Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvilken HAN-leser?


Anbefalte innlegg

Har akkurat satt opp et system med Homey Pro (om det blir byttet ut med noe annet er litt usikkert enda), og jeg vil ha inn avlesninger fra måleren i skapet (Kaifa). Jeg har per i dag en "Kraftplugg" (fra Haugaland Kraft), men de surrekoppene har ikke fått laget noe API til den enda, så da er det håpløst.

 

Jeg har Easee-ladeboks, men har ikke behov for balansering mot hovedsikring, så dermed tenker jeg at Equalizer ikke er nødvendig. Og dessuten må vel da skyen være oppe for å få data fra den (selv om den kommuniserer med Easee-ladeboksen på lokal radio av en eller annen art).

 

Jeg har sett på disse to dingsene:

 

https://www.elektroimportoren.no/develco-emi-norsk-han/4514731/Product.html

https://www.elektroimportoren.no/eva-maaleravleser/94321/Product.html?Event=

 

Begge tror jeg skal fungere i Homey, så er det ellers noen gode grunner for å velge den ene eller den andre?

 

Det er jo også et alternativ å gå for Pow-U fra en av forumets deltagere:

 

https://amsleser.no/hjem/7-pow-u-universal.html

 

Litt usikker på hvor godt det funker mot Homey, dog. Zigbee er kanskje kjekkere enn WiFi?

 

Noen som har kjappe synspunkter her? Prisen hos Elektroimportøren er ørlite rabattert ut dagen, så tenkte kanskje å gjøre en kjapp bestilling og plukke opp i butikk i morgen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også POW-U fra amsleser og den fungerer knall.

Vurderte først Z-wave eller ZigBee, men man øker jo trafikken ganske så heftig når det polles data hvert 2,5 sekund fra AMS måleren.

POW-U benytter MQTT eller man kan hente ut data via JSON, så kan integreres med alt.

 

https://homey.app/no-no/app/nl.hdg.mqtt/MQTT-Hub/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slippern skrev (1 time siden):

Har også POW-U fra amsleser og den fungerer knall.

Vurderte først Z-wave eller ZigBee, men man øker jo trafikken ganske så heftig når det polles data hvert 2,5 sekund fra AMS måleren.

POW-U benytter MQTT eller man kan hente ut data via JSON, så kan integreres med alt.

 

https://homey.app/no-no/app/nl.hdg.mqtt/MQTT-Hub/

 

Er det en stor ulempe at det går mer/mye trafikk på Zigbee? I så fall er det nok kanskje bedre med POW-U, ja.

Har du selv brukt Homey med POW-U? Det ser jo ut som en kurant løsning det, men må lese meg mer opp på detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukket opp en EVA måleravleser i dag, og den kom opp kjapt og greit. Nye verdier rapporteres hvert 10. sekund ser det ut for, selv om jeg mener at HAN-porten sender ut (i hvert fall momentaneffekt) mye oftere enn det.

 

Dessverre får jeg ikke opp verdier for forskjellige faser, og det skulle jeg forsåvidt gjerne hatt. Lurer derfor på om jeg heller skal gå for en POW-U, og satse på at jeg kan få det til å fungere. Må jo da sette opp både MQTT broker og MQTT klient på Homey, og på en eller annen måte få konvertert verdien som mottas på MQTT til noe som kan brukes internt i Homey. Jeg er helt sikker på at det er mulig, men ikke hvor vanskelig det eventuelt er.

 

Hvis noen har erfaring med akkurat dette, så skrik ut.  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (På 21.11.2021 den 19.42):

 

Er det en stor ulempe at det går mer/mye trafikk på Zigbee? I så fall er det nok kanskje bedre med POW-U, ja.

Har du selv brukt Homey med POW-U? Det ser jo ut som en kurant løsning det, men må lese meg mer opp på detaljene.

 

Ja, er begrenset hvor mye trafikk det kan være i nettet før det blir tregt eller helt responsivt, dette gjelder også for z-wave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slippern skrev (Akkurat nå):

 

Ja, er begrenset hvor mye trafikk det kan være i nettet før det blir tregt eller helt responsivt, dette gjelder også for z-wave.

Jeg har jo ikke så mange dingser enda, og foreløpig ser det som sagt greit ut.

 

Jeg har likevel bestilt en Pow-U som jeg håper å få til å integrere med Homey, siden det bør være den maksimalt fleksible løsningen. Blir sikkert mye knot å få det til, men den som lever får se.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
mroek skrev (På 22.11.2021 den 17.59):

Jeg plukket opp en EVA måleravleser i dag, og den kom opp kjapt og greit. Nye verdier rapporteres hvert 10. sekund ser det ut for, selv om jeg mener at HAN-porten sender ut (i hvert fall momentaneffekt) mye oftere enn det.

 

Dessverre får jeg ikke opp verdier for forskjellige faser, og det skulle jeg forsåvidt gjerne hatt. Lurer derfor på om jeg heller skal gå for en POW-U, og satse på at jeg kan få det til å fungere. Må jo da sette opp både MQTT broker og MQTT klient på Homey, og på en eller annen måte få konvertert verdien som mottas på MQTT til noe som kan brukes internt i Homey. Jeg er helt sikker på at det er mulig, men ikke hvor vanskelig det eventuelt er.

 

Hvis noen har erfaring med akkurat dette, så skrik ut.  🙂

Hei

 

Eva Måleravleser sender videre alle data den får fra HAN porten. Har ikke testet denne i Homey selv da jeg bruker HA, og her får jeg data på alle faser som jeg skal. Hvis det er mangler i Eva Smart sin Homey app kan jeg kanskje få noen til å se på det. Du bruker denne antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datek Harald skrev (1 minutt siden):

Hei

 

Eva Måleravleser sender videre alle data den får fra HAN porten. Har ikke testet denne i Homey selv da jeg bruker HA, og her får jeg data på alle faser som jeg skal. Hvis det er mangler i Eva Smart sin Homey app kan jeg kanskje få noen til å se på det. Du bruker denne antar jeg?

 

Ok, det fikk altså ikke jeg. Nå har jeg returnert denne og byttet til Pow-U, men med EVA-leseren fikk jeg kun målerstand, momentaneffekt og spenning (fra bare en fase). Du sier altså at absolutt alle data (som er mange parametre) fra måleren rapporteres videre av EVA-leseren? Hvis ja, så er det mye som mangler i Homey-appen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (16 timer siden):

 

Ok, det fikk altså ikke jeg. Nå har jeg returnert denne og byttet til Pow-U, men med EVA-leseren fikk jeg kun målerstand, momentaneffekt og spenning (fra bare en fase). Du sier altså at absolutt alle data (som er mange parametre) fra måleren rapporteres videre av EVA-leseren? Hvis ja, så er det mye som mangler i Homey-appen.

 

 

Det kan godt være at ikke alt vises ja, jeg skal sjekke med utvikler. Samtidig vises det som trengs for automasjon, og jeg tipper det har vært fokus her. Sjekker uansett opp og ser om det er noe planer for å vise mer data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt Näslund skrev (5 minutter siden):

Hei!

 

Jeg er nybegynner på akkurat dette feltet, men hvilken HAN-leser vil folk anbefale for at jeg skal kunne få avlest strøm/målerstand/effekt etc inn i HA?

 

Mvh,
Kurt Näslund

Kommer an på hva du vil bruke den til. Tibber Pulse er enkel å komme i gang med og gir deg en oversikt. Men er verre å lage streng automasjon på for å holde forbruket under en grense. Når skytjenesten til Tibber faller ut noen minutter eller timer så mister du oversikten.

Skal du ha full kontroll så anbefaler jeg den som er til salgs i en annen tråd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt Näslund skrev (5 minutter siden):

Hei!

 

Jeg er nybegynner på akkurat dette feltet, men hvilken HAN-leser vil folk anbefale for at jeg skal kunne få avlest strøm/målerstand/effekt etc inn i HA?

 

Mvh,
Kurt Näslund

 

Pow-U tenker jeg er et godt alternativ som vil gi deg tilgang på alle data som kommer ut av måleren din. Ikke sikkert du trenger alt, men fint å ha muligheten. Jeg bruker ikke HA selv, men ser at den har ferdige integrasjoner både for MQTT broker og client, så da bør det være rimelig greit å få i gang.

stigvi skrev (Akkurat nå):

Kommer an på hva du vil bruke den til. Tibber Pulse er enkel å komme i gang med og gir deg en oversikt. Men er verre å lage streng automasjon på for å holde forbruket under en grense. Når skytjenesten til Tibber faller ut noen minutter eller timer så mister du oversikten.

Skal du ha full kontroll så anbefaler jeg den som er til salgs i en annen tråd her.

 

Akkurat det er et veldig godt poeng. Å være avhengig av en skyløsning for å få tilgang på målerdata er ugreit. Samme problem gjelder også Easee Equalizer, selv om de har en stående "lovnad" om en gang å tilby et lokalt API.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei Datek Harald.

 

Når du skriver HA, så mener du Home Assistant?

I så tilfelle, er jeg nysgjerrig på fremgangsmåte for å få integrert denne i HA.

Finner ikke blueprint eller integrasjon for denne i HA.

Jeg kjører ZHA, frykter du kjører zigbee2mqtt da dette er en gjenganger som har gitt meg utfordringer underveis ved oppsett av andre dingser. 😣

 

Tenkte å stikke innom El.importøren i dag og kjøpe med en sånn da de er på tilbud nå. 😀

 

 

Crank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crank skrev (1 time siden):

Hei Datek Harald.

 

Når du skriver HA, så mener du Home Assistant?

I så tilfelle, er jeg nysgjerrig på fremgangsmåte for å få integrert denne i HA.

Finner ikke blueprint eller integrasjon for denne i HA.

Jeg kjører ZHA, frykter du kjører zigbee2mqtt da dette er en gjenganger som har gitt meg utfordringer underveis ved oppsett av andre dingser. 😣

 

Tenkte å stikke innom El.importøren i dag og kjøpe med en sånn da de er på tilbud nå. 😀

 

 

Crank

Hei

Ja, det er Home Assistant jeg mener. Vi har fått laget offisiell støtte i Zigbee2MQTT, så der fungerer dette veldig bra. Jeg har ikke testet ZHA selv, og har vel hørt at den ikke går inn i Deconz. Det er også greit å ha en god Zigbee dongle. CC2531 og Conbee II fungere ikke så bra. Selv bruker jeg Electrolama som er dønn stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei. Jeg har akkurat kjøpt inne en EVA måleravleser til en kompis. Kjøpte den via elektroimportøren.

Kjøpte den for at den hadde støtte via Zigbee2Mqtt. Viser ser at vi har problemer med måleren.

 

Jeg har egentlig konkludert at det må være feil på enheten da den oppfører seg helt likt på:

2 forskjellige målere (HAN porter)

Zigbee2Mqtt, Deconz og ZHA i Home Assistant.

 

Ikke noe problem å inkludere den i alle sammen, men følgende skjer:

Den viser temperatur og signalstyrke på alle integrasjoner.

Ampere og Volt står på 65535. Dvs helt like verdier. Noen ganger slenger den ut ca 65A i Z2M. Alt annet er 0.

Siden den faktisk viser noen verdier riktig, men de som kommer fra HAN-porten er feil, samt at den viser helt likt på 3 forskjellige type integrasjoner så virker det rart om det ikke er noe feil på måleren.

 

Har testet og resatt, tatt ut batteriet, latt den stå i over lengre tid. Men det skjer absolutt ingenting.

 

@Datek Harald: Noe du kjenner til? Litt usikker på om elektroimportøren er noe interessert i å ta retur/ombytte pga dette. Jeg får ikke testet den med EVA hub, da jeg ikke har behov for den. Men, basert på det jeg har testet så skulle det vært rart om det ikke var en feil.

EVA_Z2M.jpg

Eva_ZHA.jpg

Endret av odechr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ja, dette er nok et problem med adapteret. Send en mail til oss på support@evasmart.no så sender vi deg et nytt verifisert adapter.

odechr skrev (1 time siden):

Hei. Jeg har akkurat kjøpt inne en EVA måleravleser til en kompis. Kjøpte den via elektroimportøren.

Kjøpte den for at den hadde støtte via Zigbee2Mqtt. Viser ser at vi har problemer med måleren.

 

Jeg har egentlig konkludert at det må være feil på enheten da den oppfører seg helt likt på:

2 forskjellige målere (HAN porter)

Zigbee2Mqtt, Deconz og ZHA i Home Assistant.

 

Ikke noe problem å inkludere den i alle sammen, men følgende skjer:

Den viser temperatur og signalstyrke på alle integrasjoner.

Ampere og Volt står på 65535. Dvs helt like verdier. Noen ganger slenger den ut ca 65A i Z2M. Alt annet er 0.

Siden den faktisk viser noen verdier riktig, men de som kommer fra HAN-porten er feil, samt at den viser helt likt på 3 forskjellige type integrasjoner så virker det rart om det ikke er noe feil på måleren.

 

Har testet og resatt, tatt ut batteriet, latt den stå i over lengre tid. Men det skjer absolutt ingenting.

 

@Datek Harald: Noe du kjenner til? Litt usikker på om elektroimportøren er noe interessert i å ta retur/ombytte pga dette. Jeg får ikke testet den med EVA hub, da jeg ikke har behov for den. Men, basert på det jeg har testet så skulle det vært rart om det ikke var en feil.

EVA_Z2M.jpg

Eva_ZHA.jpg

 

Hei. Ja, dette er nok et problem med adapteret. Send en mail til oss på support@evasmart.no så sender vi deg et nytt verifisert adapter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen.

 

Jeg får ut diverse brukende data fra EVA- måleren, men sliter med å få den implementert i "energy" på HA, samt at det mangler flere verdier, og flere verdier som ikke har korrekt divident?.

Har vel forsåvidt gitt den opp, og har muligens(flere pakker på vei) en MBUS slave liggende på pickup point som jeg skal hente etterpå. 😃

Grunnen til at jeg opprinnelig gikk for EVA'en, var at jeg ville ha pnp, samt avstand til sikringsskap (sistnevnte er nå flyttet, så enkelt for meg å få kablet inn en mbus).

MBUS'en har jo en MYE større brukerkrets, og logisk nok mer erfaringer der ute og mulighet for å finne informasjon på forums ved utfordringer. 🙂

Endret av Crank
Lenke til kommentar
Del på andre sider

odechr skrev (På 4.3.2022 den 22.07):

Hei. Jeg har akkurat kjøpt inne en EVA måleravleser til en kompis. Kjøpte den via elektroimportøren.

Kjøpte den for at den hadde støtte via Zigbee2Mqtt. Viser ser at vi har problemer med måleren.

 

Jeg har egentlig konkludert at det må være feil på enheten da den oppfører seg helt likt på:

2 forskjellige målere (HAN porter)

Zigbee2Mqtt, Deconz og ZHA i Home Assistant.

 

Ikke noe problem å inkludere den i alle sammen, men følgende skjer:

Den viser temperatur og signalstyrke på alle integrasjoner.

Ampere og Volt står på 65535. Dvs helt like verdier. Noen ganger slenger den ut ca 65A i Z2M. Alt annet er 0.

Siden den faktisk viser noen verdier riktig, men de som kommer fra HAN-porten er feil, samt at den viser helt likt på 3 forskjellige type integrasjoner så virker det rart om det ikke er noe feil på måleren.

 

Har testet og resatt, tatt ut batteriet, latt den stå i over lengre tid. Men det skjer absolutt ingenting.

 

@Datek Harald: Noe du kjenner til? Litt usikker på om elektroimportøren er noe interessert i å ta retur/ombytte pga dette. Jeg får ikke testet den med EVA hub, da jeg ikke har behov for den. Men, basert på det jeg har testet så skulle det vært rart om det ikke var en feil.

EVA_Z2M.jpg

 

Hei

Beklager sent svar. Vi har opplevd dette med noen enheter. Ta kontakt på support@evasmart.no så får vi byttet adapteret for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.