Ja det får jo en helt annen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyse kan ikke måle høyeste effekt du tar ut. Jeg tviler sterk på at måleren sender dette inn til Lyse. Dessuten er det helt meningsløst å snakke om høyest effekt uten å samtidig nevne tid. Hva om du kortslutter en kurs og du bruker 200A i et millisekund før sikringen kobler ut. Skal du betale for 50kW? Du har bare brukt 0,000013kWh

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett skal det være gjennomsnitt på en time, så 1ms med 200A blir ikke så mye.

Men du er enig i at Lyse Elnett sin tekst gir ett annet bilde enn klepp energi, eller er det jeg som har tungt for det :) (Meget sannsynlig forklaring det og)

 

Sitat

Ny nettleie
Ny nettleie vil bestå av et kapasitetsledd og et energiledd. Kapasitetsleddet erstatter dagens fastledd og vil være inndelt i ulike trinn. Hvilket trinn du plasseres inn på hver måned, bestemmes av den høyeste strømtoppen (månedsmaks) du har i måneden. Altså hvor mye strøm du bruker samtidig (kilowatt) i snitt på en time. 

Trinnene er inndelt med 5 kilowatt per trinn opp til 25 kilowatt. Deretter er trinnene inndelt med 25 kilowatt per trinn. De fleste privatkunder er på trinn 1 og 2, som er henholdsvis 0 - 5 kW og 5 - 10 kW. 

Energileddet vil ha en pris på dag, og en lavere pris om natten (klokken 22.00 - 06.00).  Elavgiften som blir tatt inn sammen med nettleien påvirkes ikke av endringen i nettleie, men fastsettes av Stortinget.

Du finner informasjon om hvor mye strøm (kW) du bruker samtidig ved å logge deg inn på MinSide og klikke på "Effektkurver".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si gjennomsnittlig effekt i løpet av en time er bare en mer tungvint måte å si det på enn å bruke kWh

Når de i tabellen bruker kW og samtidig nevner høyeste effektuttak i perioden så er det feil av Lyse. At alle dine høyeste effektuttak er på slaget hver hele time er jo litt avslørende. Jeg synes Lyse burde brukt riktige begreper, men jeg har bodd mange år i Stavanger og Sandnes og godt kjent med de. Det er lite som overrasker i fra den kanten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja blir spennende å se hvordan "vanlige" folk skal forholde seg til dette.

Jeg sendte like greit en forespørsel til Lyse elnett og bad om en avklaring, men jeg regner med at du har rett.

 

Så la til i databasen at den lagrer hver time importert kwh nå - kwh for en time siden, og da bør det være den høyeste verdien i løpet av en måned som skal være under 5kwh?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravn skrev (9 timer siden):

Så la til i databasen at den lagrer hver time importert kwh nå - kwh for en time siden, og da bør det være den høyeste verdien i løpet av en måned som skal være under 5kwh?

Det stemmer. Den høyeste verdien i løpet av en måned. Klepp Energi har en slik kurve som vist nedenfor. Har Lyse noe slikt? De har jo tabellen, de burde kunne vist de samme dataene i kurveform.

image.thumb.png.3004edacfdd53471d79ed32b9ef4f153.png

Ravn skrev (9 timer siden):

Jeg sendte like greit en forespørsel til Lyse elnett og bad om en avklaring, men jeg regner med at du har rett.

Jeg har hatt Lyse som kunde i to forskjellige sammenhenger og jeg mistenker at websidene de har er utformet av noen som tror spenning kommer fra en bok eller film og som ikke har anelse om hva forskjellen på strøm, effekt og energi er. Noen med ingeniørbakgrunn burde lest korrektur hos de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å løse dette (altså å sørge for at jeg aldri passerer 5 kWh på en time) på følgende måte med HomeSeer og Tibber Pulse:

 

Har laget en global variabel i HomeSeer som heter consumption_prev_value. Den oppretter jeg i startup.vb, siden globale variable slettes ved restart. Setter den ved oppstart til gjeldende verdi av "Realtime AccumulatedConsumption" i TibberSeer. Jeg har et script i HomeSeer som oppdaterer denne variablen hver hele time.

Så har jeg laget en virtuell device i HomeSeer som heter RealTime Hourly Consumption. Den oppdaterer jeg vha et script hver gang Realtime AccumulatedConsumption endrer seg. Verdien settes til ("Realtime AccumulatedConsumption"-consumption_prev_value). Da har jeg til enhver tid en device i HS som viser hvor mye strøm jeg har brukt siste timen.

 

Har også opprettet en virtuell device som heter Power Level. Denne bruker jeg til å styre strømforbruket. Lager et script som kjører hver time som setter Power Level avhengig av om strømmen er billig eller ikke (relativt sett til dagsprisen, litt logikk med standardavvik osv). I tillegg monitorerer jeg RealTime Hourly Consumption, og dersom jeg passerer et gitt nivå, feks 4 kWh, setter jeg Power Level i sparemodus (overstyrer da strømprisen som var utgangspunktet for innstilling denne timen).

 

Jeg styrer også varmen via HS. I dette scriptet skrur jeg opp temperaturen ved lav Power Level, og ned varmen dersom Power Level tilsier at jeg må spare strøm. I tillegg (og viktigst) skrur jeg av varmtvannstanken og senker temperatur på varmekabler. Sender også en advarsel via pushover dersom dette ikke er tilstrekkelig så jeg kan skru av tørketrommel eller annet (men det tror jeg ikke jeg kommer til å trenge).

 

Screenshot from 2021-11-18 19-02-55.png

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (På 12.11.2021 den 22.04):

Det er ikke høyeste effekt du skal betale for. Det er månedens høyeste forbruk av energi innenfor en klokketime. Siden det er energi som er grunnlaget og ikke effekt så kan en altså bruke kwh telleren som Tibber gir deg.

Edit: Det er også kwh telleren netteier bruker så den er uansett fasit i forhold til å bruke egne algoritmer.


Beklager, om jeg oppfatter riktig (har lest igjennom tråden, og er nok fremdeles tett i pappen ennå). Jeg synes alltid komfyr er en grei eksempel-aparat i hjemmet som trekker masse strøm. Så la oss si at vi skrur på 2 kokeplater som til sammen trekker 6800w, denne bruker jeg i 15min.

6800w / 0,25 = 1700Wh

Så hvis det første energileddet som kanskje flere har er 0-5KWh, så har man da spist opp 1,7KWh på 15min. Så i den resterende time så må man være mer forsiktig, spesielt hvis man ikke har full kontroll på panelovner som skrur seg av og på i hytt og gevær.
 

Om jeg har misforstått, så bare korriger meg. Strøm er ikke min sterke side, ei heller automasjon som jeg forsøker å lære meg med å benytte HA.

Så den dagen, med det høyeste snittet (over 24 timer)) er den som danner grunnlaget prisingen av  leddet for resten av måneden.
Det beste hadde vel vært om det hadde vært flere lavere ledd f.eks 0-2KwH og 3-5KwH, slik at de som er super-flink kommer ned på et lavt ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prizm78 skrev (1 minutt siden):

6800w / 0,25 = 1700Wh

Så hvis det første energileddet som kanskje flere har er 0-5KWh, så har man da spist opp 1,7KWh på 15min. Så i den resterende time så må man være mer forsiktig, spesielt hvis man ikke har full kontroll på panelovner som skrur seg av og på i hytt og gevær.

Det ser helt riktig ut 👍

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prizm78 skrev (1 time siden):

Så den dagen, med det høyeste snittet (over 24 timer)) er den som danner grunnlaget prisingen av  leddet for resten av måneden.

Nå er det opp til hver netteier og hvordan det er hos deg der du bor er ikke godt for meg å vite. Men mange netteiere har gått for en modell der den timen i løpet av en måned med størst forbruk setter prisen. De bruker ikke snitt over 24 timer.

Hvilken netteier er det der du bor?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Nå er det opp til hver netteier og hvordan det er hos deg der du bor er ikke godt for meg å vite. Men mange netteiere har gått for en modell der den timen i løpet av en måned med størst forbruk setter prisen. De bruker ikke snitt over 24 timer.

Hvilken netteier er det der du bor?

Her er det Eliva, så har ikke fått lest meg opp hva de har tenkt å gjøre ennå. Har ikke kommet kommet så langt i researchen min ennå. Men hvis man tar bort den ene parameteren min (snitt over 24 timer), blir det kanskje mer riktig da mon tro? Altså. Man har pirmært 5KWh på første trinn, bruker man komfyren på 6800W i 15min så blir jo det 1,7KWh. Så da har man resterende 3,3KWh på den timen.

Men selvfølgelig det kommer jo helt ann på hva Elvia velger hvordan de skal kjøre dette, men for meg virker det som om at de fleste tar første trinn på 0KWH -> 5KWh. Kjører Tibber nå og den holder seg så si hele tiden under 2KWh. Men likevel greit å har kontroll på strømstyring i boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.