Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smarthus ala 2022


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er i gang med bygging av ny enebolig. Hadde vel egentlig slått fra meg tanken om smarthus til tross for at jeg selv syns det er interessant. Skrekker for ustabilt system og klunder er vel det som har holdt meg litt borte. Begynte selvfølgelig med en kamerat og philips hue, begynte selvsagt å lese meg opp på alt som er. Hadde ikke snøring at det fins så mange produkter på markedet, tanken på å kunne styre varmen f.eks remote er jo fristende.  Dette blir helt sikkert ett rotete innlegg, men kort oppsummert så ønsker jeg litt innput på produkter og løsning som er rimelig "bullet proof". Jeg ønsker å kunne ha analog styring på det meste, tilfelle ting skal bli ustabilt, apper som mister support osv.  Jeg klarte faktisk ikke å dy meg, så jeg har allerede bestilt senic friends of hue bryter, 4x gu10 philips hue pærer, også fikk jeg en philips hue bridge av en kamerat til skampris nå i dag. Har en spotter som jeg tenkte å leke litt med. Raspberry pi har jeg liggende fra noen gamle prosjekter så den kommer nok til å få HA ettehvert. I første omgang så blir det vel kun å leke litt med hue app, samt se hvordan senic bryteren fungerer. 

 

Er såpass tidlig i byggefasen at kun reisverk er blitt satt opp. Dette blir gjort på kveldstid og helg av meg og min far, så ting går jo ikke akkurat fort. Både på godt og vondt, rekker å se litt løsninger på ting uten å trenge å forhaste seg.  Jeg har valgt å gå for varmekabler, varmepumpe og mest trolig varmefolie, ble ikke vannbåren varme denne gangen. 

 

Til varmekabler så har jeg tittet litt på elko pluss og heatit disse støtter vel zigbee(elko) meg bekjent, eller så har man vel heatit sine som er z-wave. Slik jeg har forstått så er vel begge produktene rimelig gode valg? Eller fins det noe bedre der ute nå, fyr i så fall løs. Regner med varmefolie kan benytte lik termostat?

 

Varmepumpe er jeg litt usikker på, samsung har vel noe greier som støtter smart things? Har tittet litt på panasonic og bosch, men disse fant jeg ikke hadde noen særlig støtte i homey? Mulig jeg tar feil. Hvilket varmepumpe er i vinden om dagen? 

 

Regner med det blir mye downlights i stue og kjøkken blant annet. Jeg regner med jeg kan dele opp dette i to soner? Sånn at de kan dimmes inviduelt på hver sin bryter? 

 

Til syvende og sist så er jeg ikke heeeelt sikker på hvilket system jeg går for. Homey ser jo greit ut, HA virker mest interessant, men med noe annen læringskurve. Fikler litt med Unraid server og docker containers på hobbybasis så er vandt med at ting ikke akkurat fungerer rett ut av boksen til tider. 

 

Snakket litt med elektrikeren som skal utføre prosjektet. Han brukte nesten bare SG armaturen i forbindelse med jobb. Noen som har noe formening om dette? Det jeg leste var ikke sånn veldig positivt i smarthus sammenheng, ikke så veldig mye åpen støtte, og låst til apple home kit og google? Apple home kit hadde vel plutselig en dag blitt borte for så å komme tilbake etter en stund. Dette er jo skrekken min.  Lettest er vel noe som sklir rett inn i homey. 

 

Får vel runde av på det rotete innlegget her. Bare å fyre løs med forslag og meninger, så skal jeg prøve å holde dere oppdatert med systemet underveis. Første prio er vel å få på plass takstolene :P. Strøm og fiber ligger dog heldigvis klart! 

 

 

3.png

2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Har kommet litt videre. Kjøpt inn homey og en haug i micromatic zb250 dimmere. Termostater tror jeg blir heatIT uten at dette er skrevet i stein. Varmtvannsbereder blir høiax connected 200. Søker om Enova støtte så da går jeg i "0" på denne. Varmepumpe blir Mitsubishi electric kaiteki 6600. Somfy persienner på alle vinduene som står mot kveldssolen. Blir kun gjort klart i år, da jeg ikke flytter inn før mot vinteren.  IKEA sine smart rullegardiner på de rommene som sola ikke er som verst. Tenker muligens fibaro single switch eller heatit zm single relay bak andre lysbrytere. Noen erfaring med hvilken av disse som er best? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 stykker heatit termostater, samt 2 på hytten som har fungert utmerket, ikke noe å si på disse. 

 

Kun kjørt "normale" vridimmere her, uten disse puckene som legges bak, eller å holde inne for å dimme opp/ned. 

Bruker Heatit Z-DIm, og disse fungerer nå greit. Ser de har kommet med enda en bedre versjon etter jeg kjøpte mine. Eneste jeg savner er å kunne endre z-wave konfigurasjon i de for å kunne ha riktig lysnivå når en skrur på lyset i forholdt til omgivelseslyset, men det er ordnet med at det dimmes så raskt lyset går på, og det fungerer utmerket. 

 

Har ikke noen erfaringer med hvilke av de du spør om som er best, men jeg har et single relay fra aqara, koblet opp med dimmeknapp (bruker den bare som av/på) fra ikea som er den assosiert med. Den har også fungert veldig bra, uten noe problem. Liker at de har innebygd temperaturmåler. 

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusset opp litt av huset for et år siden og flere av vurderingene dine. Kona krevde at alt skulle funke som vanlig selv om serveren min var nede.

For varmekablene valgte jeg Elko (Zigbee) siden jeg da kunne ha samme termostat på alle gulv uavhengig om jeg skulle ha termostat eller regulator. Hadde Heatit trm3 også vært en regulator så hadde nok valgt den pga. Z-Wave som er bedre integrert i mitt system.  Jeg bruker ikke Elko sin hub, men Zigbee2MQTT. Og der ryker kanskje "bullet proof" ønsket ditt.  

 

For lys bruker jeg Heatit Z-dim på alle hovedlys (på SG taklamper/spotter) og noe pyntelys fra Hue (via Zigbee2mqtt ikke Hue hub).  Hvis målet er at det skal føles som vanlig og virke hvis server/hub er nede så ville ikke jeg brukt smart pærer ala Hue som hovedlys. Det er blitt litt bedre i det siste med ulike løsninger for å dekke eller endre funksjonaliteten til en klassiske vegbryteren også i et Hue system, men jeg hadde valgt en smart bryter ikke smart pære igjen. Eneste er at en stort sett mister muligheten med fargedisko.

 

 

9 hours ago, Kim123 said:

Eneste jeg savner er å kunne endre z-wave konfigurasjon i de for å kunne ha riktig lysnivå når en skrur på lyset i forholdt til omgivelseslyset, men det er ordnet med at det dimmes så raskt lyset går på, og det fungerer utmerket. 

Hvordan har du satt opp dette @Kim123?  Har du satt lystet til 100% så en event som dimmer ned avhengig av lys sensor i rommet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, aarpi3 said:

For varmekablene valgte jeg Elko (Zigbee) siden jeg da kunne ha samme termostat på alle gulv uavhengig om jeg skulle ha termostat eller regulator. Hadde Heatit trm3 også vært en regulator så hadde nok valgt den pga. Z-Wave som er bedre integrert i mitt system. 

Hva er fordelen med en regulator i forhod til en termostat i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker regulator kun i yttergangen. Der vil temperaturendringene være store og raske så luftføler blir feil. Gulvføler, spesielt hvis en har fliser vil sikkert være ok. Men siden jeg alltid vil ha litt varme i det gulvet pga tørk så synes jeg regulator var det beste valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, aarpi3 said:

Jeg bruker regulator kun i yttergangen. Der vil temperaturendringene være store og raske så luftføler blir feil. Gulvføler, spesielt hvis en har fliser vil sikkert være ok. Men siden jeg alltid vil ha litt varme i det gulvet pga tørk så synes jeg regulator var det beste valget.

Ok, usikker på hvor stor forskjell det blir i praksis. Sensoren for luft-temperaturen i en termostat vil klart trigge ved åpen dør og sette på varmen til setpoint-temperaturen er nådd og så slå av varmen til temperaturen igjen faller. En regulator vil slå av / på for å oppnå x% effekt. Hva som blir forskjellen i oppførsel / strømforbruk / comfort med disse to måtene å regulere på er jeg ikke sikker på.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke sikkert det blir den store forskjellen. 

Scenarioet jeg så for meg var unger som ikke evner å lukke dører. 

Og at om sommeren må ha et høyt/varierende sett-punkt for å ha litt lunk i gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aarpi3 skrev (9 timer siden):

Kona krevde at alt skulle funke som vanlig selv om serveren min var nede.

Jeg hadde samme filiosofi da jeg startet opp hjemmeautomasjon her hjemme. Pusset opp 2. etg og ville at ting skulle funke underveis også som normalt. 

 

Home Assistant kjører nå meget stabilt og skikkelig raskt. Har satt en liten UPS som holder i 30 minutter på serveren som kjører Home Assistant. Stått på uten restart av maskinen siden UPS ble installet, da 15. desember i fjor. 

 

Velg et system som holder i lengden, selv om kanskje prisen er høyere. 

aarpi3 skrev (9 timer siden):

Hvordan har du satt opp dette @Kim123?  Har du satt lystet til 100% så en event som dimmer ned avhengig av lys sensor i rommet?

Jeg har satt opp en automasjon som lytter på Z-wave meldinger, slik at hvis lyset blir skrudd på via appen gjør ikke automasjonen noe. Jeg har det på blokken å justere lysstyrken som en funksjon av utvendig lux. Foreløpig så justerer jeg på klokkeslett, fra 0800-1800 så går lyset på 09%, 18-20 50%, 20-08 10%. Det har fungert meget bra, så litt usikker på om jeg gidder å gjøre noe mer avansert enn det. 

 

OlavT skrev (4 timer siden):

Sensoren for luft-temperaturen i en termostat vil klart trigge ved åpen dør og sette på varmen til setpoint-temperaturen er nådd og så slå av varmen til temperaturen igjen faller.

Hvis du har fliser i gangen så er ikke dette et problem. Ville ikke kjørt effektregulator, da den ikke tar hensyn til omgivelsetemperaturen (normalt sett). Hvis du styrer etter lufttemperatur og du er redd for at gulvvarmen ville stått på unødvendig lenge ved lufting/åpen dør ville jeg laget en liten automasjon som endrer ønsket temperatur. I home assistant er ikke det noe problem. Feks kan man sette opp en derviasjonssensor som ser på stigningstallet på temp føleren i termostaten. Synker temperaturen med over 2 grader i minuttet så skru av termostat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en enkel lur automasjon. Jeg får prøve å finne ut om Homeseer kan skille på bruk av app, event og bryter. 

 

Ja, med fliser i gangen så vil en termostat funke fint med litt automasjon. Jeg vet når (og hvor lenge) døra står åpen så trenger ikke bruker rater engang får å få det til.

Kan helt klart løse tørke funksjonen til gulvet om sommeren også med termostat. Det virker bare veldig enkelt med en regulator der jeg kun justerer % i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
On 06/07/2022 at 22:11, tennbrikket said:

Har kommet litt videre. Kjøpt inn homey og en haug i micromatic zb250 dimmere. Termostater tror jeg blir heatIT uten at dette er skrevet i stein. Varmtvannsbereder blir høiax connected 200. Søker om Enova støtte så da går jeg i "0" på denne. Varmepumpe blir Mitsubishi electric kaiteki 6600. Somfy persienner på alle vinduene som står mot kveldssolen. Blir kun gjort klart i år, da jeg ikke flytter inn før mot vinteren.  IKEA sine smart rullegardiner på de rommene som sola ikke er som verst. Tenker muligens fibaro single switch eller heatit zm single relay bak andre lysbrytere. Noen erfaring med hvilken av disse som er best? 

Hei!

Har du fått testet denne micromatic dimmeren? Den er jo prismessig veldig kjekk i forhold til for eksempel Elko.

Er i gang med en totalrenovasjon (helt ned til reisverket)) så er interessert i dine erfaringer med de produktene du lander på.

Har akkurat samme liste med krav og bekymringer som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellandsen90 skrev (47 minutter siden):

Hei!

Har du fått testet denne micromatic dimmeren? Den er jo prismessig veldig kjekk i forhold til for eksempel Elko.

Er i gang med en totalrenovasjon (helt ned til reisverket)) så er interessert i dine erfaringer med de produktene du lander på.

Har akkurat samme liste med krav og bekymringer som deg.


Hei,

 

Ting tar dessverre litt lenger tid enn planlagt. Lang levering på enkelte produkter og ett par entreprenører som henger litt etter. Har ikke fått rukket og installert disse, men er medlem i noen grupper for smarthus på Facebook, og har enda ikke lest noe negativ om disse dimmerne. Mener det var en som hadde fått montert 26 stykk og var veldig fornøyd.

3CA4CB46-9BDB-40FA-B13D-1FBF2F279147.jpeg

194A1B54-957E-4C6F-83B9-95AEEEE8A6AC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.