Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Ville bare dele et prosjekt som jeg og en kollega arbeider med.

Vi ønsket oss et grensesnitt som fungerte på Windows(blir nok gjort om til app i fremtiden), som  ikke krevde avansert konfigurasjon og som så pent ut.

 

Programmet leser automatisk item definisjoner og forsøker å kategorisere dem, den lager så grupper(rom) og deler inn items i dem det klarer å identifisere.

Støtter talekommandoer, notifikasjoner, værmelding(automatisk basert på lokasjon) og de forskjellige kontrollene tilgjengelig i OpenHAB.

 

Planen videre er å legge til Widget, kamera og media kontroll ++.

 

Ikke se på item navn da dette er et test system.. ?

Vil gjerne ha konstruktiv kritikk. Dette er det vi har laget så langt.

PS. Fortsatt i alpha

lux1.PNG

 

lux2.PNG

 

lux3.PNG

 

lux4.PNG

 

lux5.PNG

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/2/2016 klokken 21.33, Lazarus skrev:

Vil gjerne ha konstruktiv kritikk.

Jeg har... hørt... om dette før. ;)

... og siden jeg har planer om å snekre en HS3-app til Windows 10 selv, så slår det meg at det burde være mulig å dele ressurser.

 

Dette er i WPF? Noen grunn til å ikke hoppe direkte på UWP med en gang, hvis det likevel er målet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre kjent med WPF... :-) arbeider med og overtale min "partner in crime" til og gå over til UWP... men noe trist å bort fra gode gamle WPF.. ;-) jeg skal diskutere det med ham. :-)

Heldigvis er det ikke så langt mellom WPF og UWP. :-)

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke langt. Det er akkurat det.

 

Ikke at WPF kommer til å forsvinne med det første, men UWP er nok muligens mer fremtidsrettet. HoloLens, anyone? Windows Phone? ;)

 

EDIT: Men dette er egentlig glimrende. Du leser UWP, binding og slikt først, og forteller meg hvordan det gjøres. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare windows phone hatt de appene jeg trenger... men men. Det kan fortsatt komme når verden en gang oppdager de flotte tingene ms gjør for tiden ;-)

Men tilbake til topic. Jeg har planer om å lese meg opp på UWP, og så blir det gjerne en liten android port også (har stort sett android enheter her hjemme).

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt: Jeg synes jo selvfølgelig dette ser veldig bra ut! (Glemte å si det først!)


 

Den 5/2/2016 klokken 22.48, Lazarus skrev:

Hadde bare windows phone hatt de appene jeg trenger... men men. Det kan fortsatt komme når verden en gang oppdager de flotte tingene ms gjør for tiden ;-)

Men tilbake til topic. Jeg har planer om å lese meg opp på UWP, og så blir det gjerne en liten android port også (har stort sett android enheter her hjemme).

Jeg har også planer om å lese meg opp på UWP, men det er så mye å lære seg... Jeg var i stand til å skrive en Windows Phone 7 app på et par timer, men Windows 10 er litt verre. Det har skjedd så mye med UI-programmering (les: "binding og di") at jeg merker det er vanskelig å følge med.

 

Er det slik man begynner å føle seg gammel? :/

 

 

Den 5/2/2016 klokken 22.37, GeneralVirus skrev:

? Fins det enda ;)

Det er vel dessverre bare så vidt. :(

 

Med Microsoft sine framstøt på alle plattformer burde det fremdeles være mulig å få til noe, men siden Microsoft selv aktivt overser mobil-plattformen de selv har laget, så vil man til slutt komme til det magiske "point of no return".

 

Men i mellomtiden nekter jeg å nedgradere til Android eller *grøss* iOS! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så jo veldig bra ut. Er fortiden på utkikk etter en GUI til OpenHab og dette ser jo absolutt ut til å ha potensiale. Virker som dere har har tenkt på en del forskjellig widgets og slik også. Ser det er noen graph kolonner også, det er bra. En liten ting som jeg har tenkt på i forhold til rom fordeling er at enkelt rom har veldig lite items. Jeg ar f.eks flere rom med kun lysstyring. I slike tilfeller virker det mer naturlig å samle informasjonen i en felles faner eller samle flere rom i en fane. Samtidig hvis dere ser på grupper og slik fra OpenHab er jo dette lett å legge inn i en egen gruppe. Det er også fint å kunne sortere i slike tilfeller, men det er kanskje noe dere har tenkt på allerede.

 

Si ifra hvis dere trenger noe til teste ut etterhvert. Er ganske nye i smarthus og programmerings verden, men lærer fort :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Danonym1 skrev:

Dette så jo veldig bra ut. Er fortiden på utkikk etter en GUI til OpenHab og dette ser jo absolutt ut til å ha potensiale. Virker som dere har har tenkt på en del forskjellig widgets og slik også. Ser det er noen graph kolonner også, det er bra. En liten ting som jeg har tenkt på i forhold til rom fordeling er at enkelt rom har veldig lite items. Jeg ar f.eks flere rom med kun lysstyring. I slike tilfeller virker det mer naturlig å samle informasjonen i en felles faner eller samle flere rom i en fane. Samtidig hvis dere ser på grupper og slik fra OpenHab er jo dette lett å legge inn i en egen gruppe. Det er også fint å kunne sortere i slike tilfeller, men det er kanskje noe dere har tenkt på allerede.

 

Si ifra hvis dere trenger noe til teste ut etterhvert. Er ganske nye i smarthus og programmerings verden, men lærer fort :) 

 Vi kommer nok til å trenge testere etterhvert, per nå så går det mye i å få inn de funksjonene vi vil. Blir mulighet for å lage egne grupperinger i APP slik at dersom en vil justere litt så kan en det. Idéen er at det skal kreve minst mulig i oppsett, men kan være at vi vil åpne for at en kan overstyre deler av appen etterhvert.

 

Widget støtte var på plass(Dashboard fanen), men ser ut til å ha krasjet i siste versjonen. Legger ut bilde når dette er ordnet. Sortering ligger i planene og jeg skal se litt på hvordan vi kan løse de mindre rommene på en god måte. Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, dette ser lovende ut ?:D

 

Men et spørsmål/tips: Hvorfor bygger dere ikke inn støtte for MQTT isteden for openHAB?

 

Ved å bruke MQTT som protokoll vil dere fortsatt kunne kontrollere openHAB fullt ut, men også gi støtte til andre system som Domoticz, HomeSeer, Indigo Domotics osv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MQTT er ikke en dom ide. Vi hadde vel egentlig tenkt å lage noe for oss selv i starten. og, som det ofte gjør, så ble det til noe mer... :P

 

Pr nå bruker den REST til å lese Item definisjoner og mapper opp til passende category, subcategory og type basert på verdiene der(grupper, navn, item type og label).

Planen var å lage et grensesnitt som i teorien ikke trenger konfigurasjon. pr nå så kan den kjøres opp og man skriver inn server IP og den kjører.

MQTT er jo mer en eventbus og vil dermed kreve at eventer forteller programmet at et "Item"(OpenHABsk for enhet) finnes.

 

Mulig vi kunne åpnet for at den kan kjøre MQTT med automapping av oppdagede enheter(discovery modus?) og at du i tillegg kan definere egne. Vil jo ikke gi enkelheten med at man ikke trenger konfigurasjon, men kan jo utvide bruksområdet vesentlig.

 

Kanskje en mer åpen integrasjon mot MQTT og REST(kanskje til og med flere?) hadde vært en løsning? at en kan konfigurere REST items og MQTT items i "hytt og pine"... jeg har en tendens til å utvide prosjektene mine opp i skyene... 9_9

 

Tips notert. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo muligens gjøres å bruke begge deler...? Men gjør først ferdig REST, så kan man oppdatere backend, men beholde frontend.

 

Hvis du bytter til UWP, så kan jeg f.eks. ta meg av HomeSeer-integrasjonen. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/5/2016 klokken 19.13, Moskus skrev:

Kan jo muligens gjøres å bruke begge deler...? Men gjør først ferdig REST, så kan man oppdatere backend, men beholde frontend.

 

Hvis du bytter til UWP, så kan jeg f.eks. ta meg av HomeSeer-integrasjonen. ;)

Tror for såvidt avgjørelsen er tatt. Etter at vi får satt opp en litt mer strukturert versjonskontroll, så blir det nok en UWP versjon på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...
20 minutter siden, MrTiger skrev:

Hvordan går det med dette prosjektet?

Dessverre som med så mange andre prosjekter så har det stoppet litt opp... dukket opp så mange andre kjekke prosjekter. kanskje jeg burde ta enda en titt på dette. ? Tiden strekker dessverre ikke til. Som sikkert andre her på forumet har merket til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.