Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Prediktiv reduksjon av strømbruk - Effektariff og strømpris.


Anbefalte innlegg

OlavT skrev (21 timer siden):

Da burde vel det også gjelde strømprisene? Kraftprodusentene har vel også stort sett utgifter som også stort sett er faste?

Kraftprodusentene selger en vare, mens netteiere selger en tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (13 timer siden):

Tjenesten er å frakte varer. Ikke veldig logisk at frakt skal ha tilnærmet fastpris.

En del av tjenesten er tilkoblingen, så det er dette de prøver å finne en balanse mellom med en del fast pris og en annen del variabel pris. Men jeg vet ikke mer om dette enn det som NVE skrev for ca et år siden. Da ville de (NVE) at den faste delen skulle være minimum 50% av de totale inntektene. Nå er dette snudd på hodet til å være maksimalt 50% av inntektene.

Det er altså ikke faglige begrunnelser lenger, men politikk som styrer dette ........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, stigvi said:

 Men jeg vet ikke mer om dette enn det som NVE skrev for ca et år siden. Da ville de (NVE) at den faste delen skulle være minimum 50% av de totale inntektene. Nå er dette snudd på hodet til å være maksimalt 50% av inntektene.

 Dette kom ut i en rekke medier forrige uke (eksempel Ny nettleieordning kommer i juli – E24😞

 

"Regjeringen har besluttet å innføre en overgangsperiode på to år for kravet om at energileddet (som betales per kilowattime i forbruk), maksimalt kan utgjøre 50 prosent av inntektene til nettselskapene."

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er direkte feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (24 minutter siden):

 Dette kom ut i en rekke medier forrige uke (eksempel Ny nettleieordning kommer i juli – E24😞

 

"Regjeringen har besluttet å innføre en overgangsperiode på to år for kravet om at energileddet (som betales per kilowattime i forbruk), maksimalt kan utgjøre 50 prosent av inntektene til nettselskapene."

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er direkte feil?

Dette er hos kilden: Justerer innføringen av ny nettleiemodell - regjeringen.no

"Etter innspill fra flere organisasjoner og nettselskaper har regjeringen beslutte å innføre en overgangsperiode på to år for kravet om at energileddet maksimalt kan utgjøre 50 prosent av inntektene til nettselskapene."

"

Etter innspill fra en rekke aktører har regjeringen nå besluttet å innføre en overgangsperiode for kravet om at energileddet maksimalt kan utgjøre 50 prosent av nettselskapets inntekter, frem til 1. juli 2024. Olje- og energidepartementet vil be Reguleringsmyndigheten for energi (RME) foreta en evaluering av nettselskapenes nettleiestruktur i løpet av 2024.

Øvrige bestemmelser i forskriften trer i kraft som planlagt 1. juli 2022."


Det var dette som var det opprinnelige ønsket fra NVE og jeg tolker forslaget nå som at dette innføres om to år dersom det fortsatt er aktuelt når overgangsperioden er ferdig.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, stigvi said:

Dette er hos kilden: Justerer innføringen av ny nettleiemodell - regjeringen.no

"Etter innspill fra flere organisasjoner og nettselskaper har regjeringen beslutte å innføre en overgangsperiode på to år for kravet om at energileddet maksimalt kan utgjøre 50 prosent av inntektene til nettselskapene."

"

Etter innspill fra en rekke aktører har regjeringen nå besluttet å innføre en overgangsperiode for kravet om at energileddet maksimalt kan utgjøre 50 prosent av nettselskapets inntekter, frem til 1. juli 2024. Olje- og energidepartementet vil be Reguleringsmyndigheten for energi (RME) foreta en evaluering av nettselskapenes nettleiestruktur i løpet av 2024.

Øvrige bestemmelser i forskriften trer i kraft som planlagt 1. juli 2022."


Det var dette som var det opprinnelige ønsket fra NVE og jeg tolker forslaget nå som at dette innføres om to år dersom det fortsatt er aktuelt når overgangsperioden er ferdig.

Ok, det gir kanskje mening. Ikke at jeg synes at det er fornuftig ut fra forbruker sitt perspektiv. Selv synes jeg det mest rettferdige hadde vært 100% av nettleien baert på forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (23 minutter siden):

Selv synes jeg det mest rettferdige hadde vært 100% av nettleien baert på forbruk.

Der er vi i så fall uenige 🙂 Det rettferdige er at inntektene gjenspeiler utgiftene, synes jeg og tydeligvis NVE. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, stigvi said:

Der er vi i så fall uenige 🙂 Det rettferdige er at inntektene gjenspeiler utgiftene, synes jeg og tydeligvis NVE. 

Inntektene vil dekke kostnadene uansett hvordan de fordeles. Jeg kan ikke se noen mer rettferdig måte å fordele kostnadene på enn basert på forbrukte kWt. En som bruker lite strøm bør betale mindre nettleie enn en som bruker mye strøm. Enkelt og logisk. Jeg kan skjønne at de som bruker mye strøm ønsker å dytte mer kostnader over på de som bruker lite strøm, men det blir ikke noe mer rettferdig av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (3 minutter siden):

En som bruker lite strøm bør betale mindre nettleie enn en som bruker mye strøm. Enkelt og logisk.

Ja, men nettselskapene vil jo også sikre seg inntekter om folk flest får sparekrampe. En kan jo også si at en som har 0 forbruk skal betale 0 i nettleie men nettet ligger der uansett og det skal driftes selv om jeg ikke bruker strøm.

 

Utrolig at de klarer å få fram så mye feilinformasjon på så kort tid men energileddet bør ABSOLUTT være mer enn 50%, kanskje til og med 90% eller mer, men uavhengig av prismodell så skal det være et mer eller mindre break-even opplegg, det var det i alle fall tidligere og det burde det være fremdeles. Her på berget er det en menneskerett å ha råd til strøm så lenge det er akkurat DET det er lagt opp til politisk gjennom mange tiår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, SveinHa said:

Ja, men nettselskapene vil jo også sikre seg inntekter om folk flest får sparekrampe.

 Dersom strømforbruket i Norge går ned og strømnettet fortsatt koster like mye, så er det eneste rettferdige at prisen per kWt for nettleie går opp. Det blir uansett hypotetisk all den tid strømorbruket er beregnet å øke fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Har endelig gjort en vesentlig forbedring i strømsparesystemet mitt. Har grublet lenge for å finne ut hvordan jeg ville ha det og da jeg hadde planen klar så kostet det en del timer å finne en bitteliten teknisk løsning, helt konkret var det å finne de x antall billigste timene som til enhver tid er tilgjengelig som et array of objects sortert på pris. Selve sorteringen var det store problemet og jeg fant en svært enkel løsning på nett som jeg ikke aner hvordan virker men det gjør den...

 

Resultatet ser  sånn rent visuelt slik ut:

image.png.4dd1709d49968368857140c3fc96f3dd.png

Kurvene er;

  • Gråblå: Råpris
  • Gul: Råpris + nettleie
  • Oransje: Jonaspris (råpris + nettleie - strømstøtte) som jo er den reelle prisen som må betales.
  • Blågrå i trinn: Indikerer inneværende time og nullpunkt (havner Jonasprisen under 0 får jeg betalt for all strømmen jeg klarer å bruke)
  • De 2 horisontale grå er grensene for billig og ekstra billig strøm. Disse plasserer seg ut fra hvor mange timer jeg har valgt å plukke ut som billig og ekstra billig og hvilke priser det da er i de aktuelle timene...

 

Jeg valgte å sette av et visst antall timer til batterilading (UC: Utility+Charge) når strømmen er aller billigst da mørketiden gir alt for lite sol til å drive huset, i tillegg et antall timer der jeg kjøper strøm direkte (U: Utility) i stedet for å lade batterier for så å bruke batteristrøm etterpå. LiFePO4 batteriene skal ha en virkningsgrad på rundt 99% men lader og inverter har jo en del tap... Selv om LiFePO4 batteriene tåler mange tusen sykluser så vil det også spare batteriene en del...

 

Foreløpig stiller jeg solcelleinverteren om til å kjøre direkte på kjøpestrøm når strømmen er billig og i tillegg hiver i gang batterilading og vv.bereder når den er ekstra billig. Eksisterende løsning med PID regulator for å holde time-kWh under 5 overstyrer denne automatikken. Slik ser året ut så langt, blå er kjøpestrøm og i den delen av året der effekttariffen har vært gjeldende har PID holdt toppen under 5 hele tiden (jeg har et setpunkt på 4.75 og nettleverandøren har ikke registrert topper over 4.81):

image.thumb.png.e17b9664011efabf45386fe4a7971403.png

 

Tidligere har jeg hver dag manuelt vurdert forholdene og programmert timere for de forskjellige lastene og kjøpestrøm så det blir spennende å se hvordan denne filosofien funker i praksis... Nå slår jeg bare på "Auto" og det hele skal gå av seg selv mens timerene kan kjøre på med lading, bereder o.a. i tillegg om nødvendig. Pr nå er det hele svært så dynamisk med nye kalkulasjoner hver time, mulig jeg må bestemme et tidspunkt for kalkulasjoner og holde på de i 24 timer, time will show...

Endret av SveinHa
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (15 timer siden):

Pr nå er det hele svært så dynamisk med nye kalkulasjoner hver time, mulig jeg må bestemme et tidspunkt for kalkulasjoner og holde på de i 24 timer, time will show...

Da kan jeg allerede konkludere med at full dynamikk ikke var lurt, jeg har brukt de data som er tilgjengelige fra og med inneværende time men det gir litt lite data å jobbe med utover natten og formiddagen, endring på gang... Med så kort tidshorisont som strømprisdata har så må en bruke alt som er tilgjengelig for best mulig utgangspunkt.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg falt ned på en strategi for noenlunde automatisk strømkjøp. Kort forklart så går det slik:

  1. Ta vare på strømpriser for i dag og i morgen.
  2. Bruk tidsområdet fom kl 16:00 til kl 16:00 i morgen og søk opp de billigste n timer og de billigste nn timer i det intervallet.
  3. De billigste n timer (9 i eksempelet) brukes til å kjøpe strøm for direkte forbruk og lavprioriterte laster som varmepumpe. De billigste nn (7 i eksempelet) brukes til batterilading.
  4. Strømkjøp starter da automatisk når inneværende time finnes i listen over de utvalgte timer.
  5. Kl 16:00 refreshes hele greiene og starter på nytt igjen.

Video fra skifte kl 16:00:

 

  • Den smale lyseblå rammen indikerer inneværende time.
  • Lysegrønn og mørkegrønn ramme indikerer prisgrense for hhv n og nn timer basert på Jonaspris (råpris + nettleie - strømstøtte)
  • De 2 tabellene til venstre viser de utvalgte timene.

 

Så langt ser det ut til å funke supert:

image.thumb.png.801fd5abea4717b8d484fa022aeb4e49.png

  • Blå er strømkjøp
  • Rød/hvit er strømpris hhv rå- og jonaspris.
  • Gul er forbruk i huset (blir negativ i grafen når batteriene lades, viser som positiv ellers).

 

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (3 timer siden):

Da har jeg falt ned på en strategi for noenlunde automatisk strømkjøp. Kort forklart så går det slik:

  1. Ta vare på strømpriser for i dag og i morgen.
  2. Bruk tidsområdet fom kl 16:00 til kl 16:00 i morgen og søk opp de billigste n timer og de billigste nn timer i det intervallet.
  3. De billigste n timer (9 i eksempelet) brukes til å kjøpe strøm for direkte forbruk og lavprioriterte laster som varmepumpe. De billigste nn (7 i eksempelet) brukes til batterilading.
  4. Strømkjøp starter da automatisk når inneværende time finnes i listen over de utvalgte timer.
  5. Kl 16:00 refreshes hele greiene og starter på nytt igjen.

 

Kult!


Jeg gjør noenlunde det samme i mitt oppsett. Ut fra timeprisene beregnes de billigste 1-10 timene i døgnet. Når jeg plugger elbilen til, så henter jeg ladestatus og beregner hvor lang tid det tar å lade opp til ønsket ladenivå. Tar det 6 timer, så aktiveres lading i de 6 billigste timene. For varmtvannstanken, som er av den "dumme" typen, har jeg funnet ut at forbruket er nokså jevnt. Det holder å "lade" den på de 3 billigste timene.

Strømprisen i grafen er inkl. mva, påslag fra leverandør og forbruksledd.

Slik ser resultatet ut for de siste 10 dagene: 
image.thumb.png.63d3b8d5ef99ebeba4838b66cd3bbf8e.png

Dagens billigste timer fordelte seg slik:

image.png.be428673c016d2088ce3cf2561d2fe03.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Et lite uhell på fredag 13. Med et setpunkt på PID regulatoren på 4.8 fikk jeg 1 time på 5.02 kWh. Kikket gjennom resten av måneden og fant en til time på 5.02 så pr i dag har jeg et snitt på de 3 høyest timene på 4.98 kWh, ikke stort å gå på de neste 2 ukene så setpunkt er satt ned til 4.75...

 

Årsaken er nok at jeg satte batteriladingen på billigstrøm til 80A mot normalt rundt 50A. PID regulatoren BURDE ha taklet det men det gikk altså ikke helt denne gang...

 

Slik har PID-regulatoren jobbet siste døgn:

image.thumb.png.008859de2c6121f6f6a4460082f9edd3.png

Der blir alltid en større eller mindre topp i PV (kWh est) ved timeskifte men det er alltid ETTER timeskiftet og betyr ingenting i praksis, kun en "skjønnhetsfeil" i trendkurvene.

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har Flømpne funnet ut at de 2 klokken 2 timene ved overgang til vintertid ble 4.976 og 4.777kWh. Jeg har bare en enkeltlogging av disse 2 timene til sammen og den ble 9.56 (=4.78/time)... Alle de andre timeloggingene mine stemmer med Fleipne sine... Resultatet ble at månedsmax ble 5.01kWh og en hundrings dyrere nettleie...

image.png.2172d542c6ee1b40a01dcd4d0818a0c6.png

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da ser det ut til at jeg har fått mer kontroll over AMS måleren og finjustert PID effektregulatoren.

Status for desember fra Fjertne:

image.png.19d8b309c9a85f1d878ffc3d6a670404.png

...og samme fra Pow-U webif:

image.png.9f06f71613381ce6e3e5b61817ea8b8a.png

 

Siste ladesekvens i natt oppførte PID regulatoren seg slik:

image.thumb.png.b2a6d143a1db4b02b6807c95e8f56cd1.png

 

Med de begrensede reguleringsmulighetene (ingen analog effektstyring, kun større og mindre laster som slås av/på ut fra PID-OUT) så kan ikke regulatoren jobbe stort bedre.

 

Timelogging:

image.png.9985520efb70c18905de7946b7407be4.png

 

Status for nettariff er at jeg har holdt meg på 5kWh i 10 mnd og 10kWh i 2 mnd. Grunnlaget for tariffen i den ene mnd var en feil i mitt system og den andre ble der et avvik når klokken ble stilt i høst. Frølpne hadde andre data enn Tibber Pulse forsynte meg med så snittet endte på 5.01kWh... Den der n.01 kostet meg en hundrelapp...

 

Utviklingen gjennom flere år ser også veldig bra ut. Med et årsforbruk på rundt 31.000 kWh for noen år siden havner 2023 på 6.602kWh:

image.png.e70ea1519be391e68089b2369b9be014.png

 

Halvparten av strømsparingen ligger i hodet, at en tenker seg om og ikke "krever 32 grader i badegulvet uansett" og andre halvparten er solcelleanlegget. Det som ikke viser her, og som jeg ikke har tatt meg jobben med å regne ut, er at jeg kjøper strøm når den er billig for batterilading. Dette gir jo omtrent like mange kWh (litt tap er der jo i batterier og ladekrets) men lavere kostnad.

Endret av SveinHa
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.