Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre varmtvannsbereder ( vvb ) med smartplugg for å unngå strømtoppene? Brannfarlig? Fare for legionella?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vurderer å koble på smartplugg til varmtvannsbereder ( vvb ) for å unngå strømtoppene morgen og ettermiddag, men lurer på et par ting: 

 

1. Funker feks denne https://www.power.no/smarte-hjem/smarte-kontakter-og-plugger/nedis-smartkontakt-wifip120fwt/p-1116405/ ? Det jeg da vil være sikker på er at denne er trygg med tanke på varmeutvikling og brann. Vvb står i en kurs på 10A. Se bilde for mer info om vvb. 

 

2. Jeg ser for meg at jeg vil stille inn bryter slik at vvb er avskrudd omtrent mellom kl 0800-1000 og kl 1500-1700. Vil dette da kunne skape noe fare for legionella? Hvor mange timer kan en vvb stå utkoblet for å unngå fare? Gitt at temperaturen er satt vanlig i utgangspunktet.

 

Har tibber, men ikke veldig behov å integrere smartpluggen til vvb i tibber og ikke behov for athom homey eller futurehome for å kunne bruke en smartplugg på vvb. 

 

Tar imot alle svar med stor takk! 

IMG20211114183843.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tn37 skrev (10 minutter siden):

Jeg ser for meg at jeg vil stille inn bryter slik at vvb er avskrudd omtrent mellom kl 0800-1000 og kl 1500-1700. Vil dette da kunne skape noe fare for legionella? Hvor mange timer kan en vvb stå utkoblet for å unngå fare? Gitt at temperaturen er satt vanlig i utgangspunktet.

Definitivt ingen fare for legionella. Temperaturen synker omtrent 0,4 grader i timen hvis du ikke tapper vann av den. Fra 70 til 45 grader kan den stå strømløs i ca 60 timer. 45 grader er fortsatt varmt nok til en dusj.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk vil den pluggen være ok men bereder på Schuko kontakt er ikke lengre lovlig da der har vært en del saker med varmgang. Schuko skal tåle 16A men det er stor forskjell på kontinuerlig last i timevis og litt mer kortvarig last. Min bereder er 2.9kW og er koblet via et slikt: https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-apparatstyring/bryter-zw078.html

 

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (55 minutter siden):

Teoretisk vil den pluggen være ok men bereder på Schuko kontakt er ikke lengre lovlig da der har vært en del saker med varmgang. Schuko skal tåle 16A men det er stor forskjell på kontinuerlig last i timevis og litt mer kortvarig last. Min bereder er 2.9kW og er koblet via et slikt: https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-apparatstyring/bryter-zw078.html

 

Yes, ser nå at vvb ikke skal settes i stikkontakten. Men når vår ble satt inn så var det ok. Aldri vært noe problemer, varmgang mm så frister ikke å bruke peng på å bytte bort stikkontakt. Så selv om den burde vært fastmontert, vil det bli noe økt fare for varmgang ved å sette inn rn smartplugg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tn37 skrev (2 timer siden):

Så selv om den burde vært fastmontert, vil det bli noe økt fare for varmgang ved å sette inn rn smartplugg? 


Ja, du dobler brannfaren i teorien. Det blir da to stikk/støpsel i stedet for én…


Når vi kjøpte hus for noen år siden så var det første jeg gjorde å bestille elektriker til å fjerne støpselet på VVB - selv om det var lovlig pga ikke tilbakevirkende kraft på regelendringen…

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo en økt fare. Men dersom du en gang i uka sjekker stikkontakt, støpsel og fjernstyrt bryter for misfarging pga av varme så er du rimelig trygg. Det er ikke slik at dette plutselig en dag sier poff. Varmgang pga stor strøm til VVB er noe som vanligvis utvikler seg over lang tid og de aller fleste sjekker ikke tilstand på noe som gjerne står stuet vekk innerst under trappa eller noe annet ufremkommelig sted.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stigvi said:

Men dersom du en gang i uka sjekker stikkontakt, støpsel og fjernstyrt bryter for misfarging pga av varme så er du rimelig trygg

Jeg hadde betalt prisen for Heavy Duty Switch og elektriker bare for å slippe å sjekke en gang i uka... ;) 

 

Jeg ringte et av de større firmaene for varmtvannsberedere for å forhøre meg om legionellafaren. Han sa at så lenge man varmer opp vannet til 70 grader en gang i uka så burde det ikke være noe problem. Gjør du det daglig, så er det garantert ikke noe problem. Men han ville ikke ha navnet sitt på trykk, sikkert fordi han vet at VG garantert kommer til å ringe...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (22 timer siden):

Er den koblet direkte fra kurs, inn i bryteren og derfra direkte til bereder? 
Vi pusser opp hytta og ser at det er innsparingspotensiale i å kunne slå av berederen når det går uker mellom hver gang vi er der. Skal ha elektriker opp dit, men det kan være lurt å planlegge før jeg smeller opp mer panel. Har schuko pr dags dato. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på å gjøre det samme, og jeg så vel for meg at f.eks denne burde kunne fungere greit:

 

https://www.elektroimportoren.no/heatit-zm-single-relay-16a/4512671/Product.html

 

Min bereder er bare 2 kW, så da skulle det være god margin med denne?

Om det er noen som har erfaring med denne, så lurer jeg på en ting: Finnes det noen form for "failsafe"-innstilling som gjør at hvis den mister kontakten med hub/gateway, så kan man velger at den skal være permanent aktivert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt ingen fare for legionella. Temperaturen synker omtrent 0,4 grader i timen hvis du ikke tapper vann av den. Fra 70 til 45 grader kan den stå strømløs i ca 60 timer. 45 grader er fortsatt varmt nok til en dusj.
Men det blir vel fort kaldt hvis en tapper vann. Mellom 8-10 så går det endel varmtvann her i huset.

Hva er beste måten å overvåke temperaturen til en dum vvb? Smart implant med ds18b20 godt isolert mot varmtvannsrøret?



Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aarpi3 skrev (12 minutter siden):

Hva er beste måten å overvåke temperaturen til en dum vvb? Smart implant med ds18b20 godt isolert mot varmtvannsrøret?

Nei, det er ikke beste metoden. Jeg måler temperatur oppe og nede i tanken og klarer ikke med de to å si så mye om tilstanden. Temperaturen oppe synker ikke pga av vannforbruk, men kun pga varmetap. Du kan ikke bruke den til noe annet enn å måle at nå er det helt tomt for varmtvann og da er det for sent. Den nede påvirkes i veldig stor grad av vannforbruk, men den sier lite om hvor skillet mellom kaldt og varmt vann er. Det ideelle ville vært en måler ca midt på tanken. Det er vanskelig å få til, men høyest opp i luken der termostaten sitter vil nok gi deg mest nyttig info.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har montert en Namron 16A smartplugg til min 3000W (!) varmtvanns-tank. Denne styres av strømpris slik at de 12 dyreste timene i døgnet er pluggen avslått.

Smartpluggen har innebygget temperatur-måler. Jeg har plugget den inn slik at temperatur-føleren er plassert øverst på smartpluggen slik at eventuell varmgang stiger opp til temperatur-føler (motsatt vei enn det på bildet). Namron smartpluggen har også en sikkerhetsfunksjon som slår den av dersom temperatur blir for høy.

image.png.820415859cb7a89430375c7e915d6ed2.png

 

Denne grafen viser at når pluggen slår seg på og varmekolben setter i gang, så øker temperatur minst 8 grader pga. varmgang på innsiden (motstand, relé etc.). 

 

image.png.5f454cb02f893f2834c40c30ca820f89.png

 

Jeg tenker at dette ikke er høy nok temperatur-økning til at det blir en sikkerhetsfare. Må passe på at pluggen man bruker er beregnet til å tåle en del mer enn det man skal bruke den til (min er spesifisert til 16A, mens varmtvannstanken drar 13A). Når man lader mobilen blir både lader og mobil varmere enn dette.

 

Jeg har også montert en billig Zigbee ekstern temperaturføler som er koblet utenpå utløpet på varmtvannstanken (og isolert utenpå føler/rør). Dermed kan automatikken "slå på strømmen dersom vann-temperatur blir lavere enn 40 grader selv om strømmen er grisedyr akkurat nå". Heller det enn en gretten kone med for kaldt vann i dusjen.

 

BTW: Ingen fare for legionella når temperatur ganske ofte kommer opp i ca. 60 grader, slik at bakteriene rekker ikke å formere seg før de blir tatt av dage igjen. De trenger nok flere uker med gode forhold for å bli farlige.

Endret av KjetilB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (På 18.11.2021 den 19.47):

Jeg hadde betalt prisen for Heavy Duty Switch og elektriker bare for å slippe å sjekke en gang i uka... ;) 

 

Kvalifiserer den til støtte ved kjøp av smart bereder? Den må være direkte koblet, ikke via støpsel.

 

Huseierne hadde den kule til medlemspris nylig.

 

https://www.huseierne.no/om-oss/medlemskap/medlemsfordeler/vb/

 

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-varmtvannsbereder/

 

Sitat
  • Berederen skal ha fast tilkobling til strøm – beredere som er koblet til med støpsel i stikkontakt får ikke tilskudd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har montert en Namron 16A smartplugg til min 3000W (!) varmtvanns-tank. Denne styres av strømpris slik at de 12 dyreste timene i døgnet er pluggen avslått.

Smartpluggen har innebygget temperatur-måler. Jeg har plugget den inn slik at temperatur-føleren er plassert øverst på smartpluggen slik at eventuell varmgang stiger opp til temperatur-føler (motsatt vei enn det på bildet). Namron smartpluggen har også en sikkerhetsfunksjon som slår den av dersom temperatur blir for høy.

image.png.820415859cb7a89430375c7e915d6ed2.png
hvordan klarer du å få den til å styre etter strømprisen? Jeg er interessert i å lage det samme men at det skal styre etter NordPool sin strøm pris og deres billigste time i døgnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olafg skrev (7 timer siden):

hvordan klarer du å få den til å styre etter strømprisen? Jeg er interessert i å lage det samme men at det skal styre etter NordPool sin strøm pris og deres billigste time i døgnet

 

Siden du bruker Home Assistant finnes det mange gode tips rundt om på forumet.

 

Tråd for Nordpool integrasjon: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/5225-nordpool-sensor-for-home-assistant/

Tråd for å finne billigste timer: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/7315-finne-de-billigste-str%C3%B8mtimene-i-home-assistant/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Låner denne tråden til et kort spørsmål :-)
 

Har tenkt å montere Z-wave rele for styring av Oso VVB på 2kw.


Vurderer å bruke Nexa AN-179, som er spesifisert yil max resistiv last på 2,5kw.

Ville satt stor pris på synspunkter på dette.


https://www.elektroimportoren.no/nexa-z-wave-mottager-av-paa-an-179/4514785/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=CjwKCAjwp9qZBhBkEiwAsYFsb3cprZQdAx25JLFJcdQgwSMXJBAxYnPg0D323-4qytba8fDc_mk8dBoCS-gQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midlertidig styrer jeg min 2kW VVB med en 16A Deltaco sak med kWh nåler innebygd. https://prisguiden.no/produkt/deltaco-smart-home-sh-p01e-457495

 

Har utstyr for å montere i sikringsskapet men har ikke kommet så langt 🙄 Det var det der med skoene til skomakerens unger eller noe....

 

Vi dusjer rett før vi legger oss og tanken varmes opp i løpet av natta. Blir aldri lav temperatur. Ofte trekker VVB strøm kun 1 av de 2-3 timene denne saken er påslått. 

I tillegg får man litt info om dag- og månedsforbruk.

Screenshot_20221002_104948.thumb.jpg.46e9a2478d56be3bf71956c793971ab7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Ovenpaa said:

Låner denne tråden til et kort spørsmål 🙂
 

Har tenkt å montere Z-wave rele for styring av Oso VVB på 2kw.


Vurderer å bruke Nexa AN-179, som er spesifisert yil max resistiv last på 2,5kw.

Ville satt stor pris på synspunkter på dette.


https://www.elektroimportoren.no/nexa-z-wave-mottager-av-paa-an-179/4514785/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=CjwKCAjwp9qZBhBkEiwAsYFsb3cprZQdAx25JLFJcdQgwSMXJBAxYnPg0D323-4qytba8fDc_mk8dBoCS-gQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na 

 

Jeg hadde heller gått for Aeotec Heavy Duty eller HeatIt Z-Relay 25A.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.