Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

WiFi Smart plug som støttes av Home Assistant


Kålgrim

Spørsmål

Hei, noen tips til smart plugger som støttes av home assistant?

WiFi varianter og helst en rimelig variant.

 

Driver å googler, men ikke alltid lett mtp mange av smartpluggene jeg finner er fra USA / UK osv.

Kom feks over denne: https://community.home-assistant.io/t/clas-ohlson-wifi-smart-plug/90578/9

som mener på at denne skal være støttet: https://www.clasohlson.com/no/Clas-Ohlson-Home%2C-WiFi-Smart-Plug/p/Pr388837000

 

men om det er tilfelle vet jeg ikke. Blir helt grønn av å finne ut av smartplugger som støttes av HA, så vanskelig skal det vel ikke være? 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Tp link kasa

https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/fjernstrombryter/fjernstrombryter-wifi/tp-link-kasa-smart-wifi-slim-fjernstrombryter-p51637

 

Jeg har 2 som jeg kjører med home assistant med lokal forbindelse. Virker som veldig godt testet integrasjon. Den billigste støtter riktignok ikke strømmåling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker bare ZIgbee og Zwave selv, men skulle jeg ha hatt wifi-produkter så hadde jeg utvilsomt gått for Shelly sine produkter. Jeg vet at de har meget bra samarbeid med HA utviklermiljøet og god intergrasjon med HA  Shelly - Home Assistant (home-assistant.io)

 

De har to ulike plugger som kan være aktuelle for deg.  

 

Shelly Plug S - Shelly Cloud

 

Shelly Plug - Shelly Cloud

 

Her kan du se en sammenligning av de Shelly Plug vs Shelly Plug S - which smart plug to choose? - Kiril Peyanski's Blog

 

Et rask google søk viser at prisen i norske nettbutikker ligger på henholdsvis 299 og 359.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
mrkaasa skrev (12 timer siden):

Tp link kasa

https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/fjernstrombryter/fjernstrombryter-wifi/tp-link-kasa-smart-wifi-slim-fjernstrombryter-p51637

 

Jeg har 2 som jeg kjører med home assistant med lokal forbindelse. Virker som veldig godt testet integrasjon. Den billigste støtter riktignok ikke strømmåling. 

Den så jo kurrant ut for "test"

Kranglefant skrev (1 time siden):

Jeg bruker bare ZIgbee og Zwave selv, men skulle jeg ha hatt wifi-produkter så hadde jeg utvilsomt gått for Shelly sine produkter. Jeg vet at de har meget bra samarbeid med HA utviklermiljøet og god intergrasjon med HA  Shelly - Home Assistant (home-assistant.io)

 

De har to ulike plugger som kan være aktuelle for deg.  

 

Shelly Plug S - Shelly Cloud

 

Shelly Plug - Shelly Cloud

 

Her kan du se en sammenligning av de Shelly Plug vs Shelly Plug S - which smart plug to choose? - Kiril Peyanski's Blog

 

Et rask google søk viser at prisen i norske nettbutikker ligger på henholdsvis 299 og 359.

 

 

 

Takker, har satt opp prisjaktsøk på shellby.

 

Hvilke zigbee enheter anbefaler du? Har for øyeblikket kun Hue hub, så må være en som er støttet oppkobling via hue og deretter til HA.

Vet Ikea sine fungerer slik, de er jo relativt rimelige også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Zigbee enheter for hva? Jeg kjører alt som har med lys å gjøre via Hue-hubber, mens alle andre Zigbee enheter går via Zigbee2MQTT. Jeg tror ikke Hue støtter f.eks. røykvarslerere, men jeg har ikke testet. 

 

Jeg har gode erfaringer med Namron piller og led stripe kontrollerer i Hue. Dette er vel egentlig Sunricher, men rebranda av elektroimportøren. 

 

Så langt har jeg valgt å styre unna Ikea sine lysprodukter. Jeg leste et sted at de er noe begrenset av hva de kan ta imot av kommandoer på samme tid. F.eks. ikke mulig å endre farge og lysstyrke på en gang, men dette er ikke noe jeg har testet selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Kranglefant skrev (På 29.11.2021 den 9.32):

Så langt har jeg valgt å styre unna Ikea sine lysprodukter. Jeg leste et sted at de er noe begrenset av hva de kan ta imot av kommandoer på samme tid. F.eks. ikke mulig å endre farge og lysstyrke på en gang

Dette er veldig avhengig av hvilket system som styrer og også dingse-modell.

Det er en bug (buffer overflow) i Ikea sine lyspærer som gjør at de slutter å route når det er mye routing-forespørsler i meshet. Jeg synest denne er værre..

 

Bortsett fra det er ikke Ikea dårligere en de andre merkene.

De modeller av Philips Hue -pærene jeg har vil feks. ikke ta imot hvit-balanse når pærene er mørke.. ..så jeg har workaround for det.

Og jeg har workaround for routing-bugen til Ikea; jeg sender ikke noe til en Zigbee-dings som er offline, da det trigger en masse routingforespørsler for å prøve å lokalisere dingsen (med unntak av noen modeller av dingser som er operative men OpenHab oppfatter som offline.)

Siden dimming og hvitbalanse går helt uavhengig av hverandre hos meg så har jeg ikke sett det problemet med for mange komandoer på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
mrkaasa skrev (På 24.11.2021 den 21.37):

Tp link kasa

https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/fjernstrombryter/fjernstrombryter-wifi/tp-link-kasa-smart-wifi-slim-fjernstrombryter-p51637

 

Jeg har 2 som jeg kjører med home assistant med lokal forbindelse. Virker som veldig godt testet integrasjon. Den billigste støtter riktignok ikke strømmåling. 

Er det strømmåling i den du har linket til her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
HaKj skrev (13 minutter siden):

Er det strømmåling i den du har linket til her?

Nei den har ikke det. Så Kjell hadde de på tilbud til 99kr I Black week,så til den prisen var det mye for pengene, hvis man klarer seg uten strømmåling. 

Endret av mrkaasa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.