Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fritidsbolig


Tjakabov

Spørsmål

Hei,

Ny på forumet, og egentlig ny på dette med SmartHus også selv om jeg har 25 års erfaring fra IT bransjen.

 

Skal til å føre opp en fritidsbolig, og elektriker anbefaler en Sikom løsning for fjernstyring av varme -  kabler og panelovner. Sikom gir også mulighet styring av astrour som egentlig er et krav fra kommunen.

Siden bolig ikke er bygget ennå, har jeg fortsatt mulighet å velge det jeg vil. Sikom fremstår som ok, men noe dyrt og manglende muligheter for å utvide i fremtiden om jeg skulle ønske det.

 

Det er kun GSM på adressen, og jeg tviler på om det noen gang blir mulighet for fiber. Kan være at det kommer 5G på sikt. Mao løsningen må kunne fungere med en GSM ruter og varierende dekningsforhold.

 

Jeg tenker fjernstyring av varme og astrour er egentlig det eneste viktige. Det er sikkert gøy å automatisere andre funksjoner også, men ser vel egentlig ikke helt verdien mtp at det er en fritidsbolig. Kan selvfølgelig tenke noe på overvåkning som kamera osv, men er uansett avhengig av at noen lokalt rykker ut ved alarm, så da er det vel fort Verisure uansett.

 

Noen som har gode løsninger å anbefale mtp mitt bruksområde.

 

Er på jakt etter sentral (som kan installeres i EKOM skap), sorte termostater og sorte panelovner.

-

Endret av Tjakabov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Moskus skrev (23 minutter siden):

@stigvi vil sikkert anbefale Nobø til kabler og panelovner, og jeg er tilbøyelig til å være enig (iallfall hvis du ikke skal smartifisere resten av hytta). Et astrour kan man jo alltids få installert utenom.

 

 

Nobø sitt system er slikt som bare virker uten dilldall. Og en har mulighet til å integrere det i et smarthus senere hvis en vil det. De har dokumentert hub sitt api og en integrasjon er laget til Home Assistant. Tilgang i så fall er lokal slik at en ikke er avhengig av internett. Nobø har en app og den krever at Nobø hub i hus er på internett hvis du skal fjernstyre varmen. Men er mobiltelefon på samme wifi-nett som hub, vil det gå på lokalt nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
stigvi skrev (2 timer siden):

Nobø sitt system er slikt som bare virker uten dilldall. Og en har mulighet til å integrere det i et smarthus senere hvis en vil det. De har dokumentert hub sitt api og en integrasjon er laget til Home Assistant. Tilgang i så fall er lokal slik at en ikke er avhengig av internett. Nobø har en app og den krever at Nobø hub i hus er på internett hvis du skal fjernstyre varmen. Men er mobiltelefon på samme wifi-nett som hub, vil det gå på lokalt nett.

Takk for tilbakemeldingene @stigvi og @Moskus

 

Jeg har sett på Nobø løsningene, men etter det jeg kan se, så er Nobø proprietært dvs de benytter ikke Zigbee eller Z-Wave. Selv om Api er dokumentert, så blir det alltid stor usikkerhet mtp fremtidig support og endringer i standarder. Da blir det bare prisen som evt. gjør denne løsningen ulik Sikom (som også er proprietært).

Jeg har også sett på Smart løsningen til Elko. Her får en både Zigbee og Mesh funksjonalitet samtidig som en kan montere HUB i ELKO rammer. Smart termostatene til Elko koster riktignok en del, men da slipper jeg til gjengjeld abonnement som Sikom krever (usikker på om Nobø har abo kostnader?).  Elko løsningen virker også lett å utvide om en skulle ønske gjøre dette senere.

 

Noen tanker om Elko Smart?

Endret av Tjakabov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Tjakabov skrev (10 minutter siden):

Tenkte på support som i støtte for deres API i fremtiden

Etter at du har kjøpt det så vil jo utstyret stå uforandret hos deg. Integrasjonen mellom Home Assistant og Nobø sin hub ligger på github og blir vedlikehold av noen her.

Det som kan skje er at Nobø går konk og det blir umulig å få erstattet en termostat eller ovn. Men en kan ikke bekymre seg for alt som kan skje.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.