Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Belysning på bad


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Den 4.1.2017 klokken 8.33, ZoRaC skrev:

Noen som har noen erfaringer med de 2 veggkontrollerne og kan dele noen for/mot? :) 

 

Jeg kom over enda en veggkontroller, som ser penere ut og også ser ut til å kunne konfigurere til å fungere på ganske mange forskjellige måter.

Noen som har erfaringer med denne?

Produkt: https://www.proshop.no/Smart-home/devolo-Home-Control-Wall-Switch/2567885

Manual: http://www.vesternet.com/downloads/dl/file/id/1414/product/2169/z_wave_devolo_home_control_wall_switch_manual_v1_0.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg fått undersøkt litt og funnet ut hvordan det "henger sammen" i dag. Fant en koblingsboks under isolasjonen på loftet, så det er der det forgrenes videre til hver sin lyskilde.

Da må det se ca slik ut i dag:

bad - i dag.png

 

Hvis jeg da går for @Håvardgj sitt forslag med å sette inn en ny 2-veisbryter i påveggskappe, så har jeg funnet ut at jeg kan få det til, uten at det skal bli alt for dyrt (=mye jobb for elektrikeren).

Jeg flytter da de 2 speil-stikkene (lading av barbermaskin av og til, ikke noe permanent tilkoblet) til bak 2-poltbryteren. Siden den nå i praksis blir en "servicebryter" så vil jo den uansett stå påslått hele tiden, så det bør ikke ha noe å si. :)

 

Ser dette ut som et fungerende oppsett, eller er det noe jeg har tenkt feil?

Bad - skal bli.png

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Håvardgj skrev:

Det ser da helt greit ut dette, gi koblingsskjemaet til elektrikeren, så vil vel han skjønne dette 1f609.png

 

Flott! :) Da skal jeg få skrevet "oppdragsbeskrivelse" til elektrikeren i løpet av helga - har 6 stk FD2 og 1 Multireg som må monteres. :)

 

Noen som har forslag til en trafo som fungerer godt sammen med FD2? Mener å ha sett en del klage på "brumming" på noen trafoer...

Må kunne drive 40w halogen (12v).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Elektrikere må ha veldig til påslag på materiell de selger?

Jeg fikk tilbud nå på 806 kr timen (ink MVA og servicebil) for bytte av en termostat, bytte av et stikk, montering av 6 Fibaro Dimmer 2, bytte av trafo på bad, montering av 2 ekstra 2-veisbrytere - en halv dags arbeid, vil jeg anslå.

 

Så opplyste jeg om at jeg hadde termostat og dimmere selv, samt noen 2-veisbrytere, da ble timeprisen 1125 kr i stedet! Har de virkelig så stort påslag på materiell at de må ha 320 kr/timen ekstra for å kompansere for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, ZoRaC skrev:

Har de virkelig så stort påslag på materiell at de må ha 320 kr/timen ekstra for å kompansere for det?

Ja, det kan du nok regne med. Om det påslaget er fornuftig eller ei er en helt annen diskusjon.

 

Ring en konkurrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at elektrikere er blitt overraskende dyre. Om ZoRaC tar seg godt nok betalt eller ei henger også sammen med om han bor i Oslo eller ikke. Her på vestlandet, hvor ingeniørene krangler om jobbene som er, vil det med slike priser være dyrere å leie en elektriker enn en siv.ing.

 

 

... men nå får det vel være nok Off Topic. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

 

Ja, de skulle ha 1200 kr/timen og 1000 kr for oppmøte...

Jeg la ut anbud på både Finn og Mittanbud i fjor. Fikk 3 interessante henvendelser på Finn fra nærområdet (Lillestrøm), ingen respons på Mittanbud.

La ut følgende:

Sitat

Ønsker timespris og antatt tidsestimat for ettermontering av 16 stk Qubino flush dimmere (https://www.intin.no/produkt/dimmer-zmnhdd1) + 5 stk flush aktuator (av/på brytere). Har allerede kjøpt inn produktene, men trenger en del Schneider Exxact brytere m.m.
3 mnd gammelt hus, akkurat kontrollert av el-kontrollør. 

 

Endte med:

Timepris på 663,-kr pr time eks mva.

20 % rabatt på materiell.

Oppmøte servicebil 500,- eks mva

Sluttkontroll/samsvarserklæring 500,- eks mva

Var en som tok litt høyere timepris, men halvparten i oppmøte og samsvarserklæring. Uansett langt under prisene du fikk inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, iceball skrev:

Jeg la ut anbud på både Finn og Mittanbud i fjor. Fikk 3 interessante henvendelser på Finn fra nærområdet (Lillestrøm), ingen respons på Mittanbud.

La ut følgende:

 

Endte med:

Timepris på 663,-kr pr time eks mva.

 

20 % rabatt på materiell.

 

Oppmøte servicebil 500,- eks mva

 

Sluttkontroll/samsvarserklæring 500,- eks mva

Var en som tok litt høyere timepris, men halvparten i oppmøte og samsvarserklæring. Uansett langt under prisene du fikk inn.

 

 

 

Finn har "gitt opp" og slått seg sammen med Mittanbud nå. La ut for en uke siden, fått 2 svar. Begge skal altså ha 1125-1200 kr/timen (inkl servicebil). 

 

Skulle tro det var god konkurranse i Trondheim, men tydeligvis ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

 

Finn har "gitt opp" og slått seg sammen med Mittanbud nå. La ut for en uke siden, fått 2 svar. Begge skal altså ha 1125-1200 kr/timen (inkl servicebil). 

 

Skulle tro det var god konkurranse i Trondheim, men tydeligvis ikke. 


Når du trekker fra moms, skatt, forsikringer, drivstoff, avgifter, kursing, bekledning, telefon og litt svinn så er det ikke veldig mye penger igjen om du betaler 1000,- pr time inkl mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tore Andre Rosander skrev:


Når du trekker fra moms, skatt, forsikringer, drivstoff, avgifter, kursing, bekledning, telefon og litt svinn så er det ikke veldig mye penger igjen om du betaler 1000,- pr time inkl mva.

Det er selvfølgelig nok for å betale en grei årslønn og gi eier av firma et greit overskudd ? Jeg betalte 830 kr per time inkl.mva og jeg regner med de også sitter igjen med nok penger i kassa. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, iceball said:

Det er selvfølgelig nok for å betale en grei årslønn og gi eier av firma et greit overskudd ? Jeg betalte 830 kr per time inkl.mva og jeg regner med de også sitter igjen med nok penger i kassa. 

 

Med 830,- inkl mva sitter bedriften igjen med 664,- kr. Om en arbeidstaker da får 300,- kr pr time før skatt koster dette bedriften (veldig rundt regnet) ca. 400kr (inkl arbeidsgiveravgift). Og da er det ikke mye penger igjen som skal fordeles på alle utgiftene en Norsk bedrift har, faktisk så lite som 260,- kr.
Om disse skal tas ut som utbytte av selskapet kommer det 26% skatt på de 260 kronene.

Har man da 2 timer dødtid i løpet av en arbeidsdag går man nesten i null.

Om denne ansatte hadde vært alene i bedriften ville han akkurat klart 500 000,- i overskudd på ett år, men så må man ha regnskapsfører, kontorer/lager, kontormedarbeider osv osv.

Så 1000kr timen er ikke noe man blir rik av med det første,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tore Andre Rosander skrev:

Så 1000kr timen er ikke noe man blir rik av med det første,

 

En arkitekt med 5 år høyere utdanning greier seg med 1050 kr/timen og de har ingen ekstra "påslag" ved salg av materiell, kjøring, osv. Da er det rart en elektriker må ha 15-20% mer, når alle i tillegg sier at det er materiellet de tjener penger på og ikke timeprisen...

 

I tillegg har håndtverkere ofte en del småoppdrag som de tjener enormt på - har hatt 2 rørleggere innom de siste par årene. En gang tok det 3 min, den andre 15 min. Begge kostet ca 1500

kr og ingen av dem var "utrykning". De hadde kontor 2-3 km unna. Man kan rekke 2-3 slike på en time og da har man 3-4000 kr/timen!

 

1000 kr/timen hadde vært "ok", men 20% mer synes jeg er drøyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, ZoRaC said:

 

En arkitekt med 5 år høyere utdanning greier seg med 1050 kr/timen og de har ingen ekstra "påslag" ved salg av materiell, kjøring, osv. Da er det rart en elektriker må ha 15-20% mer, når alle i tillegg sier at det er materiellet de tjener penger på og ikke timeprisen...

 

I tillegg har håndtverkere ofte en del småoppdrag som de tjener enormt på - har hatt 2 rørleggere innom de siste par årene. En gang tok det 3 min, den andre 15 min. Begge kostet ca 1500

kr og ingen av dem var "utrykning". De hadde kontor 2-3 km unna. Man kan rekke 2-3 slike på en time og da har man 3-4000 kr/timen!

 

1000 kr/timen hadde vært "ok", men 20% mer synes jeg er drøyt. 


Man kan ikke sammenligne såpass ulike yrker på den måten, og en arkitekt har en gjennomsnittslønn på over 700 000 kr mens en elektriker ligger på 450 000 kr.
Uansett så vil man som arkitekt kunne beregne lavere timelønn siden hvert oppdrag varer veldig mye lengre som gjør at man kan planlegge litt bedre.

Jeg har selv drevet ett mobilverksted og jeg var avhengig av mye høyere marginer pr reparasjon enn når jeg utvikler nettsider siden risikoen og utgiftene er høyere ved mobilreparasjoner enn ved webutvikling. Jeg kunne fint dra inn 15 000 kr i ren profitt (før skatt) på én dag med mobilreparasjoner men så har man også dager hvor man kun får inn noen hundrelapper, når jeg utvikler websider er det ofte 2-6 ukers oppdrag som gir mye lavere risiko for dødtid som gir lavere timebetaling i snitt.

Og jeg vil tro at utgiftene til selve driften er mye høyere hos en elektriker kontra arkitekt, selv garantier du får på arbeidet koster penger.

Selv om din rørlegger kun var innom deg i 15 minutter, så må du regne med kundekontakt/planlegging av jobben +5-10 minutter, kjøring frem og tilbake +15 minutter, papirarbeid/regnskap +10 minutter.
Visma skal ha rundt 2000kr i mnd for å bokføre opptil 50 bilag, det vil si at en elektriker basert på tallene i innlegget mitt over må bruke overskuddet fra nesten 2 dagers arbeid bare for å betale for regnskapet, så kommer en halv dags overskudd til mobilregning, en dags overskudd for drift av nettløsninger, 3-4-5 dagers overskudd for å betale for kontor/lager osv. 

Det er veldig dyrt å drive firma i Norge og jeg tror ikke elektrikere eller rørleggere er oppskriften til rikdom, skal du bli rik i dette landet bør du starte som konsulent for NAV eller andre statlige etater ;)

 
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har elektrikeren vært her i 15 min og borte i 30 min... måtte til grossist og hente en dobbel stikkontakt, en topolt utenpåliggende bryter og en trippel elkoramme med 18mm "mellomlegg", for sånt har han selvsagt ikke i bilen! :o 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ZoRaC skrev:

Nå har elektrikeren vært her i 15 min og borte i 30 min... måtte til grossist og hente en dobbel stikkontakt, en topolt utenpåliggende bryter og en trippel elkoramme med 18mm "mellomlegg", for sånt har har selvsagt ikke i bilen! :o 

Sånt irriterer meg vilt! :(

 

Hør her, mann. Du vet hva jeg har bestilt, da kan du i det minste passe på å ha deg de nødvendige delene!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Sånt irriterer meg vilt! :(

 

Hør her, mann. Du vet hva jeg har bestilt, da kan du i det minste passe på å ha deg de nødvendige delene!

 

Nå kom han tilbake - tok 45 min, dvs 900 kr... hadde jeg visst det hadde jeg kjøpt de tingene selv! Får vel prute litt på det. :) 

 

Jaja, får se hvordan det går nå da - Z-Wave hadde han ikke vært borti før. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.