Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

iBeacon/bluetooth tracking


iceball

Anbefalte innlegg

Tenkte å prøve å samle inn litt erfaringer rundt bruk av iBeacon og annen bluetoothe tracking. Har ikke særlig erfaring selv, men tenker at det må være mange spennende og gode bruksområder og muligheter med dette.

 

Har akkurat mottatt 2 stk av disse fra AprilBrother og 1 stk av denne vanntette fra Yunjia. Bruker foreløpig Locative.io appen (tidligere Geofancy) på IOS10 mot PH Location i HomeSeer. iCloud tracking via PH Location er ikke veldig snilt for batteritiden..

De to fra AprilBrother har jeg fått til, men det virker som de faller ut og inn med jevne mellomrom. Vet ikke om dette er vanlig oppførsel eller skyldes at iPhonen ikke er aktiv hele tiden (samme skjer med WLAN-tracking for å spare batteri og er derfor ikke så enkelt).

Den fra Yunjia får jeg ikke til. Ingen apper, bortsett fra den "medfølgende" appen (LightBlue) finner den.

 

Tenkte også å teste ut Jon00 sin bluetooth plugin, da min HomeSeer server/tidligere HTPC står i boden, rett ved inngangsdør og med parkeringsplass utenfor vinduet. Må bare finne ut hvor bluetooth donglene havnet i flyttelasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to iBeacon mottakere fra AprilBrother (fordi mobilbruk i hjemmeautomasjonssammenheng er en uting og er upålitelig ;)). Disse bruker MQTT for å kommunikasjon, og fungerer utmerket.

 

Jeg har ikke kommet videre på mitt prosjekt for det er ikke sjanse i helvete at jeg får til å oppgradere firmware på disse (men så har jeg ikke hatt allverdens tid til å leke med dem etter jeg fikk siste UART) slik at de kan spore flere BLE-enheter enn bare iBeacons. Jeg vil spore Fitbit'ene våre også. ;) Men til iBeacons ser de ut til å fungerer fint. :) 

 

Jeg har bl.a. planer om å feste iBeacons på søppeldunkene, for å slippe maset fra huset hvis jeg faktisk har husket å sette dem ut selv. Takk for tipset om de vanntette, jeg kjøper et par stykker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg har bl.a. planer om å feste iBeacons på søppeldunkene, for å slippe maset fra huset hvis jeg faktisk har husket å sette dem ut selv.

Det var smart! Må flytte søppeldunken 25 meter hver torsdag kveld selv og den for papir en gang i måneden. Har du erfaring med noen iBeacons som er vanntette og til ok pris?

 

Forøvrig enig med det om mobilbruk, men tenkte jeg skulle ha en på soverommet (hvis jeg får justert sendestyrken ned til fornuftig nivå) for å bedre ha kontroll på når vi sover og ikke. iCloud-tracking inkluderer lading og batterinivå på mobilen, men det kan jo hende man har glemt den til lading nede i stua før man legger seg. Også har vi ikke FitBit, selv om vi kanskje må vurdere det ?

 

Tenkte jeg skulle bruke en iBeacon i i-Miev elbilen i hvert fall. Bilen har ikke bluetooth og lader rett utenfor teknisk rom slik at det burde være greit å merke når den er hjemme.

Leste også her inne at det var en som hadde en bil hvor bluetooth stod på også når tenningen var av, så må sjekke disse forholdene på den nye bilen ? Forøvrig utrolig upraktisk at en helt ny bil (CX-5) har WiFi mottaker og noen tilhørende funksjoner for trafikk og navigering, men bare støtter 2,4 GHz. Nye iPhoner deler kun 5 GHz WiFi.. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, iceball skrev:

Har du erfaring med noen iBeacons som er vanntette og til ok pris?

Nei. Håpte du hadde. ;)

Jeg innser at dette er et prosjekt som krever litt prøving og feiling, for de behandler jo ikke søppeldunkene akkurat pent...

 

3 minutter siden, iceball skrev:

Forøvrig enig med det om mobilbruk, men tenkte jeg skulle ha en på soverommet (hvis jeg får justert sendestyrken ned til fornuftig nivå) for å bedre ha kontroll på når vi sover og ikke.

Hvordan hadde du tenkt at dette skulle fungere? Mobilen gir beskjed om at nå er den på soverommet? Det er jo en mulighet, men litt mer komplisert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Nei. Håpte du hadde. ;)

Jeg innser at dette er et prosjekt som krever litt prøving og feiling, for de behandler jo ikke søppeldunkene akkurat pent...

Må teste litt til og se om jeg får den grønne jeg kjøpte til å fungere skikkelig først, eller så blir det å kjøpe en og en og teste.

Hehe, nei, og jeg må få merket våre tydelig siden de samles sammen med to naboer ved henting. Må se om jeg ikke finner en smart plass hvor den kan festes skikkelig.

 

5 minutter siden, Moskus skrev:

Hvordan hadde du tenkt at dette skulle fungere? Mobilen gir beskjed om at nå er den på soverommet? Det er jo en mulighet, men litt mer komplisert...

Ja, det har jeg fått til å fungere med de to jeg har fra AprilBrother! Locative appen (IOS og Android) sender en trigger (POST) til PH Location http serveren som jeg kjører. Kan velge om Locative skal sende ved arrival og/eller departure.

iBeacon locative.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, iceball skrev:

Ja, det har jeg fått til å fungere med de to jeg har fra AprilBrother! Locative appen (IOS og Android) sender en trigger (POST) til PH Location http serveren som jeg kjører. Kan velge om Locative skal sende ved arrival og/eller departure.

Aha! Det var jo ganske hendig! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Moskus skrev:

Aha! Det var jo ganske hendig! :) 

Jepp, bortsett fra at de kobler av og på med litt for jevne mellomrom (hvert minutt ca) så må vurdere om de kun skal sende ved arrival og bruke timer på event for å sette  "not near". Men har bare testet i går kveld foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Moskus skrev:

Ellers er det jo forhåpentligvis snart en bedre måte å spore søvn og i eller utenfor seng på, dog noe dyrere. :) 

Vi venter på API...

Den løsningen tror jeg ikke min samboer vil godkjenne ? 

Forøvrig veldig synd at Aeotec smart dimmer/smart switch ikke kan rapportere noe om det integrerte USB-uttaket som vi bruker for å lage om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update.

Locative appen har vært overraskende ustabil (til å være på IOS), og etter oppdatering til IOS10.2 så klarte ikke appen å kommunisere mot HTTP serveren fra telefonen min.

Valgte derfor å heller kjøpe Geofency appen for kroner 33. Og den er bare utrolig mye bedre på absolutt alle punkter! Kan virkelig anbefales, selv uten bruk av iBeacons, kun vanlig geo-tracking. ?

Og AprilBrother ibeacons faller ikke ut så mye slik de gjorde med Locative. Den vanntette iBeacon fra Yunjia får jeg fortsatt ikke til å fungere..

 

Har også fått Jon00 sin bluetooth plugin til å fungere, men det var såpass mye mer tungvindt at jeg er usikker på om jeg fortsetter å teste den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, iceball skrev:

Den vanntette iBeacon fra Yunjia får jeg fortsatt ikke til å fungere..

Hmmm... det sier du NÅ etter at jeg bestilte 4 stykker...

 

1 minutt siden, iceball skrev:

Har også fått Jon00 sin bluetooth plugin til å fungere, men det var såpass mye mer tungvindt at jeg er usikker på om jeg fortsetter å teste den ut.

Husk at denne ikke bruker BLE. Jeg har utelukket den av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Moskus skrev:

Hmmm... det sier du NÅ etter at jeg bestilte 4 stykker...

Jeg har jo aldri sagt at jeg har fått den til å fungere enda ? Tror problemer ligger i at jeg må endre UUID, men det er kun "tilhørende" app LightBlue som finner den og den bruker et annet format (HEX) og ikke 16 byte(?) hvis jeg har googlet riktig. Det fulgte med et info-skriv også, men det har guttungen klart å rote bort ?

 

3 minutter siden, Moskus skrev:

Husk at denne ikke bruker BLE. Jeg har utelukket den av den grunn.

Godt poeng, selv om jeg tenkte å kun benytte den til å detektere om en telefon/bil kom hjem og ikke fortsette å tracke etter dette. Største "problemet" var at den fungerte i hele huset, selv om HS-pcen står i ene hjørnet og soverommet ligger helt motsatt. Men, som sagt, knotete oppsett og iBeacons er jo veldig mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastet ned Geofency-appen her om dagen og den ser ut til å fungere bra! Har satt opp webhook som kjøres når jeg ankommer og drar fra jobb og hjemme. Får se hvor stabilt det er og om jeg kan stole på det. Får nå beskjed om en dør står oppe eller om jeg har glemt å skru av lys når jeg drar. Har dette kun på min egen telefon, så må få integrert samboerens telefon også for å utnytte dette ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
27 minutter siden, Moskus skrev:

Mhm.

"Nei", altså. ;) 

 

Men det så jo spennende ut. Jeg har enda ikke fått til firmware på mine BLE-dingser, mye tull...

Svar fra happy bubbles...

 
I tried detecting a FitBit Zip and it does work...just not well. The Fitibit only advertised every 2 seconds so it wasn't very fast to be detected, and only when it's not connected to a phone. So unfortunately that makes it not as reliable as a dedicated beacon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lazarus skrev:

Det spørs jo hva du bruker den til... er det OK med 2 sek forsinkelse på lyset?

Jeg tror du overestimerer hvor godt sporingen fungerer hvis 2 sekunder ping er et problem. ;) 

Bevegelsessensoren har jo trigget før den tid uansett! :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Jeg tror du overestimerer hvor godt sporingen fungerer hvis 2 sekunder ping er et problem. ;) 

Bevegelsessensoren har jo trigget før den tid uansett! :D

 

 

Sant nok... da gjenstår bare problemet med at fitbit-en ikke kan være koblet til mobilen. Er det slik for de nyere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fitbit'en syncer ikke i tide og utide, det må ha skjedd en endring av en viss størrelse først. For å spare batteri.

 

Har en Flex 2 i tillegg til (gamle) One, og når man kjører en BLE scan så dukker de (alle sammen) fort nok opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.