Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Prediktiv reduksjon av strømbruk - Effektariff nivå


kjetilsn

Anbefalte innlegg

Status i dag:

image.png.4b5ae1dd4c6c749587e3fdac5e33082f.png

Av rød ring så ser jeg at timeskifte gir utfordringer. En får gjerne en rask økning i estimert forbruk som gjør at mye i huset slås av.

Svingningene i grønt område stusset jeg over, men ser at toppene her sammenfaller med når ventilasjonsanlegget koblet inn varmeelement på 2kW. Nå er det blitt så kaldt ute at effekt på varmeelementet ligger på ca 150W og det løses ved at ventilasjonen slår av og på et 2kW element.

Blå ring viser at ut mot slutten av timen så stabiliserer det seg og det har det gjort i alle timer så langt i november. Men er fortsatt i tvil på om 4,8kWt/t er nok til å holde varmen og lade bil.

Pådraget klokken 11 er rundt om 60% og da er alle varmekabler avslått. Bil er der heller ikke så 4,8kWt/t er akkurat nok til panelovner for å få opp temperaturen til i ettermiddag.

image.png.bd8e014c54a594e2e7551d40c6f53c17.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (På 30.11.2021 den 11.09):

Status i dag:

Av rød ring så ser jeg at timeskifte gir utfordringer. En får gjerne en rask økning i estimert forbruk som gjør at mye i huset slås av.

 

 

Du kan forsøke å bruke dynamiske PID variabler. Rett før du går over til ny time kan du forsøke å redusere P verdien din en god del, slik at I leddet får jobbet seg rolig oppover, så etter kanskje 15 minutter skifter du tilbake den opprinnelige P verdien. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
daniel.h.iversen skrev (På 19.11.2021 den 12.38):

I neste release av Home Assistant vil Tibber integrasjonen ha to nye sensorer:
image.png.7b4e0bd69931c1179d420275fc0b6b48.png

Er det andre sensorer jeg bør legge til? 

Hei Daniel.

 

Strømregningen kommer som oftest på etterskudd kunne vært greit å fått opp maksimale timeforbruk for forrige måned.

Det er vel kanskje det som er mest aktuelt for folk å få oversikt over. For oss med HA betyr det ikke så mye.

 

Videre hadde det vært gøy med diskret digital sensor for "Price higher than Peak/offpeak1/offpeak2. Og kanskje perioden i antall timer frem til tilstanden endrer seg. Ser for meg at disse kan være nyttige iforhold til programmering av varmestyring.

 

Personlig mener jeg at CHEAP/../../VERY EXPENSIVE er ikke god å styre etter.

På tross av at variabelen er informativ kan man risikere at det blir for lenge til man får tilført varme.

 

Hører gjerne fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joffe skrev (45 minutter siden):

Hei Daniel.

 

Strømregningen kommer som oftest på etterskudd kunne vært greit å fått opp maksimale timeforbruk for forrige måned.

Det er vel kanskje det som er mest aktuelt for folk å få oversikt over. For oss med HA betyr det ikke så mye.

 

Det ligger allerede i tibber appen for de som ikke har HA.

For vi som har HA så kan du bare skrive høyeste timesverdi siste dagen i måneden til en sensor/helper som du kaller for høyeste timesverdi sist måned.

 

Joffe skrev (47 minutter siden):

Videre hadde det vært gøy med diskret digital sensor for "Price higher than Peak/offpeak1/offpeak2. Og kanskje perioden i antall timer frem til tilstanden endrer seg. Ser for meg at disse kan være nyttige iforhold til programmering av varmestyring.

 

Personlig mener jeg at CHEAP/../../VERY EXPENSIVE er ikke god å styre etter.

På tross av at variabelen er informativ kan man risikere at det blir for lenge til man får tilført varme.

Anbefales ikke å styre etter prisnivå CHEAP/../../VERY EXPENSIVE

Lag heller egen template sensor, flere som har gjort det på forumet her. Evt bruk power-saver

https://flows3.nodered.org/node/node-red-contrib-power-saver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joffe skrev (8 timer siden):

Strømregningen kommer som oftest på etterskudd kunne vært greit å fått opp maksimale timeforbruk for forrige måned.


Jeg tenker det fortsatt er maks for inneværende måned som er interessant for styring. Må uansett gjøre et valg på hva skal inkludere.

 

Joffe skrev (8 timer siden):

Personlig mener jeg at CHEAP/../../VERY EXPENSIVE er ikke god å styre etter.

 

De er ikke laget for å styre etter, og bør ikke brukes til det. Angrer egentlig på at jeg la de inn i Home Assistant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

daniel.h.iversen skrev (42 minutter siden):


Jeg tenker det fortsatt er maks for inneværende måned som er interessant for styring. Må uansett gjøre et valg på hva skal inkludere.

Åha. Tenkte litt feil her, tror jeg. Tolket det som bare en loggføring av ditt høyeste maksimale forbruk. Men ja. Den kan jo brukes til å buffe opp settpunktet på PID'en dersom man overstiger de 5kW, som kraftlagene har satt i fremtidig prismodell. Slik enkelte andre har tatt til ordet for å gjøre.

 

daniel.h.iversen skrev (42 minutter siden):

De er ikke laget for å styre etter, og bør ikke brukes til det. Angrer egentlig på at jeg la de inn i Home Assistant.

Oooops. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjonness skrev (8 timer siden):

 

Det ligger allerede i tibber appen for de som ikke har HA.

For vi som har HA så kan du bare skrive høyeste timesverdi siste dagen i måneden til en sensor/helper som du kaller for høyeste timesverdi sist måned.

 

Anbefales ikke å styre etter prisnivå CHEAP/../../VERY EXPENSIVE

Lag heller egen template sensor, flere som har gjort det på forumet her. Evt bruk power-saver

https://flows3.nodered.org/node/node-red-contrib-power-saver

Tror jeg skal klare meg. Effektbegrensningen er forøvrig inspirert av stigvi sin løsning. PID saken hans er den jeg brukte til å sette inn i HA. Jeg bruker forøvrig pyscript og python til det meste her nå.

Har også laget et rammeverk i pyscript for varmestyringen. Så det blir litt mer arbeid med det fremover.

image.thumb.png.ad22083804797dbe98a029ff04548dc1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joffe skrev (15 minutter siden):

Oooops.

 

Problemet med Tibber sine er at nettleie ikke ligger i bunn. Hvis du allikevel vil styre etter strømpris, så kan du bruke Tibber sin pris og legge til nettleie i en malsensor. Eller du kan bruke nordpool integrasjonen og legge til nettleie i den.

 

    - unique_id: pricelevel
      name: "Prisnivå"
      state: >-
          {% if states('sensor.nordpool')|float(0.5) >= states('sensor.avg_electricity_price')|float(0.5) *0.9
              and states('sensor.nordpool')|float(0.5) < states('sensor.avg_electricity_price')|float(0.5) *1.15 %}
              NORMAL
          {% elif states('sensor.nordpool')|float(0) >= states('sensor.avg_electricity_price')|float(0) *0.6
              and states('sensor.nordpool')|float(0) < states('sensor.avg_electricity_price')|float(0) *0.9 %}
              CHEAP
          {% elif states('sensor.nordpool')|float(0) < states('sensor.avg_electricity_price')|float(0) *0.6 %}
              VERY_CHEAP
          {% elif states('sensor.nordpool')|float(0) >= states('sensor.avg_electricity_price')|float(0) *1.15
              and states('sensor.nordpool')|float(0) < states('sensor.avg_electricity_price')|float(0) *1.4 %}
              EXPENSIVE
          {% elif states('sensor.nordpool')|float(0) >= states('sensor.avg_electricity_price')|float(0) *1.4
              and states('sensor.nordpool')|float(0) < states('sensor.avg_electricity_price')|float(0) *2.0 %}
              VERY_EXPENSIVE
          {% elif states('sensor.nordpool')|float(0) >= states('sensor.avg_electricity_price')|float(0) *2.0 %}
              EXTREMELY_EXPENSIVE
          {% endif %}

 

Joffe skrev (9 minutter siden):

Tror jeg skal klare meg. Effektbegrensningen er forøvrig inspirert av stigvi sin løsning. PID saken hans er den jeg brukte til å sette inn i HA. Jeg bruker forøvrig pyscript og python til det meste her nå.

Har også laget et rammeverk i pyscript for varmestyringen. Så det blir litt mer arbeid med det fremover.

image.thumb.png.ad22083804797dbe98a029ff04548dc1.png


Hvordan har du fått inn visning av dette? Er det en egen lovelace komponent?

 

image.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (23 timer siden):

 

Problemet med Tibber sine er at nettleie ikke ligger i bunn. Hvis du allikevel vil styre etter strømpris, så kan du bruke Tibber sin pris og legge til nettleie i en malsensor. Eller du kan bruke nordpool integrasjonen og legge til nettleie i den.

 

    - unique_id: pricelevel
      name: "Prisnivå"
      state: >-
          {% if states('sensor.nordpool')|float(0.5) >= states('sensor.avg_electricity_price')|float(0.5) *0.9
              and states('sensor.nordpool')|float(0.5) < states('sensor.avg_electricity_price')|float(0.5) *1.15 %}
              NORMAL
          {% elif states('sensor.nordpool')|float(0) >= states('sensor.avg_electricity_price')|float(0) *0.6
              and states('sensor.nordpool')|float(0) < states('sensor.avg_electricity_price')|float(0) *0.9 %}
              CHEAP
          {% elif states('sensor.nordpool')|float(0) < states('sensor.avg_electricity_price')|float(0) *0.6 %}
              VERY_CHEAP
          {% elif states('sensor.nordpool')|float(0) >= states('sensor.avg_electricity_price')|float(0) *1.15
              and states('sensor.nordpool')|float(0) < states('sensor.avg_electricity_price')|float(0) *1.4 %}
              EXPENSIVE
          {% elif states('sensor.nordpool')|float(0) >= states('sensor.avg_electricity_price')|float(0) *1.4
              and states('sensor.nordpool')|float(0) < states('sensor.avg_electricity_price')|float(0) *2.0 %}
              VERY_EXPENSIVE
          {% elif states('sensor.nordpool')|float(0) >= states('sensor.avg_electricity_price')|float(0) *2.0 %}
              EXTREMELY_EXPENSIVE
          {% endif %}

 


Hvordan har du fått inn visning av dette? Er det en egen lovelace komponent?

 

image.png

 

Kim123 skrev (3 timer siden):

Det er custom:multiple-entity-row 

Det stemmer.

Visningen sørger custom:mutiple-entity-row for. 

Jeg har jo egentlig i praksis laget en egen energimåler og kostnadsteller i HA via pyscript. Fordelen er at energimåleren oppdateres omtrent hvert 3-5 sekund.

 

Jeg snublet over en post her i går vedr. utilitymeter. Jeg var ikke klar over den innebygde funksjonen, før i går. Skal se om jeg finner igjen posten. For jeg har noen spm. rundt erfaringen med utility meter. ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png.463bc406ca2d893de9b05f475091daa0.png

Slik er mitt kort endt opp i. Trinnet jeg vil holde meg i er en nedtrekksliste med valgene 5 og 10. Så trekker jeg fra 0,2kWt fra dette slik at målet enten er 4,8 eller 9,8kWt. Hvis disse nissene på Stortinget vedtar enda flere endringer på dette til våren så må jeg tenke på om det skal være skuffende eller gledelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (14 minutter siden):

image.png.463bc406ca2d893de9b05f475091daa0.png

Slik er mitt kort endt opp i. Trinnet jeg vil holde meg i er en nedtrekksliste med valgene 5 og 10. Så trekker jeg fra 0,2kWt fra dette slik at målet enten er 4,8 eller 9,8kWt. Hvis disse nissene på Stortinget vedtar enda flere endringer på dette til våren så må jeg tenke på om det skal være skuffende eller gledelig.

Se der ja.

Det ble bra. 

 

Når det gjelder Utility meter. Så ser nå at jeg trolig kan forenkle mitt script enormt mye.

Jeg tenker da at det er fullt mulig å få laget en egen energimåler i pyscript som akkumulerer. Når den baseres på tibber sin sensor som oppdaterer seg hver 2-3 sekund. HA ordner resten, så blir avstemmingen per time/dag/måned/år minst like nøyaktig som mitt opplegg.

 

Jeg skal gjøre en test når jeg får tid.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joffe skrev (4 timer siden):

Når det gjelder Utility meter. Så ser nå at jeg trolig kan forenkle mitt script enormt mye.

Jeg tenker da at det er fullt mulig å få laget en egen energimåler i pyscript som akkumulerer. Når den baseres på tibber sin sensor som oppdaterer seg hver 2-3 sekund. HA ordner resten, så blir avstemmingen per time/dag/måned/år minst like nøyaktig som mitt opplegg.

Energimåler kan du også lage via Riemann sum integral. 

https://www.home-assistant.io/integrations/integration/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

{% if states('sensor.nordpool')|float(0.5) >= states('sensor.avg_electricity_price')|float(0.5) *0.9 and states('sensor.nordpool')|float(0.5) < states('sensor.avg_electricity_price')|float(0.5) *1.15 %} NORMAL

 

@stigvi, mulig jeg har oversett noe, men hvordan opprettet du sensor.avg_electricity_price?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldov skrev (20 minutter siden):

 

@stigvi, mulig jeg har oversett noe, men hvordan opprettet du sensor.avg_electricity_price?

- unique_id: avg_electricity_price
  name: "Gjennomsnittlig strømpris"
  unit_of_measurement: 'NOK/kWh'
  state: "{{ state_attr('sensor.nordpool', 'average')|float(0)|round(4) }}"



Du kan også bruke state_attr('sensor.nordpool', 'average') direkte istedenfor å gå via en ny sensor, men jeg bruker avg_electricity_price til annet så da var den der lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @stigvi. Jeg burde ha sett at nordpool entitet hadde state attributt: average. 

Jeg ser at du ganger med 0.9. Hvilken enhet er dette og hvor kommer denne fra ? Hva med 1.15 %. Hvor kommer denne fra?

Takk igjen. 

 

image.thumb.png.573e481f2b20033dfac44979b732883f.png

 

image.png.ad28c59e1d874a6fb5f689dc73261abb.png

 

 

Endret av haraldov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldov skrev (37 minutter siden):

Jeg burde ha sett at nordpool entitet hadde state attributt: average

Jeg har endret min egen konfigurasjon også. Det var ingen gode grunner for å bruke sensor.avg_electricity_price i det konkrete tilfellet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg prøver å bruke @stigvisitt pyscript med Tibber sine nye sensor:  sensor.estimated_consumption_current_hour_toraldasen_32

 

Det fungerer tilsynelatende, men Pådrag verdien er litt lave tror jeg. Selv om jeg setter Begrens til 30 kWh så er Pådrag verdien rundt lav.

image.png.1ffe966d71d74ff795fa612beeaa7c5d.png

 

Jeg har editert pyscriptet til stigvi slik: Er litt usikker på om sensor.power_toraldasen_32 er riktig i @state_trigger. Har jeg gjort noe feil i Python koden?

 

from simple_pid import PID

pid = PID(40.0, 0.4, 2500.0, setpoint=float(input_number.max_energy_usage))
pid.sample_time = 1.9
pid.output_limits = (0, 100)
pid.proportional_on_measurement = False
pid.auto_mode = True
last_c = 0

@state_trigger("sensor.power_toraldasen_32")
def new_state():
    global pid
    global last_c
    
    c = pid(float(sensor.estimated_consumption_current_hour_toraldasen_32))
    p, i, d = pid.components
    state.set("sensor.regulator_p", round(p,1))
    state.set("sensor.regulator_i", round(i,1))
    state.set("sensor.regulator_d", round(d,1))
    
    if last_c != c:
        sensor.regulator_energy_usage = int(c)  #, attributes = {"unit_of_measurement": "%", "friendly_name": "Pådrag varme"})
    
    last_c = c

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.