Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-Dim Vridimmer Z-Wave 699.- på elektroimportøren


Anbefalte innlegg

Jeg har ca. 10 av heat it sine dimmere. Fornøyd med de. De kan dimme veldig lavt ned. Men på max utgang flimrer SG spottene, men med max output til 96% virker de bra. 

 

De matcher også elko ramme og brytere. 

 

Har testet de med smartthings og home assistant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei! Jeg kjøpte en gjeng av disse Heatit Z-Dim Z-Wave for et par uker siden og er nå klar for å installere de.

 

Slik jeg fikk det beskrevet i butikk var det bare å trekke ut de to ledningene på mine gamle Elko og plassere de på samme sted på Heatit. At det skulle være så enkelt var et tungt salgsargument for å velge disse. Akkurat som Namron - bortsett fra at Heatit tar mye mindre plass i veggen.

 

Nå i ettertid kan det se ut som jeg heller må koble til en tredje kabel (N) i tillegg. Noen som bekrefte/avkrefte dette, eller eventuelt gi et fasitsvar? Når jeg slår på strømmen er det ingen reaksjon i hverken dimmer eller pære. På forhånd takk for hjelpen!

Endret av Piero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg ikke er elektriker:

 

L og N er strøm fra sikringsskapet, begge må kobles til hhv L og N for at dimmeren skal få strøm til å fungere, S er strøm ut fra bryteren og går til lyset (S er L etter bryteren, N går vanligvis direkte til lampen, og derfor har du sikkert ikke denne i veggboksen, eller den går bare forbi uten å være koblet til noe)

Vanligvis er L og N brun og blå.

Endret av roadrune
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Piero said:

Slik jeg fikk det beskrevet i butikk var det bare å trekke ut de to ledningene på mine gamle Elko og plassere de på samme sted på Heatit. At det skulle være så enkelt var et tungt salgsargument for å velge disse.

 

Klarer ikke helt å holde igjen; Det er uheldig at Elektroimportøren rådgir vanlige forbrukere på den måten når den korrekte responsen skulle vært at dette må utføres av godkjent elektriker!

 

Forøvrig har @roadrune rett i hvordan Heatit må kobles. I motsetning til f.eks. Namron-dimmeren som kan drives med kun L tilkoblet.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hillmar skrev (2 minutter siden):

 

Klarer ikke helt å holde igjen; Det er uheldig at Elektroimportøren rådgir vanlige forbrukere på den måten når den korrekte responsen skulle vært at dette må utføres av godkjent elektriker!

 

Forøvrig har @roadrune rett i hvordan Heatit må kobles. I motsetning til f.eks. Namron-dimmeren som kan drives med kun L tilkoblet.

 

Henter Namron "N" fra lampen da, eller trenger den jord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, roadrune said:

Henter Namron "N" fra lampen da, eller trenger den jord?

Ikke spør meg om den faglige forklaringen på hvordan det fungerer 😅, men en del dimmere er konstruert slik at de tilføres tilstrekkelig effekt til å drive intern elektronikk selv om de kun er koblet "i serie" med lampen. De benytter ikke jord på noe måte.

Eksempel fra manuelen til Namron:

image.png.3fae677b7baf6d84889829eea914f06e.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune skrev (31 minutter siden):

Henter Namron "N" fra lampen da, eller trenger den jord?

Dimmere kan "stjele" litt energi ved at de i hver periode av nettspenningen venter litt med å slå på strøm til lampen. F.eks kan de mens nettspenningen er under 20V la det gå en liten strøm gjennom pæren til å drive elektronikken. Når dimmeren trigger triac'en, vil det gå normal strøm i pæren og spenningen over dimmeren går til null. Men den har nok energi i en kondensator til å drive elektronikken fram til neste periode i nettspenningen. Dette fungerte greit med glødepærer, men kan være mer problematisk med led-pærer. Slike dimmere må gjerne ha en minimums last for å virke.

Endret av stigvi
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, roadrune said:

Med forbehold om at jeg ikke er elektriker:

 

L og N er strøm fra sikringsskapet, begge må kobles til hhv L og N for at dimmeren skal få strøm til å fungere, S er strøm ut fra bryteren og går til lyset (S er L etter bryteren, N går vanligvis direkte til lampen, og derfor har du sikkert ikke denne i veggboksen, eller den går bare forbi uten å være koblet til noe)

Vanligvis er L og N brun og blå.

Takk for hjelpen @roadrune, jeg startet egentlig å skrive et lenger svar i dag tidlig men ble avbrutt av at elektriker ringte på døren. Kunne ikke passet bedre! I korte trekk hadde jeg en ambisjon om å koble opp alt på forhånd for å deretter få det godkjent og dokumentert av elektriker. Men, når det ikke var samme oppsett som på de gamle Elko/Namron la jeg bare ballen død. Elektrikeren installerte 5 stk Heatit på 2,5 timer. Det ble langt dyrere enn forventet, men jeg er meget fornøyd med kvalitetsfølelsen og hvordan de har funket hittil.

14 hours ago, Hillmar said:

 

Klarer ikke helt å holde igjen; Det er uheldig at Elektroimportøren rådgir vanlige forbrukere på den måten når den korrekte responsen skulle vært at dette må utføres av godkjent elektriker!

 

Forøvrig har @roadrune rett i hvordan Heatit må kobles. I motsetning til f.eks. Namron-dimmeren som kan drives med kun L tilkoblet.

 

Takk @Hillmar
Nå ble ikke disse kjøpt på Elektroimportøren, men når du først er inne på de så synes jeg de alltid er tydelige på at de ikke kan gi råd rundt hvordan ting skal installeres. Opplever de som meget profesjonelle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Moskus said:

En halv time pr dimmer...?

Omtrent. Egentlig var det 3 timer totalt for å installere 5 stk Heatit, 1 stk Namron og endring av en eksisterende stikkontakt/kabling. Namron dimmeren ble overraskende problematisk (og dyr for meg) da elektrikeren først trodde den var død. Løsningen, som kom cirka 30 min på overtid, var bare å sette i lyspæren. Uten pæren var det visst nok ingen strøm/spenning å måle der - noe han forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Piero said:

Namron dimmeren ble overraskende problematisk (og dyr for meg) da elektrikeren først trodde den var død. Løsningen, som kom cirka 30 min på overtid, var bare å sette i lyspæren. Uten pæren var det visst nok ingen strøm/spenning å måle der - noe han forventet.

Var det en Namron-dimmer uten N-leder, som nevnt lengre oppe?

Om ja så vil jeg påstå at en elektriker burde forstå at denne ikke fungerer uten at lampekretsen er hel (det går ingen strøm i en krets som ikke er sluttet), og ikke nødvendigvis skal la kunden ta kostnad på den "fomlingen". Men det er nok ikke så lett å argumentere med dersom du leverte utstyret selv og elektrikeren kan kontre med at utstyret er ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Hillmar said:

Var det en Namron-dimmer uten N-leder, som nevnt lengre oppe?

Om ja så vil jeg påstå at en elektriker burde forstå at denne ikke fungerer uten at lampekretsen er hel (det går ingen strøm i en krets som ikke er sluttet), og ikke nødvendigvis skal la kunden ta kostnad på den "fomlingen". Men det er nok ikke så lett å argumentere med dersom du leverte utstyret selv og elektrikeren kan kontre med at utstyret er ukjent.

Helt enig med deg. En elektriker burde skjønt dette - uavhengig av om det er en Namron eller et annet merke. Når fakturaen kommer vil jeg lufte muligheten for å fjerne siste halvtimen, men spørs om jeg kommer noe vei med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Piero said:

Helt enig med deg. En elektriker burde skjønt dette - uavhengig av om det er en Namron eller et annet merke. Når fakturaen kommer vil jeg lufte muligheten for å fjerne siste halvtimen, men spørs om jeg kommer noe vei med det.

Om det kan hjelpe på argumentasjonen din så ville problemstillingen vært den samme dersom elektrikeren selv hadde stilt  med en Elko SMARTDIM VRI UNI, som også kobles opp uten N-leder. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Hillmar said:

Om det kan hjelpe på argumentasjonen din så ville problemstillingen vært den samme dersom elektrikeren selv hadde stilt  med en Elko SMARTDIM VRI UNI, som også kobles opp uten N-leder. :) 

Takk for tipset - det argumentet tar jeg med meg. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, stigvi said:

Det er lett å være etterpåklok, men zigbee pærer som en bytter selv er et langt billigere alternativ i de fleste tilfeller.

Jo da, absolutt. For min del, med 4 barn og en kone som er vant til å bruke eksisterende fysisk dimmer på kjøkken/bad/soverom, måtte valget bli smartdimmere. På andre mindre lyskilder, som ofte står på 24/7, er det fortsatt Zigbee-pærere som gjelder. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (14 minutter siden):

Men også kjipere i de fleste tilfeller.

Det er bare en definisjon som er beleilig for deg og dine valg. Rent teknisk er smarte pærer overlegent andre løsninger og gir mer fleksibilitet, mer kontroll over lyset og er billigere.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17/12/2021 at 11:04, stigvi said:

Rent teknisk er smarte pærer overlegent andre løsninger og gir mer fleksibilitet

Du skal ha at du iallfall tror på det du skriver. Selv om det ikke er riktig. :) 

Man kan jo ikke skrive "rent teknisk" og så komme med en personlig vurdering. Rent faglig ser det ikke så bra ut.

 

En lyskilde er et fast punkt, og trenger ikke flyttes. En smartpære uten strøm er en dum pære. QED.

 

Billigere skal du få, men alt det andre er dine synspunkter. De fleste lyskilder hos oss er faste LED-spotter, LED-lister og andre lamper som ikke bruker vanlige lyspærer. Da er en smart lyspære like nyttig som en pose strøsand i Sahara. Vi har den kontrollen på lyskildene som vi vil ha. Der det behøves å endre fargetemperatur er selvfølgelig lyskilden dim-2-warm.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.