Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Wallplug på VVB


Anbefalte innlegg

50 minutes ago, xibriz said:

Jeg er litt sent ute til festen, men har de siste dagene begynt å forberede meg til nettleien 2022 :) 

 

✔️Bestilt wallplugs til VVB og konvektorovner

✔️Inkludert termostatene (hehehe)

✔️Montert HAN-leseren

 

Da mangler jeg bare å beregne forventet kWh-forbruk å holde meg under 5. Det burde være oppnåelig basert på hva jeg ser vi har brukt den siste tiden.

 

Det som irriterer meg er at dette virker litt catch-22. Man får fordelen med å kunne spare penger ved å bruke strøm i de timene det er billigst, men man må samtidig prøve å holde seg under en gitt grense så det er begrenset hvor mye man kan spare.

Wallplug er vel ikke så lurt for en VVB? Denne trekker fort mer  enn hva en wallplug klarer å håndtere. Sørg iallefall for at du har en brannvarsler nært wallplug.

Endret av Guahtdim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Guahtdim said:

Wallplug er vel ikke så lurt for en VVB? Denne trekker fort mer  enn hva en wallplug klarer å håndtere. Sørg iallefall for at du har en brannvarsler nært wallplug.

 

 

Må selvfølgelig sjekke VVBen, men har nok ikke den heftigste i gata.

Har både 16A rele fra heatit og wallplug fra Aeotec på 3000w (13A) på tur.

 

EDIT: Den er på 2kW så sover nok greit med begge løsningene :)

Endret av xibriz
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

xibriz skrev (5 timer siden):

 

 

Må selvfølgelig sjekke VVBen, men har nok ikke den heftigste i gata.

Har både 16A rele fra heatit og wallplug fra Aeotec på 3000w (13A) på tur.

 

EDIT: Den er på 2kW så sover nok greit med begge løsningene :)

Er krav for nye varmtvannsberedere med fast tilkobling fra 1500w, og det med god grunn ;) 

Ville heller fått den fast tilkoblet av elektriker med 16A rele, enn via en wallplugg. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Bjonness said:

Er krav for nye varmtvannsberedere med fast tilkobling fra 1500w, og det med god grunn ;) 

Ville heller fått den fast tilkoblet av elektriker med 16A rele, enn via en wallplugg. 

 

Nå må vi kjøre en avsporing :)

 

Hvorfor er det greit med en wallplugg på en konvektorovn på 2000w som sannsynligvis står på større tid av døgnet kontra en varmtvannsbereder på 2000w?

Hva er forskjellen på varmeelementet i en VVB kontra en konvektorovn eller panelovn?

 

Ikke for å være vanskelig, men jeg er nysgjerrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xibriz skrev (22 minutter siden):

 

Nå må vi kjøre en avsporing :)

 

Hvorfor er det greit med en wallplugg på en konvektorovn på 2000w som sannsynligvis står på større tid av døgnet kontra en varmtvannsbereder på 2000w?

Hva er forskjellen på varmeelementet i en VVB kontra en konvektorovn eller panelovn?

 

Ikke for å være vanskelig, men jeg er nysgjerrig :)

"Målet helliger middelet" er det noe som heter 🙂

I tillegg er det mindre bra å kjøre en panelovn på full guffe når du egentlig trenger kun 10% av effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, xibriz said:

Hvorfor er det greit med en wallplugg på en konvektorovn på 2000w som sannsynligvis står på større tid av døgnet kontra en varmtvannsbereder på 2000w?

Regner med du ikke sikter til forskrift, men synsing :) Det er bare å prøve med en liten plugg med relee, så ser du hor lenge den holder. Tror ikke du trenger bekymre deg for brann, men det er litt slitsomt å bytte ødelagt utstyr. Hvis du kun kobler inn/ut er par ganger i døgnet, kan det godt hende den varer noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For what it's worth:

Jeg har kjørt en 16A styrt wallplug på min 10A bereder i fire år nå, og den virker fremdeles helt fint.

 

Brannfakkel:

Jeg mener dette oppsettet er mindre brannfarlig enn en installasjon uten wallplug.

 

Hvorfor?

Risikopunktet her er dårlig kontakt et sted grunnet mange inn/utkoblinger. Det går mye strøm, og temperaturen øker litt i kabel og spesielt kontaktoverganger, overgangen stikkontakt/støpsel er gjerne det svake leddet. Etter mange sykluser kan kontakten bli redusert, overgangsvarmen øke ytterligere - og til slutt kan man få en ulmebrann.

 

Uten wallplug vil berederen koble seg inn straks temperaturen i berederen kommer utenfor termostatens hysterese-område. Skal vi gjette minst 5 sykluser i døgnet? Kanskje 10?

 

I mitt oppsett varmer jeg varmtvann èn eller to perioder hvert døgn. Stort sett èn periode, på natta mens strømprisen er lavest. Dette reduserer antall av/på sykluser, og kan derfor redusere risikoen sammenlignet med situasjonen uten wallplug.

 

Dette forutsetter selvsagt at wallpluggen har et godt relé som er godt dimensjonert (overdimensjonert).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, petersv said:

Hvilken bruker du?

Denne:

https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/fjernstrombryter/fjernstrombryter-wifi/tp-link-wifi-smart-plug-fjernstrombryter-med-energimaling-p61985

Den har også energimåling - som er en fin bonus.

Jeg styrer og leser den fra Domoticz, vhja en oppskrift jeg fant på brukerforumet i sin tid.

 

Men... den modellen ser ut for å ha gått ut, dette er vel erstatningen fra samme produsent med tilsvarende maks-belastning:
https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/fjernstrombryter/fjernstrombryter-wifi/d-link-wi-fi-smart-plug-fjernstrombryter-p51538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (3 minutter siden):

Jeg satser på Heatit ZM Single Relay 16A til min 2kW VVB. Det burde holde greit, skulle jeg tro.

 

Det jeg ikke er så fornøyd med er at dette reléet ser ut til å nulle ut forbruksdata ved strømbrudd, altså at forbruket kun lagres internt i RAM, og ikke i nonvolatilt minne (flash).

Et tips er å la releet stå innkoblet lenge nok til at det er termostaten i tanken som kobler ut strømmen. Da unngår en mye av slitasjen på et lite rele i disse veggkontaktene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (11 minutter siden):

Et tips er å la releet stå innkoblet lenge nok til at det er termostaten i tanken som kobler ut strømmen. Da unngår en mye av slitasjen på et lite rele i disse veggkontaktene.

Absolutt, men i mitt tilfelle så er egentlig bare planen å koble ut hvis jeg nærmer meg effektgrensen, så det blir ikke så veldig ofte jeg trenger å koble ut. Problemet er jo at hvis jeg trenger det, så er det antakelig når berederen faktisk er aktiv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (5 timer siden):

Jeg satser på Heatit ZM Single Relay 16A til min 2kW VVB. Det burde holde greit, skulle jeg tro.

 

Det jeg ikke er så fornøyd med er at dette reléet ser ut til å nulle ut forbruksdata ved strømbrudd, altså at forbruket kun lagres internt i RAM, og ikke i nonvolatilt minne (flash).

 

Her ser det heldigvis ut for at jeg tok feil. Hadde strømmen av for litt siden, og da den kom opp igjen var akkumulert forbruk fremdeles der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (På 23.11.2021 den 22.10):

Fuktighet på 13 og 18% er jo spesielt. Er det din egen skala du bruker?

 

xibriz skrev (På 23.11.2021 den 19.11):

 

Her om dagen så var alle garasjeportåpnerene ute på tur å jeg kom meg ikke inn i garasjen :o Jeg presenterer versjon 3 av garasjeportåpneren.

 

 

En NodeMCU, ett relè og to DHT22 for temperatur og fukt.

 

20211123_185116.thumb.jpg.308ba40e223a353fdb7b43d28b4b0522.jpg

 

image.png.ddb3f2c0125f3f4029d353b4d8adeaef.png

 

ArnieO skrev (10 timer siden):

For what it's worth:

Jeg har kjørt en 16A styrt wallplug på min 10A bereder i fire år nå, og den virker fremdeles helt fint.

 

Brannfakkel:

Jeg mener dette oppsettet er mindre brannfarlig enn en installasjon uten wallplug.

 

Hvorfor?

Risikopunktet her er dårlig kontakt et sted grunnet mange inn/utkoblinger. Det går mye strøm, og temperaturen øker litt i kabel og spesielt kontaktoverganger, overgangen stikkontakt/støpsel er gjerne det svake leddet. Etter mange sykluser kan kontakten bli redusert, overgangsvarmen øke ytterligere - og til slutt kan man få en ulmebrann.

 

Uten wallplug vil berederen koble seg inn straks temperaturen i berederen kommer utenfor termostatens hysterese-område. Skal vi gjette minst 5 sykluser i døgnet? Kanskje 10?

 

I mitt oppsett varmer jeg varmtvann èn eller to perioder hvert døgn. Stort sett èn periode, på natta mens strømprisen er lavest. Dette reduserer antall av/på sykluser, og kan derfor redusere risikoen sammenlignet med situasjonen uten wallplug.

 

Dette forutsetter selvsagt at wallpluggen har et godt relé som er godt dimensjonert (overdimensjonert).

Skriv dette i Smarthus og iOT Norge på Facebook, og se om du får tråden til å passere 300 kommentarer. 
Egentlig bra det skaper engasjement, mange luringer der ute, men blir av og til i overkant rigide kommentarer. 
Hatt min Fibaro Wall Plug tilkobla VVB siden 2 generasjon Fibaro Wall Plug kom.


Shelly Plug W har solid konstruksjon. 
Det er vel bare Aeotec HD som er å anbefale til Vaskemaskin, Varmtvannsbereder etc. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

xibriz skrev (13 timer siden):

 

Nå må vi kjøre en avsporing :)

 

Hvorfor er det greit med en wallplugg på en konvektorovn på 2000w som sannsynligvis står på større tid av døgnet kontra en varmtvannsbereder på 2000w?

Hva er forskjellen på varmeelementet i en VVB kontra en konvektorovn eller panelovn?

 

Ikke for å være vanskelig, men jeg er nysgjerrig :)

 

Hvis en konvektorovn står på 24/7 så er jeg enig i påstanden at det ikke er noe spesielt forskjell på den og en varmtvannsbreder  :) 

Derimot så står ikke en konvektorovn på like lenge om gangen som en varmtvannsbreder, tømmer du en 200L Vvb for varmtvann så er det omtrent 16kwh energi, altså 8 timer med konstant oppvarming. 

Ta utgangspunkt i litt mindre av det, ca 5timer. 

Om du ikke har en veldig underdimensjonert konvektorovn eller åpent vindu hele året vil den ikke trekke 2kwh hver eneste time i 5 timer, hver dag året rundt. Men derimot vil den varme opp f.eks halvparten av tiden. 

Kjører derimot din konvektorovn på maks hele tiden, vil jeg heller anbefale 2 stk for å fordele forbruket dem imellom, men da mangler du tross alt noe effekt, fordi rommet ikke klarer å holde varmen og vil bli kaldere. 

 

Stikkontakter er beregnet for maks 8A kontinuerlig last (1800w) over lengre perioder, og 16A over kortere tidsrom (1time). 

 

ArnieO skrev (12 timer siden):

For what it's worth:

Jeg har kjørt en 16A styrt wallplug på min 10A bereder i fire år nå, og den virker fremdeles helt fint.

 

Brannfakkel:

Jeg mener dette oppsettet er mindre brannfarlig enn en installasjon uten wallplug.

 

Hvorfor?

Risikopunktet her er dårlig kontakt et sted grunnet mange inn/utkoblinger. Det går mye strøm, og temperaturen øker litt i kabel og spesielt kontaktoverganger, overgangen stikkontakt/støpsel er gjerne det svake leddet. Etter mange sykluser kan kontakten bli redusert, overgangsvarmen øke ytterligere - og til slutt kan man få en ulmebrann.

 

Uten wallplug vil berederen koble seg inn straks temperaturen i berederen kommer utenfor termostatens hysterese-område. Skal vi gjette minst 5 sykluser i døgnet? Kanskje 10?

 

I mitt oppsett varmer jeg varmtvann èn eller to perioder hvert døgn. Stort sett èn periode, på natta mens strømprisen er lavest. Dette reduserer antall av/på sykluser, og kan derfor redusere risikoen sammenlignet med situasjonen uten wallplug.

 

Dette forutsetter selvsagt at wallpluggen har et godt relé som er godt dimensjonert (overdimensjonert).

 

Jeg er forsåvidt enig i deler av påstanden din, men problemet her ligger ikke i releet som kobler inn og ut varmeelementet, men på kontakten i stikkontakten, og da spesielt mot de fjærbelastede kontaktpunktene som skal lage god kontakt mot schuko kontakten. Det viser seg over tid at disse blir slappe, og da får litt økt motstand, som igjen lager varme når den står på i flere timer, som igjen lager mer motstand og mer varme, helt til det blir for varmt.. 

Ved å benytte en wallplugg øker du disse kontaktpunktene fra 1 par til 2 par, altså dobler risikoen på akkurat den delen.

 

Det er også veldig mye dårlig støpsel fra fabrikk på schuko støpslet fra vvb (gjelder ikke bare vvb, men det meste). Og at støpslet kan fort blir veldig varmt selvom det ikke er noe galt med stikkontakten, da kontakten inne i den fabrikkmonterte støpslet er for dårlig. 

 

Er ikke skeptisk til at wallplugen tåler 16A, er derimot det at schuko kontakten ikke er beregnet for mer enn 8A last over tid (flere timer) som er problemet ;) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjonness skrev (På 29.11.2021 den 17.31):

Er krav for nye varmtvannsberedere med fast tilkobling fra 1500w

Nei, det er ikke et krav om dette. Det er fortsatt tillatt med støpsel og kontakt hvis de er av den "blå industrikontakt" typen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (17 minutter siden):

Nei, det er ikke et krav om dette. Det er fortsatt tillatt med støpsel og kontakt hvis de er av den "blå industrikontakt" typen.

Men for folk flest er jo ikke dette noe de har i huset sitt, da er det schuko eller fast tilkobling på bereder, og førstnevnte er altså ikke lenger lov på nye installasjoner. Det blir på sett og vis en avsporing å blande inn industrikontakter her, selv om det sikkert er korrekt at det fremdeles er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, mroek said:

Men for folk flest er jo ikke dette noe de har i huset sitt, da er det schuko eller fast tilkobling på bereder, og førstnevnte er altså ikke lenger lov på nye installasjoner. Det blir på sett og vis en avsporing å blande inn industrikontakter her, selv om det sikkert er korrekt at det fremdeles er lov.

Vet du når den endringen kom? Min bolig er 10 år gammel, og har 10A VVB på stikkontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (21 minutter siden):

Men for folk flest er jo ikke dette noe de har i huset sitt, da er det schuko eller fast tilkobling på bereder, og førstnevnte er altså ikke lenger lov på nye installasjoner. Det blir på sett og vis en avsporing å blande inn industrikontakter her, selv om det sikkert er korrekt at det fremdeles er lov.

Det er normalt at nye hus får montert industrikontakt. Dessuten er det i noen tilfeller et krav med kontakt og støpsel. VVB kan være plassert slik at en må ha en mulighet for å løsne ledningen fra veggen på en enkel måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (3 minutter siden):

Det er normalt at nye hus får montert industrikontakt. Dessuten er det i noen tilfeller et krav med kontakt og støpsel. VVB kan være plassert slik at en må ha en mulighet for å løsne ledningen fra veggen på en enkel måte.

Ok, da lærte jeg noe nytt. Det har jeg faktisk aldri sett (altså VVB på industristikk i vanlig bolighus), men jeg har jo ikke for vane å spørre folk om å få se berederen deres heller.  😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.