Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Moderne PC/telefonbatterier og levetid?


Anbefalte innlegg

Har havnet i en batteribytteperiode. 2 år gammel HP PC ble gravid, bakplaten bulte såpass ut at alle steder den ikke var skrudd fast slapp klipsene taket og den stod langt fra stødig på bordet. Batteritiden er fremdeles omtrent som ny men har skiftet batteri likevel...

 

IMG_20211126_114300_PANO.thumb.jpg.12bfdbd36efa23eba8611bfcc09e76c6.jpg

 

Tilsvarende har skjedd på Lenovo Yogabook og Huawei P10Pro. Begge sistnevnte mistet batteritid og batteriene bulte ut såpass at bakplaten ble knust i mange beter.

 

Kjent problemstilling hos flere antar jeg... Brannfare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elkjøp sa at batteriet kun hadde 3 mnd garanti, HP oppgir 12 mnd garanti... Fikk etter mye om og men tak i nytt batteri til rundt kr 400 så det er ikke så ille. Bestilte først et fra Kina som forsvant underveis (Why am I not surprised...), et fra Amazon der jeg etter en god stund fikk pengene tilbake og takk for at jeg benyttet meg av åpent kjøp?!?!?!?! uten at jeg hadde sett pakken og endte opp med bestilling fra Nederland som til slutt dukket opp fra Kina... Jaja, lett skal det ikke være men alternativet er oppimot 2000 her på berget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar skrev (12 timer siden):

Ja det er brannfare når batteriet svulmer opp.


Ikke i følge produsentene:

Sitat

Swollen battery is not a safety issue

A swollen battery does not present a safety issue. It is the result of the generation of gases per the normal degradation of the battery cell over time. HP has worked closely with our battery cell suppliers and third-party industry experts to help minimize the potential for HP batteries to swell over time and to identify that swollen batteries are not a safety issue.


https://support.hp.com/au-en/product/hp-chromebook-x360-14-g1/24808763/document/ish_4158581-4158704-16

 

På jobb har vi opplevd dette med sikkert 40-50 batterier de siste 5 årene. PC-er fra både Dell og HP. 
 

Batterier omfattes nok av slitedel-unntakene i Forbrukerkjøpsloven og dekke ikke av samme reklamasjonsrett som PCen forøvrig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.