Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Prediktiv reduksjon av strømbruk - Effektariff nivå


kjetilsn

Anbefalte innlegg

selvesteha skrev (5 timer siden):

Ja, både energi og estimert neste timen sensor fungerer nå. Men den står konsekvent på 100%, og jeg ser at den ikke reduserer noen av tingene for å holde kapasiteten under valgt input. Er det noe jeg kan ha gått glipp av rundt scriptet? Finnes det noen mulighet til å sjekke at scriptet fungerer som det skal?

Vanskelig å si om du har gått glipp av noe siden du ikke deler så mye med oss om hva du har. 

Vis oss kurver over innsignalene, setpunkt og sensor for utgang på de tidspunkt du mener den skal være mindre enn 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvesteha skrev (På 23.12.2022 den 8.19):

Finnes det noen mulighet til å sjekke at scriptet fungerer som det skal?

Har du sjekket i loggen om du får noen feilmeldinger fra Pyscript? Du kan jo også evt. legge inn noen log.info() eller log.error() rundt omkring i koden for å verifisere hva som funker/feiler. Jeg liker å ha en notify til mobilen på alle feilmeldinger fra Pyscript.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (På 24.12.2022 den 11.43):

Har du sjekket i loggen om du får noen feilmeldinger fra Pyscript? Du kan jo også evt. legge inn noen log.info() eller log.error() rundt omkring i koden for å verifisere hva som funker/feiler. Jeg liker å ha en notify til mobilen på alle feilmeldinger fra Pyscript.

Jeg fant en feilmelding i Pyscript, så nå fungerer alt som det skal. Må nok legge inn notify på dette som du sier.

Uansett, takk for strålende bistand underveis fra alle i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Drar opp igjen denna litt, etter mykje knoting fekk eg no detta til å fungere.. men eg har ei utfordring. Leiligheta mi er tilknytta lokalvarmeanlegg så har ingen oppvarming over egen strømmåler. Derfor tenkte eg å prøve å holde meg under 2kW tariffen. Snittforbruket gjennom døgnet er ca 550w og varierar lite gjennom året.

 

Så, varmtvannsbereder er egentlig det einaste eg treng å styre for å klare detta men den er på 2800w så når den slår inn får eg stoore utslag på "estimert strømforbruk denne time" når det typisk ligge på rundt 300w og så kjem det ei last på 2800w oppå. Driftstida til vvtanken er berre på ca 10min når den skal kompensere for varmetapet så det utgjere ikkje så mykje, men når ungane skal bade ex. går det jo litt ekstra krutt.

 

Nokon god ide på korleis redusere påvirkninga uten å la den slå seg av og på alt for mykje? Skal bruke eit CTM Lyng 25A tavlerele med zigbee til å styre, gudane veit kor mykje av/på det likar - det står det ikkje noko om i dokumentasjonen.

 

I utgangspunktet tenkte eg å kombinere Priceanalyzer med detta systemet, men Home Assistant er litt ulogisk for meg, eg ser for meg ein logikk eg er vant til frå andre plassar der du kan koble fleire input til ein "logisk og" funksjon som seier at dersom både prisen er lav og det er ledig effekt så kan den slå seg på og så slår den seg av igjen når en av inngangane blir usann, uten å måtte lage kode/automasjon for det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker stigvi sin kode for å estimere forbruket kan du eksperimentere litt med tallene i filteret for å få litt tregere reaksjon, jeg laget flere filtersensorer så jeg hadde 4-5 stykker med forskjellige tall å sammenligne og prøve meg frem. Jeg har en automasjon som sjekker estimatet og slår av og på berederen etter det, den sjekker sensoren hvert minutt så det blir minimum ett minutt mellom av og på. I realiteten går det sjelden mindre enn 2-3 minutt på grunn av tregheten i filteret, og den regulerer stort sett bare i starten og slutten av timen ved stabilt forbruk. Jeg laget en boolean sensor som angir om bereder er av eller på, det gjør det lettere å følge med på hva den gjør. Jeg har samme bryter, men 2kw bereder, ingen tegn til protester fra bryteren etter et halvår i drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, TurboJens said:

Så, varmtvannsbereder er egentlig det einaste eg treng å styre for å klare detta men den er på 2800w så når den slår inn får eg stoore utslag på "estimert strømforbruk denne time" når det typisk ligge på rundt 300w og så kjem det ei last på 2800w oppå. Driftstida til vvtanken er berre på ca 10min når den skal kompensere for varmetapet så det utgjere ikkje så mykje, men når ungane skal bade ex. går det jo litt ekstra krutt.

 

Du kan jo f.eks. velge å bare slå av VVB etter 40 minutter inn i timen, på det tidspunktet er VVB sitt "bidrag" i ekstrapolasjonen (antatt videre forbruk i resten av timen) bare på 2.8kW*20min = 1 kWh, og hvis det øvrige forbruket ditt ligger nokså flatt på 300-500 watt vil du som regel være godt innafor 2 kWh på estimert forbruk.

 

Du kan også trekke ut hele VVB-effekten fra boligens sanntidseffekt mens VVB er aktiv før du ekstrapolerer, og så lage deg en slags modell for hvor mye VVB forbruker i en aktiv time. Hvis den som regel bare er aktiv i 10 minutter om gangen som du sier, kan du legge på 2.8kW*10min = 0.47kWh i estimatet, evt. med en god sikkerhetsfaktor.

 

Hvis du er redd for å slite ut releet, kan du legge på en forsinkelse slik at den bare skrur seg på igjen etter x minutter etter å ha blitt slått av. Da slår den i alle fall ikke ut og inn hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, RVM said:

 

Du kan jo f.eks. velge å bare slå av VVB etter 40 minutter inn i timen,

Eller du kan slå på vvb en viss tid inn i timen, for å begrense hvor mye effekten må reguleres med å slå av og på og dermed begrense belastningen på bryter. Da får du fortsatt begrenset effekten ved høyere forbruk enn normalt. Jeg gjorde det sånn i starten før jeg fikk reguleringen til å fungere tilfredsstillende.

Edit: Sjekket automasjonene mine, og ser at jeg fortsatt slår på vvb 15 minutter inn i timen på dagtid for å redusere antallet av/på når det er mere annet forbruk. Men siden den er styrt etter strømpris og nettleie er det ikke så ofte den går om dagen.

Endret av thoralex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TurboJens skrev (9 timer siden):

 

I utgangspunktet tenkte eg å kombinere Priceanalyzer med detta systemet, men Home Assistant er litt ulogisk for meg, eg ser for meg ein logikk eg er vant til frå andre plassar der du kan koble fleire input til ein "logisk og" funksjon som seier at dersom både prisen er lav og det er ledig effekt så kan den slå seg på og så slår den seg av igjen når en av inngangane blir usann, uten å måtte lage kode/automasjon for det og.

Ja, det er ikke som funksjonsblokk programmering her, det finnes feks andre systemer en kan integrere i home assistant som node-red. Ellers er det bare å lære seg de andre kommandoene. Jeg har hele mitt effekttariff system i home assistant og ikke i python, sikkert fordeler og ulemper med det, men jeg liker ikke å overkomplisere ting, da dette i teorien er trege prosesser som en har noe tid på å justere etter visse grenser. 

 

I utgangspunktet har du for mye effekt for 1 time på din last. Hvor stor er tanken? Jeg tipper når det er badetid så står den på i mer enn en time? 

 

Du kan velge å gjøre det komplisert med en kWh måler på VVB og på resterende, da kan du kalkulere deg frem til når du må skru av vvb for å unngå å gå over. 

 

Ut ifra hva jeg leser om din post ville jeg kjørt det simpelt. 

 

Hvis du har hatt strømtrekk fra VVB i over 40-45 minutter skru av. Skru på ved timesbytte. Da lander du på rundt 1,6kWh og har 400W tilgjengelig til resten. Dropp hele regulatoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektstyring med PID-regulator er helt supert til slikt som dette. Jeg laget denne oversikten for et par år siden, eneste forskjellen jeg har gjort er å kjøre på fast setpunkt på 4.8kWh i stedet for tilpasset setpunkt ut fra strømpris:

bilde.png

Prosessverdien her gir et estimert forbruk for hele timen dersom forbruket fortsetter slik det har vært til nå denne time. I praksis blir det slik at om du f.eks. ligger på et estimert forbruk på 4.7 15 minutt etter hel time så gir regulatoren på til est. forbruk kommer opp i 4.8 og vipper forbruket over 4.8 reduserer regulatoren forbruk. En av fordelene med PID regulator er at den tar hensyn til ALLE laster i huset. Setter du på stekeovn, vaskemaskin, kaffemaskin eller whatever så slås andre lavere prioriterte laster av automatisk. Hos meg er bereder absolutt laveste prioritet og batterilading høyeste og så kommer varmepumpe, gulvvarme og slikt innimellom. Slike ting som stekeovn må jo være på når den må men alt annet som kan prioriteres automatisk bør PID regulatoren få lov til å styre.

 

De aller fleste timene jeg har stort forbruk til f.eks. batterilading når strømmen er billig, ender jeg opp på ca 4.8 men det hender også jeg ender på 4.95 i ny og ne, derfor setpunkt med litt avstand til 5.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et Solid-State rele til min VVB og bruker denne aktivt for å holde meg tett oppunder grensen til neste trinn. VVB slås av og på i 2.5 sekund intervaller og jeg varierer av/på forholdet trinnløst. Og av/på forholdet styres mer eller mindre direkte fra pid-regulator.

Effekt på VVB i går kveld:
image.png.dd15b4c3b48b5159330dffbb27185480.png

RVM skrev (4 timer siden):

Du kan jo f.eks. velge å bare slå av VVB etter 40 minutter inn i timen

Jeg bruker en slik strategi på lading av bil. De første 20 minutt i hver time lar jeg bare bil-lading gå som normalt selv om antatt forbruk ligger godt over grensen. Synes selv det er ganske effektivt for å hindre mye av og på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PID-regulator er drømmen, men for meg virker det å være helt håpløst for amatører uten nevneverdig IT-kompetanse å få til. Har prøvd meg flere ganger på stigvi sin fra trådene her inne, men detter helt av når det begynner å bli snakk om python og skript og sånt... Så intil noen lager et fiks ferdig system (med mulighet for solstrøm) som en addon/inegrasjon til HA så er kanskje automasjoner enklere for de fleste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var mange gode forslag :) Eg rekke ikkje svare spesifikt på alle no, men eg trur eg må berre få elektriker til å koble opp det releet eg har og prøve meg fram. Eg sende ein mail til leverandøren for å spørje om kor ofte/mange innkoblingar dette releet tåler over tid sidan det ikkje står noko som helst i manualen og sidan det er zigbee og kan styrast av kva som helst så burde det stått noko om det. Edit: ser no at levetida er oppgitt til 20.000koblingar. Så over 10år vil det vere berre 5-6 gongar om dagen. Det er kanskje litt lite. Det er dog ved 25A, min tar under 12A så kan kanskje tåle ein del meir.

 

I utgangspunktet blir det vel gjerne å holde vvb av eit stykke inn i ein ny time, berre for å ikkje miste kontrollen heilt. Det er ikkje noko big deal for meg om eg må opp på 2-5kWh tariff, er snakk om ca 100kr/mnd men eg likar ei utfordring.

 

VVbereder er berre 200liter, kanskje litt mindre, den har ein coil i bunn som forvarmar vatn frå lavtemp. varmekilde (lokal fjernvarme) så det er vel omtrent 2/3 av tanken som blir varma av elementet og vatnet er forvarma til 30-35grader. Elementet står over coilen og varmar såleis berre ein liten del av tanken, derfor det går så raskt.

 

Utfordringa kjem når ein kjem heim frå jobb, skal lage noko mat og kanskje vaske kle. Oppvaskmaskina pleier eg å sette på før eg reiser heimanfrå så det er ikkje noko sak men vaskemaskin/tørketrommel/komfyr/induksjonstopp samla sprenger desse grensene uten problem så eg tenker eg starta med eit pushvarsel til telefonen så kan eg evt. sette noko på pause om det passar meg. Både vask og tørk er smart Samsung, men veit ikkje om eg får til å pause dei uten fysisk å slå på smart control på dei først for kvar gong.

 

Eg har brukt PID-regulator frå HACS, den fungerar heilt fint, men les veiledninga nøye og lag input_number til alle parameter slik at du kan justere det enklare. PID regulatoren frå HACS støtter ikkje quick-reload av configuration, må ta omstart av Home Assistant for å endre på ting og då nulla jo verdiane den skal styre etter og. Det er ikkje så intuitivt, men fann no ut av det når eg hadde banna ei stund.

 

Node-red har eg og brukar til andre ting så får prøve å flytte styringa over devices over dit, sjølv om heller ikkje node-red er det mest intuitive heller frå mine tidlegare erfaringar. Men jo meir en brukar jo meir lærer vi :)

 

Ellers så kom eg over denna, detta kunne jo sikkert enkelt (for dei som kan det) vore styrt direkte av PID regulering og gitt nærmast trinnlaus regulering av strømforbruket til tanken. Linken er desverre død.

image.thumb.png.93364fa2e75def118818e3127c4d2cf2.png

https://electronics.stackexchange.com/a/129404

Endret av TurboJens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fann heldigvis eksakt det er var på jakt etter her, håpa den virkar. 

Berre eit spørsmål, priceanalyzer støtta berre styring av climate entity. Kan eg lage ein dummy climate entity den kan styre som eg kan bruke som input i Node-red eller må eg ha en device som kan ligge å slå seg av og på ein plass? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoralex skrev (2 timer siden):

PID-regulator er drømmen, men for meg virker det å være helt håpløst for amatører uten nevneverdig IT-kompetanse å få til. Har prøvd meg flere ganger på stigvi sin fra trådene her inne, men detter helt av når det begynner å bli snakk om python og skript og sånt... Så intil noen lager et fiks ferdig system (med mulighet for solstrøm) som en addon/inegrasjon til HA så er kanskje automasjoner enklere for de fleste?

 

Lag en tråd på det så hjelper forumet! Tok meg noen lange timer og god hjelp herfra for å stigvi sin kode til å fungere. Nå bare funker det 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, hjemmedude said:

 

Lag en tråd på det så hjelper forumet! Tok meg noen lange timer og god hjelp herfra for å stigvi sin kode til å fungere. Nå bare funker det 🙂

 

Kanskje, når jeg får veldig lyst en gang 😛

Tilkobling av solcelleanlegget i morgen (hvis alt går etter planen, skulle egentlig skje i dag...), så styring etter produksjon er hovedfokuset en stund fremover. Kan sikkert bruke PID til det og, men det får bli en senere oppgradering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, etter ein ettermiddag med litt testing (eg har ikkje rele på tanken, men har brytar og vore den mennesklege automasjonen og følgt med litt og slått av/på vvtanken etter slik eg ville automatisert den)

image.png.60c11f58bd551d486cdc23d5cf87958c.png

Så sjølv om eg og ungane har dusja og eg har laga middag og både vaskemaskin og tørketrommel har gått kvar si runde så ser det ut til at dette er fullt gjennomførbart berre eg nedprioriterar nok.


Ser ut til at å slå av vvtanken den første halvtimen i ein time gir nødvendig ro til at releet slepp å slå seg av og på heile dagen så blir spennande detta når eg får elektriker på besøk ein gong. Det tar av og til litt tid :(

 

Eg har ei "smart" samsung vaskemaskin, den trekker litt strøm i periodar, kunne tenkt meg å ha mulighet til å sette den på pause ei kort tid om det skulle vere behov for det. Problemet er at for å kunne styre denne så må "smart control" aktiverast kvar gong ein sette på maskina, finst det noko hack for å unngå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kutter bare strømmen på min med en smartplugg, den starter opp igjen når strømmen kommer tilbake. Kan prøvd å nappe ut kontakten når den kjører. Har ikke automasjon på det, kun en manuell handling jeg gjorde en gang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim123 skrev (18 minutter siden):

Jeg kutter bare strømmen på min med en smartplugg, den starter opp igjen når strømmen kommer tilbake. Kan prøvd å nappe ut kontakten når den kjører. Har ikke automasjon på det, kun en manuell handling jeg gjorde en gang 

Smart, eg tenkte kanskje den blei ståande å vente på hjelp. God ide, eg skal prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.