Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee usb enhet (conbee eller sonoff)


Kålgrim

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte etterhvert å skaffe en usb enhet slik at jeg kan koble zigbee enheter direkte til HA boksen.

Vurderte først conbee, av den grunn at den kan enkelt handles hos kjell.

Derimot etter en random anbefaling fra reddit har jeg begynt å snuse på Sonoff sin: https://itead.cc/product/sonoff-zigbee-3-0-usb-dongle-plus/

 

Denne skulle i følge brukeren være mer stabil også, samt er jo mye billigere (har ikke sjekket hva det blir etter frakt enda.)

 

Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anbefaling pr i dag vil være Zigbee2MQTT, enten med Raspbee2, Conbee2 eller CC2652P Begynte med RPi med Raspbee2 og eneste problemet jeg hadde med den var at av og til ville den ikke starte opp etter strømbrudd og måtte lete litt etter riktig oppsett av Raspbee. Gikk over til RPi med CC2651P og det har vært dønn stabilt og med betraktelig bedre dekning enn Z-Wave. Zigbee2MqttAssistant er super om du går for Zigbee2MQTT. Sonoff vet jeg ikkeno om...

 

Nå er jo ikke strømbrudd noe stort problem heromkring men i starten med nye systemer kjører jeg ofte en del reboot for å se hva som skjer...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (6 timer siden):

Gikk over til RPi med CC2651P og det har vært dønn stabilt og med betraktelig bedre dekning enn Z-Wave. Zigbee2MqttAssistant er super om du går for Zigbee2MQTT. Sonoff vet jeg ikkeno om...

 

Nå er jo ikke strømbrudd noe stort problem heromkring men i starten med nye systemer kjører jeg ofte en del reboot for å se hva som skjer...

 

Interessant, går med tanken på en overkill RPi 4 8GB, med HA....Det som jeg bet litt merke i er at at du skriver at du har bedre dekning med CC2651P enn med Z-Wave. Jeg trodde at Z-Wave skulle ha rimelig god dekning, eller?

 

Har noen Aeotech 6 switcher (Z-Wave) på vei, og en Aeotech Hub. Som jeg har hele tiden tenkt var ganske stabilt på dekning. Men ble litt interessert i en som har testet både Z-wave og zigbee eller denne CC2651P. All erfaring mottas med takk.

 

(Til trådstarter: Beklager at jeg hi-jacket tråden din 🙂 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prizm78 skrev (2 timer siden):

...at du har bedre dekning med CC2651P enn med Z-Wave. Jeg trodde at Z-Wave skulle ha rimelig god dekning, eller?

Fra skapet hvor HomeSeer/NodeRed med både UZB1 og CC2651P står har jeg hatt dritdårlig Z-Wave dekning i garasjen. Startet med bare Z-Wave for flere år siden men har startet med Zibgbee2MQTT for rundt halvåret siden. Direkte linje går gjennom 2 tømmervegger, 2 vanlige trevegger og rundt 25 meter total avstand. Z-Wave har jeg måtte plassere et par andre Z-Wave enheter litt strategisk for å få kontakt og det er nokså så som så mens en HUE stikkontakt i garasjen har direkte kontakt med CC2651P. Nå har jo CC2651P en ganske solid antenne men jeg hadde direkte kontakt med garasjen også med Raspbee2.

 

ZigMap.thumb.png.bf7dc31973a383b4ce7021014b0a170b.png

Endret av SveinHa
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekning kommer an på hvor mange routere det er i meshet på både z-wave og zigbee.

Sånn passe overforsimplet 😉

 

Det spiller også en rolle hvor du bor.

I tettbygde strøk er 2.4 Ghz rimelig tett befolket. Da vil man ha kortere rekkevidde (zigbee).

Frekvensen som z-wave bruker kan også være brukt til mye rart.

 

Så da spørs det om hvorfor man vil ha rekkevidde?

Selv bor jeg landlig til og har flere bygninger jeg vil ha dekning i.

Jeg er ikke i tvil om at zigbee er tingen for meg.

z-wave har en hopp-grense på 4 devicer i meshet, mens zigbee ikke har den begrensningen.

zigbee virker å være mye bedre på hvordan det kommuniseres i meshet.

z-wave er ørlitt tregere på kommunikasjon og veeldig mye tregere for å få routing til å stabilisere seg. Vanligvis betyr ikke dette så mye.

 

Må si at jeg ikke er noen fan av dingser som roper høyere enn resten av meshet..

For en zigbee coordinator kan det gå helt fint, det kommer mye an på hvor og hvordan.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (19 timer siden):

Finn først ut om du vil bruke deconz, zha eller zigbee2mqtt. Deretter kan en finne ut hvilken zigbee dings en må kjøpe

Er det "programvaren" som styrer zigbee usb dingsene?

Har ikke helt forstått meg på deconz og zigbee2mgtt, men ser iallfall at sonoff jeg linket til støttet både zha og zigbee2mqtt.

Conbee ser ut til å være deconz.

 

Kan noen forklare meg kjempeenkelt hva som er forskjellen og hvorfor jeg må bry meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deconz er et kommersielt produkt, men opp til et par hundre enheter er den gratis. Jeg bruker selv denne og er fornøyd. Er stabil. Har god støtte for enheter. De er i ferd med å gjøre den helt om for å lettere støtte nye dingser. Hvordan det vil påvirke stabiliteten får vi jo se etter hvert.

Zha er den innebygde i Home Assistant. Kjenner lite til den. En svakhet er at den får en omstart sammen med Home Assistant og må bygge opp mesh på nytt. Deconz og zigbee2mqtt kjører i egne docker og er mer uavhengige av hva som skjer i Home Assistant. I prinsippet skal zha være mindre ressurskrevende da data ikke trenger å passere flere lag for å nå fram til HA

Zigbee2mqtt støtter flere enheter og har stor fart på utviklingen. Er kanskje litt mer fiklete å sette opp, men har inntrykk av at dette er blitt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (13 timer siden):

Zha er den innebygde i Home Assistant. Kjenner lite til den. En svakhet er at den får en omstart sammen med Home Assistant og må bygge opp mesh på nytt. Deconz og zigbee2mqtt kjører i egne docker og er mer uavhengige av hva som skjer i Home Assistant.

Må si jeg stusser veldig på dette utsagnet, så jeg må spørre siden jeg ikke kjenner HA.

Å bygge mesh opp på nytt under OpenHAB tar noen minutter i værste fall. Vanligvis noen titalls sekunder. Og, ja ved hver restart.

Så da må HA restartes veldig ofte for at det skal komme opp som ett problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NilsOF skrev (17 timer siden):

Må si jeg stusser veldig på dette utsagnet, så jeg må spørre siden jeg ikke kjenner HA.

Å bygge mesh opp på nytt under OpenHAB tar noen minutter i værste fall. Vanligvis noen titalls sekunder. Og, ja ved hver restart.

Så da må HA restartes veldig ofte for at det skal komme opp som ett problem?

Som nevnt kjenner jeg lite til den. Det var nevnt som et problem av andre, men det er sannsynligvis et lite problem som du erfarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.