Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Alarm for timesforbruk?


Anbefalte innlegg

Hei! Elvia (og muligens andre) nettleverandører av strøm setter fra 1 Jan pris ut i fra den timen du brukte mest strøm forrige måned.

 

Ut i fra dette så tenkte jeg det kunne være kjekt å få et push varsel på tlf når man er i ferd med å bruke veldig mye for en time. Kanskje også at smarte strømplugger skrur seg automatisk av.

 

Jeg er utvikler så jeg kan å programmere. Men har ingen erfaring med å scripte/programmere til automatisering slik. Hvordan går jeg frem? Hva slags utstyr trenger jeg? Har en Tellus hjemmesentral samt en rasberry pi 1st gen som begge ligger og støver, samt Tibber pulse/strømabo og åpnet HAN-port.

Endret av ness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik gjør jeg det og hvis du søker litt så finner du andre sine løsninger. Problemet er at han-porten gir deg forbrukt energi bare hver time og på etterskudd. Hvis du vil være i forkant så må du selv lage noe for å integrere opp effekten som måleren rapporterer ca hvert 2. sekund for å få forbrukt energi hittil innenfor en time. Tipper du må over på noe annet enn Telldus Live også....... Home Assistant har mulighet for å integrere og å splitte opp i timesforbruk, men det må konfigureres. Det er bare byggeklosser i Home Assistant som du setter sammen ved hjelp av konfigurering og skripting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ness skrev (25 minutter siden):

Hvordan går jeg frem?

Linken til stigvi inneholder mye god informasjon. Lenge siden jeg var borti Telldus men er ganske sikker på at du må over på en litt mer avansert platform. Det meste kjører på RPi...

 

Alarm blir litt defensivt synes jeg, automatikk er myyye bedre. Du trenger fjernstyrte brytere på last som du kan unnvære i perioder slik som vv.bereder og varmekabler så er du kommet et godt stykke på vei... Og det er nokså enkelt å lage en kontinuerlig timesmåler når du har sanntidsdata fra TibberPulse.

 

 

....og, velkommen til forumet @ness , mange flinke og hjelpsomme folk her.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (4 minutter siden):

Og det er nokså enkelt å lage en kontinuerlig timesmåler når du har sanntidsdata fra TibberPulse.

Når jeg tenker meg om så tror jeg faktisk Tibber gir deg akkumulert timesforbruk oftere enn hver time via sitt api. Tibber integrerer opp effekten for deg så du slipper å gjøre det selv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
On 15/11/2021 at 19:27, Moskus said:

Interesting. Denne får jeg vel legge inn i TibberSeer, den har gått meg hus forbi.

Hvordan kan Tibber rapportere akkumulert forbruk oftere enn hver time når det som sendes ut på HAN-porten ikke er oftere enn hver time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (På 5.5.2022 den 21.03):

Ja. Gjelder for gjeldende klokketime. Så er klokka 16:05 så er det forbruket de siste 5 minutter, er klokka 16:50 gjelder det for de siste 50 minutter.

Då er den lagt inn som "sikring" på forbruket. Hvis den blir over 4,5kWh blir det akuttsparing.. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (På 7.5.2022 den 14.39):

Hvordan kan Tibber rapportere akkumulert forbruk oftere enn hver time når det som sendes ut på HAN-porten ikke er oftere enn hver time?

Fordi de får data hvert 2,5 sekund. Resten er matematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Moskus said:

Fordi de får data hvert 2,5 sekund. Resten er matematikk.

Data de får hvert 2,5 sekund inneholder ikke akkumulert forbruk. Bare effekten. Da må en anta noe om effekten mellom målepunktene for å kunne beregne forbruk. Stemmer sikkert ganske bra med virkeligheten.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (På 9.5.2022 den 16.04):

Bare effekten. Da må en anta noe om effekten mellom målepunktene for å kunne beregne forbruk.

Det er vel ikke øyeblikks-effekten man får ut? Det er vel snittet over de siste 2,5 sekunder. Da har man effekt og tid, og kan regne ut resten med en akkumulert sum. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16/05/2022 at 15:15, Moskus said:

Det er vel ikke øyeblikks-effekten man får ut? Det er vel snittet over de siste 2,5 sekunder. Da har man effekt og tid, og kan regne ut resten med en akkumulert sum. :) 

Ja, kanskje det. Er det klart dokumentert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (På 20.5.2022 den 23.49):

Ja, kanskje det. Er det klart dokumentert?

Pass. Jeg bare tok utgangspunkt i det mest logiske, men det er ikke sikkert det er sant. :) 

Jeg har også lagt 0 innsats i å prøve å finne det ut, da det ikke er  nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 23/05/2022 at 15:14, Moskus said:

Pass. Jeg bare tok utgangspunkt i det mest logiske, men det er ikke sikkert det er sant. :) 

Jeg har også lagt 0 innsats i å prøve å finne det ut, da det ikke er  nøye.

Da har jeg testet dette litt. Effekten som rapporteres via HAN-porten hvert 2.5 sekund er nok øyeblikksverdier og ikke gjennomsnittet for 2.5 sekunder. Uansett så blir resultatet av å summere 2.5 sekund verdiene veldig likt det kWh forbruket som rapporteres hver time. For mitt bruk (styre strømforbruket per time) så er det mer enn bra nok.

 

Her er noen eksempldata:

 

Consumed kWh for this hour (based on 1440 samples): 0.9810001880787038
Consumed kWh last hour: 0.9799999999959255

 

Consumed kWh for this hour (based on 1440 samples): 0.5072861226851855
Consumed kWh last hour: 0.5099999999947613

 

Consumed kWh for this hour (based on 1440 samples): 0.5883383699845695
Consumed kWh last hour: 0.5900000000110595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.