Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Verisure PHP-bibliotek


xibriz

Anbefalte innlegg

For lenge lenge siden hadde jeg noen SmartPlug moduler fra Verisure. Disse var bra fordi da kunne lyset slå seg av og på i takt med alarmen.

 

Spol litt frem, jeg blandet inn Telldus og 433Mhz.

Spol litt frem, jeg blandet inn Z-Way og Z-Wave

Spol litt frem, jeg blandet inn EmonCMS og iRobot

 

Nå er det bare rot så det er på tide å spole tilbake :)

Siden jeg ikke bruker HomeSeer kan jeg ikke benytte meg av den Verisure plug-in som er der selv om den sikkert er mye bedre enn mitt opplegg.

Jeg vil heller ikke lage en plugin som bare støttes i Z-Way i tilfelle jeg bytter system senere.

 

Jeg har derfor startet på ett PHP-bibliotek som snakker med Verisure og laget utvidelser som snakker med det man måtte ønske. I mitt tilfelle EmonCMS, Z-Way og iRobot.

 

Kongstanken min nå (som jeg får testet i løpet av uken) er at når jeg på dagtid slår alarmen på så skal lysene slå seg av og støvsugeren starte.

Når jeg kommer hjem så skal lysene på og støvsugeren skal avbryte dersom den ikke er ferdig.

 

I tillegg logger jeg alt av temperaturer og fuktighet til EmonCMS for statistikk.

 

Siden jeg liker Open Source har jeg publisert arbeidet mitt på GitHub hvis noen andre vil eksprimentere bidra eller komme med ønsker om ny funksjonalitet :)

https://github.com/xibriz/Verisure

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skjermbilder av Alfa-testingen min :)

 

Startet den manuelt. Dette må selfølgelig en cron-jobb ta seg av hvert 15. min eller så.

start.JPG

 

Også er det bare å følge med at Roomba'en gjør jobben :)

current_map.png

 

Temperaturer fungerer også.. hadde en annen tråd om det her en plass.

Skal implementere SmartPlug i løpet av uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk implementert SmartPlug-funksjonalitet.

 

Det betyr at jeg i Z-Way kunne opprette en virtuell enhet med HTTP Device-appen som snakker med mitt bibliotek.

 

Nå kan jeg altså styre Verisure sine kontaker fra Z-Way, i tillegg til 433-enheter fra Telldus som jeg har implementert tidligere. Styringen er nå komplett hjemme hos meg :)

 

 

 

 

off.JPG

on.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Evelen skrev:

Godt initiativ thumbsup.gif

 

Liker spesielt støvsuger-kartet.

Misstenker av og til at min ikke går over alt den skal, men den er dessverre ikke smartere enn en magnetsensor som sjekker status.

 

Støvsugerkartet er en del av rest980 utviklet av koalazak så det kan jeg ikke ta cred for :)

Det jeg har gjort er å få støvsugeren til å starte automatisk når jeg slår på Verisure-alarmen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på hvordan man skal bruke dette best mulig og kommet frem til følgende:

 

For temperaturer lager man en cron-jobb som henter dette hver 6. time, for det er så ofte de oppdateres hos Verisure.

For SmartPlug's kjører man kommandoer "on demand", i tillegg bør man opprette en cron-jobb som kjører hver time som logger inn/holder session aktiv hos Verisure slik at SmartPlug reagerer raskest mulig.

For eventer tilknyttet alarm av/på er det nok best å kjøre Fibaro FGS-222-løsningen (med en event som sjekker status på alarmen når FGS'en trigges hvis man trenger å skille på helsikring og delsikring).

 

Status på dører og dørlåser har jeg ikke tenkt så hardt på enda.. men kanskje hver 5-15 minutt avhengig av hva man skal bruke informasjonen til. Hvis man bare vil vite om døren er åpen eller ikke så holder det med 15. minutter med mindre det skal skje noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.