Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dine automasjonstabber!


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er en tabbe..... men jeg har i lengre tid lurt på hvordan jeg har 'automatisert' ovnene mine i forhold til nattmodus. Jeg var tydeligvis ikke flink til å rydde opp i ubrukte virtuelle knapper når jeg satt dette sammen, og til slutt ble jeg for redd til å endre på noe da alt fungerte som det skulle.

 

Brukte deretter en del tid på å finne ut hvordan ting hang sammen, før jeg til slutt oppdaget at selve termostaten var betjent med intern timer (som jeg hadde satt). 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter en ukes juleferie ser jeg at det har vært unødvendig varmt på vaskerommet:

DC9527CC-ED01-4B3E-9B63-C409A249E40C.png.89d16fd41ff87a547d483360bdf38a3f.png

 

Har visst glemt å legge til senking av den termostaten i «feriemodus», bare i «bortemodus» (som ble satt når vi dro)... jaja, like greit at Multireg v1 ikke har strømmåling! :P 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har for tiden litt trøbbel med en Fibaro Dimmer 2.

Som et trinn i feilsøkingen i går kveld, tok jeg en factory reset av den. Prøvde å få den inn igjen med "replace node" og "remove bad node", men ingen av de så ut til å fungere som jeg trodde. Etter en vanlig "add node", så kom den inn igjen, men som en helt ny node. Rakk ikke feilsøke noe mer før jeg la meg...

 

Så i dag tidlig, når jeg aktiverte "morgen"-modus, så har jeg 5-6 events som dimmer flere av lysene sakte opp over noen minutter.

Et slikt event ser slik ut:

image.thumb.png.73f83851a3f7b4bff3602bb6f8f3987d.png

 

Problemet er at noden 372, som var trappa, ikke lengre eksisterer, siden den har blitt lagt til som en helt ny node!

Hva skjer da, når man prøver å sende en kommando til en "død" node hvert 6. sekund med "wait for script to finish before continuing"? Jo, ALT stopper opp! Jeg merket det ikke til å begynne med, men la plutselig merke til at lysene lyste så svakt. Prøvde å dimme opp lysene med HSTouch og direkte i HS, men ingen respons. Fikk deaktivert alle "increment"-events, men fortsatt ingen respons.

 

Et halvt minutt fra loggen så slik ut:

image.thumb.png.5bd8f11c84349d1e52182c444e8e191a.png

 

Jeg deaktiverte Z-wave-interfacet og enablet det igjen, men det hjalp ikke.

"Transmit queue" var også 0, men det virket som kommandoene lå i mesh-nettet et sted! :o 

 

Etter en drøy time begynte plutselig lyset på stua og dimme hurtig opp og ned - det slo meg at det kunne stemme med det jeg forsøkte fra HSTouch en time tidligere...

 

Nå har det gått 4 timer, og endelig ser det ut til at alt fungerer som før igjen. :o:) 

  • Thanks 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Rett før vinterferien programmerte jeg opp en "innbruddsmodus" med blinkende lys. Tanken er at hvis noen av bevegelsessensorene trigges når husalarmen er på, så er det kanskje innbrudd, og da kan godt lyset si fra på sitt vis, ved å dimme opp og ned alle lysene i huset (godt synlig ute), samt at RGB led-striper blinker rødt. 

 

Jeg hadde mine anelser om at sensorene kunne trigge feilaktig, så jeg satte dette til kun å blinke i ett minutt. I OpenHAB programmerte jeg dette med en virtuell switch (item) som settes på når huset tror det er innbrudd, og så skrus den av igjen med 'expire'-bindingen etter ett minutt. Et minutt er vel ikke for flaut at huset ditt står og blinker. 

 

På telefonen på hytta i vinterferien får jeg beskjed om at huset er "innbruddsmodus" - vel det var vel neste å forvente tenkte jeg. Sjekket det jeg kunne fra remote at lyset ikke stod og blinka - så bra ut da den virtuelle switchen var avskudd slik den skulle.  Dagen etterpå gjør jeg av andre grunner en restart av OpenHAB-instansen (tror det var Netatmo-bindingen som trengte et spark, og sparket var enklest med en restart). Senere samme kveld blir kona oppringt av en nabo som hinter om at huset står og blinker!! #%&? (og ja, i timesvis)

 

Rask innlogging i huset fikk skrudd av blinkinga, men jeg måtte tenke endel før jeg skjønte hva som hadde skjedd. Det skulle jo bare kunne blinke i ett minutt. Teorien min er at expire-bindingen kun satte item til 'undefined'. 'Undefined' ble ikke lagret til InfluxDB som en gyldig verdi, så i InfluxDB (som er mitt "persistence storage") så var innbruddsswitchen fortsatt på. Når OpenHAB restarter, henter den forrige verdi på alle items/devices fra InfluxDB - og der var jammen innbrudsswitch på. Og expire-binding blir ikke aktivert når en item startes opp på denne måten, så da var det ingen regler igjen for å skru av blinkinga...

 

Fikser i etterkant: Expire-binding bør sette tilstand til OFF, ikke bare til undefined, slik at OFF også  lagres. Når blinkeregelen aktiveres, setter den også i gang sin egen timer på ett minutt som også skrur av modusen - dobbelsikring i tilfelle krøll med expire.  Og med litt ekstra pushovermeldinger når blinking startes opp. Og som siste skanse: For øyeblikket er linjene som faktisk gjør blinking kommentert ut :)

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, kjenner meg igjen i den der! Jeg hadde en regel som gjentok PÅ kommando til lyset på et rom hver gang lysbryteren ropte PÅ (433 med litt dårlig dekning).. Denne kom på et tidspunkt i motfase, selvfølgelig mens jeg var på jobbreise på andre siden av kloden.. Jeg fikk etterhvert logget inn remote og stoppet det, men da var WAF allerede på 0. ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt dette er en automasjonstabbe eller ikke kan vel diskuteres, men det var ihvertfall rimelig snodig.. :)

Sitter på hjemmekontor i dag, og har vaskedame her. Hørte at det begynte å pipe noe fryktelig i platetoppen (den gjør det når den registrer vann på, og vann brukes jo gjerne når en vasker.)
Har en Aeotec Heavy duty switch på den, så jeg skulle slå av for å slippe lyden, men Imperihome ville liksom ikke.. Prøvde så via web-interfacet til HS3, men heller ikke der gikk det. Tenkte ikke mer over det da jeg egentlig var dypt inne i en sak på jobb, men litt senere fikk jeg en følelse av at "noe" var galt, så jeg sjekka loggen.

Z-wave var helt tydelig ikke som det skulle være, masse i kø, og ingen ting svarte, MEN den påsto at interfacet var helt fint.

 

Restarter plug-in, og problemet arter seg likt, så da begynner jeg å forsøke interface. Den sliter med intieringen..
Etterhvert ser jeg et veldig merkelig navn samtidig som jeg stusser noe voldsomt på hvorfor Z-net skal kjøre på ip'en jeg har satt til Deconz...

I feltet for interface står det ZnetDeconz :P
Det skal jo ikke være mulig! Begynte å spekulere på mulig ip-konflikt, men det var ikke tilfelle, viste seg at Z-net var gått ned da jeg har kommet borti strømforsyninga slik at den var uten strøm.

 

Når jeg satte i strømmen igjen kom Z-net fint opp, og alt fungerer tilsynelatende fint, men det virker veldig merkelig at HS3 skal forsøke å hekte seg på rpi'en som kjører Deconz - det er en helt standard Raspian-installasjon med Deconz, ikke noe som helst mer..

 

Mulig tiltak fra min side må vel være å sette de på forskjellige VLAN's, men det blir nokså feil i mitt hode. VLAN er gode greier, men disse enhetene bør jo være på det samme.

 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Om hvorfor en ikke skal tenke at lysbrytere er bare til pynt og i veien når en har smarthus 

Rett og slett en tabbe som kan virkelig skade WAF'n.

På doen nede har jeg et sånn system, magnet bryter slår på en z wave innskruings plugg i vanlig lampekontakt. Og lysbryteren må stå på for at det skal funke, den har ingen innvirkning på å slå på lyset. Det må gå via homeseer (eneste i huset som er slik). 

Så når madammen da kommer med dårlig mage og styrter inn på doen, og smeller igjen døren. For så å smelle opp igjen døren, og mens det fortsatt er mørkt på dassen og hun driver å smeller opp og igjen døren og skriker "DETTE SYSTEMET SKAL UT!!!" så slår lyset seg på etter omtrent 5 ++ sekunders delay. Jeg står på vaskerommet ved siden av og småhumrer inni meg, hadde jeg ledd høyt hadde nok jeg røket ut med systemet også :P så får vel kanskje gjøre akkurat det rommet litt smartere. 

  • Haha 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, petersv skrev:

Hvor mange ampere trekker du på 5V?

 

 

det skulle da ikke være så mange, hadde et ethernet-shield og 2 av 4 rele (https://www.ebay.com/itm/4-Channel-5V-Relay-Module-for-Arduino-TTL-Logik-LW/182304204477?epid=1382243109&hash=item2a722d66bd:g:rugAAOSwYIxX9cFm)

 

har en mistanke om at det kan ha vært en jordfeil på +5v, og dermed har det gått mye strøm, alternativt har ikke sporet vært dimensjonert for å hente ut så mye strøm som releene trakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har en avfukter i krypkjelleren som jeg startet opp igjen nå til våren, men litt smartere enn før. Avfukteren har fuktsensor selv, men jeg syntes at den lot ting gå litt for langt, at det ble tørrere enn nødvendig. Jeg satte på en Fibaro-plugg jeg hadde liggende, og satte opp noen regler om å skru seg av og på etter målt fuktnivå.

 

Syntes imidlertid det var litt rart at den fortsatt gikk så ofte, selv om krypkjelleren var knusktørr. Så begynte jeg å tenke på hva det forrige jeg brukte akkurat den pluggen til... juletre! 

Hadde faktisk slettet event som skrudde treelysene av og på til rett tidspunkt, men så kom jeg på etter hvert at det var en binding til...

 

Jeg hadde glemt at jeg hadde satt opp en Z-wave association fra den ledige bryteren i 2-pol-bryteren på kontoret, så vi manuelt kunne skru av og på juletreet derfra.

Hver gang junior skrur av/på lyset på kontoret så masher han handa si over begge bryterne, og har dermed skrudd av og på avfukteren i krypkjelleren ?

 

Tok meg en måned å finne ut av dette...

  • Like 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2018 den 22.22, Godot skrev:

Har en avfukter i krypkjelleren som jeg startet opp igjen nå til våren, men litt smartere enn før. Avfukteren har fuktsensor selv, men jeg syntes at den lot ting gå litt for langt, at det ble tørrere enn nødvendig. Jeg satte på en Fibaro-plugg jeg hadde liggende, og satte opp noen regler om å skru seg av og på etter målt fuktnivå.

 

Lever avfukteren ennå?

 

Jeg vet ihvertfall Meaco DD8L har en tendens til å ryke hvis de får strømmen kuttet tvert for mange ganger (de trenger å få kjølt ned et roterende varmeelement på riktig måte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for heads up, det er en DD8L, og jeg har lurt på om dette kunne bli et problem, det er jo samme med prosjektører som må kjøles ned en stund før de skrus av.

 

Den pumpa jeg hadde stående på denne tidligere fikk jeg ikke til å virke i vår, så foreløpig drenerer den til tanken sin. Den stopper altså på grunn av full tank, og så står det et varsel om dette på tableten i inngangspartiet. Da tømmer jeg tanken, og så starter den opp automatisk igjen når det blir over en viss fuktighet. Må typisk tømme et par ganger i uka, men jeg planlegger å borre et hull som er lavt nok til at det kan drenere direkte uten å måtte bruke pumpe.

 

Da må jeg kanskje tenke på en smartere måte å skru av på... det jeg har vurdert er å se på strømforbruket som Fibaro-pluggen rapporterer.

Noe slikt som at når rommet er tørt nok så venter den til strømforbruket har vært lavt en periode før den skrur av, da er ikke varmeelementet aktivt, men bare vifta.

Endret av Godot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bullhill skrev:

Kan du ikke bare sette ett rele på full tank? Lure den til å tro at tanken er full og den da stopper kontrollert selv?

Det var ingen dum idé, men jeg vet ikke hvor lett det er. Enten må man inn på kretskortet med en esp8266 eller gjøre noe mekanisk med tanksensoren?

 

Jeg har noe ubrukt og altså utestet kode for å kutte strømmen når effektuttaket fra avfukteren har vært under 50W en viss tid, men har funnet meg til rette med å ha avfukteren gående på høyeste RH i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte opp email varsling i en scene og sjekket telefonen for ny epost, uten hell.

Så antok det ikke virket og tenkte ikke mer på den saken før neste dag, da jeg mot normalt ikke hadde fått en eneste epost på telefonen.

 

Logget på domenet og fant ut at jeg har spammet epost kontoen min med 103378 eposter siste døgn...

"Heldigvis" er det ikke mulig å slette mer enn 250 eposter av gangen, så fikk god trening av å klikke, dra, slippe...    ... ca. 414 ganger.

 

Kunne vært mer uheldig, da jeg skulle reise bort i 14 dager dagen derpå...

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Teza skrev:

Logget på domenet og fant ut at jeg har spammet epost kontoen min med 103378 eposter siste døgn...

?

 

 

... men jeg tror vi med sikkerhet kan si at scenen trigges for ofte. ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiverte nattmodus og fikk umiddelbart pushvarsel om at uteboden sto åpen, og det bør den jo ikke gjøre. I det jeg åpner ytterdøra hører jeg en "alarm-ringing" i det fjerne - kommer da på at jeg har aktivert "skallsikring" sammen med nattmodus. Ved åpning av en dør så slås lyset på soverrommet på på maks og Nexa-ringeklokka i 2. etg spiller av en alarm-lyd. Mobilen lå igjen oppe, så da måtte jeg opp og hente den for å deaktivere skallsikringen. Slo av taklyset og ruslet ned igjen. Innser da at jeg ikke har noen egen alarmstyring, den er kun koblet mot nattmodus... så i stedet for å aktivere dagmodus og slå på alle lys i hele huset, så gikk jeg inn og deaktiverte eventet for ytterdøra. So far so good!

 

Lukket boddøra, men for å få den i lås måtte jeg åpne og lukke den en gang. Kommer inn og ser at taklyset står på maks på soverommet igjen! Innser at jeg har utløst "alarmen" på boden når jeg lukket og åpnet boddøra... 

 

Heldigvis la vi oss samtidig, så det var ingen "sure miner" over lys og alarmering... :P 

Nå står "lage alarm-styring" på TODO-lista!

  • Like 1
  • Haha 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nesten hver gang jeg har lyst på ny teknikk, snubler jeg, denne uken er ingen unntak.

 

Har plantet et 30 meter langt lavendelbed, langs en nyoppsatt støttemur, samtidig har jeg klargjort for å så ny plen.

Dette "må jo ha" automatisk vanning tenkte jeg, og gikk for Gardena smart system.

 

Var innom flere butikker for å få hjelp og ble vist en startpakke med controller, fuktmåler og vannventil: pris ca. 5000,-

Dette var jo dyrt og flott tenkte jeg og kjøpte 30 meter svetteslange, ny vannslange og nødvendige koblinger i tillegg.

Dermed hadde jeg vanning til lavendel plantene.

 

Men nysådd plen trenger jo vanning, så da begynte eventyret med å utvide vanningsanlegget.

Kjøpte 5 spredere og fikk beskjed om at det ikke var noe problem med å kjøre 3 spredere i serie, så kjøpte da to ekstra vannventiler til nesten 1800,- pr. stk og tok like greit med en ekstra fuktmåler til ca. 1300,-.

 

3 stk spredere var det ikke tilstrekkelig vanntrykk til!

2 stk spredere fungerte da jeg testet de, med de nødvendige slangelengdene.

 

Dog må vanntrykket ha vært meget godt den dagen jeg monterte alt, for i dagene i ettertid har vanntrykket vært for lavt for å kjøre 2 spredere i serie.

Dermed kan jeg kun bruke en og en spreder, og for å få det til har jeg ikke nok vannventiler, ei heller plass til flere vannventiler.

 

Etter mye leting fant jeg ut at Gardena har en smart irrigation enhet som kan tilkobles mitt eksisterende oppsett.

Med denne vil jeg kunne vanne 6 soner uavhengig av hverandre, hvorfor i granskauen kunne ikke forhandlerne informere om denne muligheten?

 

Så dermed har jeg måtte bestille en ekstra irrigation controller til ca. 2300,- + 6 ventiler og tilhørende bokser til ca. 3500,-

 

Så pr. i dag sitter jeg med en oppsmuldret lommebok og selvvanning til ca. 15700,- PLUSS endel tusen i deler og nye slanger...

Det var ikke dette jeg så for meg da jeg gikk ut av butikken med et Gardena smart system til ca. 5000,-...

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Teza skrev:

Så pr. i dag sitter jeg med en oppsmuldret lommebok og selvvanning til ca. 15700,- PLUSS endel tusen i deler og nye slanger...

Det var ikke dette jeg så for meg da jeg gikk ut av butikken med et Gardena smart system til ca. 5000,-...

 

Hehe, ingen har sagt at hjemmeautomasjon er billig, men det var kanskje i overkant... :P 

 

Minner litt om det prosjektet her ;):

https://m.facebook.com/StoriesFromNorway/videos/1989169107778390/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moskus endret tittelen til Dine automasjonstabber!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.